۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
بازگشت دست خالی تولیدکنندگان از نمایشگاه عشایر مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

بازگشت دست خالی تولیدکنندگان از نمایشگاه عشایر مازندران

ساری- اولین نمایشگاه توانمندی های عشایری و روستاییان مازندران درحالی به کار خود پایان داد که به دلیل تبلیغات ضعیف و عدم اقبال عمومی نتیجه ای جز شکست و نارضایتی غرفه داران نداشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: اولین نمایشگاه توانمندی‌های عشایری و روستایی مازندران به مدت سه روز در ساری برگزار شد، این نمایشگاه به جای آن فرصتی برای معرفی تولیدات به مردم باشد به محلی برای بیلان مسئولان مبدل شده است.

نبود تبلیغات مناسب و بی اطلاعی شهروندان سبب شد در روزهای برپایی نمایشگاه، شهروندان و مردم عادی استقبال و بازدیدی از آن نداشته باشند و نمایشگاه تنها با گرفتن چند عکس یادگاری مسئولان با غرفه داران به کار خود پایان داده است.

مسئولان و متولیان امر با این بهانه این نمایشگاه عرضه توانمندی‌های روستاییان و عشایر بوده و محل فروش نیست از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند درحالی غرفه داران معتقدند چنین مسئله در فراخوان از صنعتگران و هنرمندان مطرح نشده بود.

خستگی بر تن عشایر و غرفه داران نشست
مریم مهرعلی تبار بانوی روستایی که در غرفه تولیدات محلی و لبنیات حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: انواع تولیدات محلی نظیر دوغ، لبنیات، ازگیل و گردو و غیره را در غرفه به نمایش گذاشتیم اما مراجعه کننده‌ای نبود تا تولیداتمان را خریداری کند.

وی با بیان اینکه تولیداتی نظیر عسل، پنیر، آش و غیره را برای عرضه آورده بودیم، افزود: هیچ درآمدی از سه روز حضور در این نمایشگاه کسب نکردیم و خستگی راه و سختی آن به تن ما نشست.

بازگشت دست خالی تولیدکنندگان از نمایشگاه عشایر مازندران

وی نبود درآمد و نداشتن بازارچه فروش را ازجمله مشکلات بیان کرد و گفت: تولیدات را به زحمت و خستگی فراوان به نمایشگاه آوردیم و به خانه بردیم.

مهرعلی تبار از مسئولان خواست تا به داد روستاییان برسند و گفت: وقتی روستاییان با آن همه زحمت و در سرما و گرما به تولیدات لبنیات می‌پردازند، انتظار دارند تا با داشتن بازار فروش به سود و منفعتی دست یابند.

این بانوی روستایی که تاکنون در چندین نمایشگاه صنایع دستی شرکت کرده است، افزود: از مسئولان تقاضا داریم با راه اندازی بازارچه از کشاورزان و روستاییان حمایت کنند.

فاطمه عبداللهی بانوی هنرمندی که در رشته صنایع دستی فعالیت می‌کند نیز به خبرنگار بازار گفت: به اتفاق دیگر دوستان و هنرمندان محصولاتی نظیر مینای فلز، چوب، چرم، گلیم را در نمایشگاه به نمایش گذاشتیم.

نمایشگاه باید برای مردم برگزار شود
وی فروش محصولات را از جمله دغدغه بیان کرد و گفت: فقط روز اول چند مسئول از نمایشگاه بازدید کردند درحالی نمایشگاه باید محلی برای عرضه و معرفی تولیدات به مردم و گروه‌های مختلف باشد و بتوان از فرصت حضور در آن برای عرضه و فروش محصول نیز اقدام کرد.

وی حمایت از هنرمندان را ضروری دانست و گفت: امیدواریم بعد از کرونا برنامه ریزی جامعی برای حمایت و فروش محصولات از سوی متولیان امر صورت گیرد.

انصاری که در زمینه تولیدات دانش بنیان و خشک کن صنعتی فعالیت دارد، می‌گوید: همچنین در این غرفه پنل‌های خورشیدی و گلخانه‌ها به نمایش گذاشته شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هیچ تبلیغات عمومی برای نمایشگاه انجام شد، افزود: فقط روز اول تعدادی از مسئولان از غرفه‌ها باید داشتند درحالی که مسئولان باید نسبت به برپایی مکانی برای عرضه محصولات و تولید و تبلیغات لازم در این زمینه اقدام داشته باشند.

سید هدایت حسنی مدیر عامل شرکت تولیدی ماهان صنعت که در زمینه مبلمان شهری فعالیت دارد، افزود: از آنجایی که اتحادیه دهیاری‌ها از کارگاه بازدید داشت تقاضا کرد در نمایشگاه شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه مکانی که برای نمایشگاه درنظر گرفته شد، مطلوب نبود، افزود: بهتر است نمایشگاه‌ها در مکان‌های عمومی برگزار شود.

حسنی یادآور شد: سعی کردم نمونه‌ای اقدامات و کارها را در نمایشگاه عرضه کنم و اگر در مکان عمومی یا سالن‌های ورزشی و استادیوم نمایشگاه برگزار شود بازخورد خوبی خواهد داشت.

وی با اظهار اینکه تاکنون در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کردم، گفت: به دلیل آنکه تبلیغات خوبی صورت نگرفت، اقبال عمومی از نمایشگاه ضعیف بوده است.

تخصیص اعتبار برای اشتغال پایدار روستاییان
منوچهر رزمجو معاون سرمایه‌گذاری معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر مازندران در سالن الغدیر سپاه کربلا با اشاره به تخصیص اعتبار برای اشتغال پایدار و مولد در روستاهای کشور اظهار داشت: با تأیید مقام معظم رهبری مقرر شد ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی صرف شود.

بازگشت دست خالی تولیدکنندگان از نمایشگاه عشایر مازندران

وی افزود: تاکنون ۱۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار پرداخت شده و امسال نیز ۲۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده در قالب تبصره ماده ۱۶ قانون برای اشتغال پایدار روستایی اختصاص می‌یابد، گفت: این تسهیلات به محرومان و روستاییان برای اشتغال و توانمندسازی روستاییان پرداخت می‌شود.

رزمجو عنوان کرد: این اعتبار در تمامی بخش‌های اقتصادی و متناسب با نیاز منطقه و استعدادهای افراد پرداخت می‌شود.

نمایشگاه عرضه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در ۲۰ غرفه شامل محصولات زراعی و دامی، باغی، سنتی، فرش دستباف، لباس سنتی و پوشاک و فناوری‌های نوین در زمینه پهبادهای سمپاش در ساری برگزار شد.

بازی بومی و محلی، عطر چای دودی، آئین تلم زنی، بوی نان محلی، میوه‌های جنگلی نظیر کنس و ازگیل در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و با بازدید چند مسئول و گرفتن عکس‌های یادگاری آنان به پایان رسید و دستاوردی برای غرفه داران نداشته است.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha