۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
لزوم تبیین نقش فرهنگ در راستای اشباع بازار داخلی از کالای ایرانی
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد:

لزوم تبیین نقش فرهنگ در راستای اشباع بازار داخلی از کالای ایرانی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تبیین نقش فرهنگ و تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف مردم را لازمه جهش تولید و اشباع بازار داخلی از کالاهای ایرانی دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، اصغر مسعودی با یادآوری نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری  به نقش فرهنگ در جهش تولید اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشوری با جمعیت حدود ۸۰ میلیون، منابع غنی و نیازمندی‌های مختلف است. ما با داشتن پانزده همسایه و روابطی که می‌توانیم با آنها داشته باشیم، مشکلی برای فعالیت‌های اقتصادی و تولید  پیدا نخواهیم کرد. زیر بنای رونق تولید و جهش آن را  می توان مسئله فرهنگ و نگرش ما به کار، تلاش، تولید، رفع نیازهای مختلف، برداشتن موانع دانست.

افزایش بهره‌وری و جلب اعتماد مردم با توجه به کیفیت کالاهای داخلی

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون توجه به فرهنگ کار و تلاش توسعه و شکوفایی اقتصادی تحقق پیدا نمی کند، افزود: خرید کالای ایرانی منجر به اشتغالزایی و رونق تولید ملی می‌شود و توجه به این موضوع مستلزم تحقق فرهنگ استفاده از کالای داخلی است البته تولیدکنندگان می‌توانند با توجه به کیفیت کالا به افزایش بهره‌وری و جلب اعتماد مردم کمک می‌کنند.

وی معتقد است: نقش مولفه های فرهنگی در تولید ملی موثر است بنابراین اگر نقش فرهنگ در تولید و مسائل اقتصادی و نقش تولید ملی در رفع مسائل معیشتی تبیین شود، اهمیت دغدغه مقام معظم رهبری در ارتباط با موضوعات اقتصادی و تولید داخل روشن می‌شود.

مسعودی با یادآوری ارزش کار و تلاش از منظر دیدگاه‌های اسلامی، تصریح کرد: تلاش و کار در راستای  نیاز خانواده همانند جهاد در راه خداست، اهمیت ارزش کار و رفع نیازهای مردم و حفظ عزت و خودکفایی که در مبانی دینی ما وجود دارد، در باور، فرهنگ و عمل ما باید نهادینه شود. از سوی دیگر موضوع حق الناس از موارد مهم  اسلامی است که اگر در مباحث تولید و فعالیت‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات مردم اعم از تولیدکنندگان  و مصرف کنندگان رفع می‌شود و کیفیت محصولات ارتقاء می یابد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امر «نظارت» به عنوان یکی از مقوله‌های فرهنگی، گفت: به وسیله نظارت  و جلوگیری از رباخواری، رانت خواری و رشوه خواری می‌توان فرهنگ تولید سالم را نهادینه و فضای تولید داخلی را بهبود بخشید. با نظارت برجلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی رویه می‌توان موانع جهش تولید و اقتصاد سالم را رفع کرد.

لزوم توجه به عملیاتی کردن مفاهیم شعار سال

وی در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری هر ساله شعاری را برای سال انتخاب می‌کنند تا مسیر و راه روشن شود بنابراین به جای صرف اظهار نظر و برگزاری جلسات، باید تدابیری برای عملیاتی کردن مفاهیم اندیشید. رهبری سال گذشته را رونق تولید نامگذاری کردند و سال های پیش از آن هم بر روی موضوعات اقتصادی مانند حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند بنابراین عملیاتی کردن این مفاهیم  و شعار ها را باید جدی گرفت. چرخه تولید بیش از گفتار نیازمند عملکرد و انسجام بین دستگاه‌ها است.  

مسعودی با اشاره به ظرفیت نیروی جوان کشور و منابع غنی معدنی و گردشگری، گفت: استفاده بهینه از این منابع و ظرفیت‌ها و جلوگیری از خام فروشی ضروری است. در صورتی که فرهنگ استفاده از ظرفیت داخلی اصلاح شود، قطعا تولید رونق و جهش پیدا می‌کند و بیشتر موانع رفع می شود.

تمرکز سران سه قوه بر روی رفع موانع تولید

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس دهم با بیان اینکه سران قوا باید بر روی حل مسائل معیشتی مردم تمرکز کنند و به وحدت نظر برسند، افزود: سه قوه باید از دامن زدن به اختلافات پرهیز کنند و به جای بیان اشکالات به دنبال تبیین شرایط تحقق رونق تولید ملی  باشند. مسئولان برای حل مشکلات کشور نباید از طریق تریبون با یکدیگر سخن بگویند. انسجام فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاستگذاری و روشی لازمه حکمرانی شایسته است.

وی با یادآوری دغدغه‌ها و اظهارات مختلف امام خمینی(ره) درباره تولید، گفت: ایشان نیز همیشه بر کنترل قاچاق تاکید داشتند و در موارد متعدد در مورد مسائل اقتصادی، جلوگیری از تبدیل بازار تولیدات داخلی به بازار قاچاق و تبدیل تحریم‌ها به فرصت اظهارنظر کردند. مقام معظم رهبری نیز بارها عنوان کردند که در شرایط تحریم می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل و تولیدات داخلی را رونق ببخشیم.

تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف مردم لازمه جهش تولید است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت معیشت مردم، گفت: تغییر و تحول در وضعیت معیشتی لازمه جلب اعتماد عمومی است، لازمه تحقق این تحولات هم تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف مردم است. همچنین مسئولان باید مانع اشرافی‌گری و ریخت و پاش برخی از دستگاه‌ها و نهادها شوند.

مسعودی معتقد است: ما باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، تداوم ارتباط با همسایگان به رونق تولید داخلی کمک می‌کند علاوه بر این ما می‌توانیم بازارهای کشورهای همسایه را در اختیار بگیریم و شرایط اعتماد مشتریان داخلی و خارجی را جلب کنیم.

نقش کلیدی رسانه ملی در رونق تولیدات داخلی

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر تقویت دستگاه‌های نظارتی، گفت: همه نهادها باید منسجم و هماهنگ شوند تا تولید ملی جهش و وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا کند. کمبود قانون در کشور نداریم اما جنبه‌های نظارتی باید تقویت شود. دستگاه‌های نظارتی دولتی و قوه قضاییه باید سختگیرانه‌تر عمل کنند. تولیدکنندگان نباید برای دریافت مجوز و سرمایه‌گذاری یک سال منتظر بمانند. متاسفانه فرایند پر پیچ و خم تولید سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران کار را رها کنند.

مسعودی ادامه داد: شرایط اعطای وام نیز باید دقیق و تسهیل شود و به ویژه با نظارت دقیق باید تلاش کنیم تا اعتبارات در مسیر تولید ملی صرف شوند. از سوی دیگر به نقش کلیدی رسانه ملی باید توجه کرد. رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و مطبوعات باید تخلفات را آشکار و شفاف کنند و بر اهمیت استفاده از کالای داخلی تاکید کنند و مردم را تشویق کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  باید شرایط صدور مجوز و اشتغالزایی را تسهیل کند. بنابراین قوای سه گانه باید موانع را رفع و کارگروه هایی رفع اشتغال اختیارات را به استان ها واگذار کنند تا موانع پیش روی تولید مرتفع شود.

جهش تولید از طریق اتصال حلقه دانشگاه با اقتصاد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان به نقش دانشگاه و موسسات دانش بنیان و وزارت صمت در جهش تولید اشاره کرد و گفت: ظرفیت بسیاری در کشور وجود دارد بنابراین وزارت صمت با جلوگیری از واردات و به کمک نخبگان دانشگاهی می‌تواند نیازهای داخل را تامین کند. در واقع اتصال حلقه دانشگاه با اقتصاد و صنعت منجر به خودکفایی دانشگاهها و موجب رونق و جهش تولید می‌شود.

کد خبر: ۱۱٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha