۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
حمایت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر/ معادن کرمان به گروگان گرفته شده است
استاندار کرمان:

حمایت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر/ معادن کرمان به گروگان گرفته شده است

کرمان- استاندار کرمان با تاکید بر اینکه حق نداریم راه را اشتباه برویم، گفت: در استان کرمان برای واگذاری زمین و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر هیچ محدودیتی نداریم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان، علی زینی وند در شصت و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی راهکارهای توسعه انرژی های تجدید پذیر در استان، با اشاره به حوزه ثبت معادن در استان گفت: ظرفیت استان در حوزه ثبت معادن به صورت کامل ثبت شده است. بخشی از این ثبت ها توسط شرکت های بزرگ معدنی همچون ایمیدرو و بخشی نیز توسط خرده مالکان انجام شده که عملا استان در حوزه معادن به گروگان گرفته شده است.

وی در ادامه به موضوع انرژی های تجدیدپذیر اشاره داشت و گفت: حق نداریم راه را اشتباه برویم. مشکل ما در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، سرمایه گذارا نیست و در استان برای واگذاری زمین و حمایت از سرمایه گذاری در این حوزه هیچ محدودیتی نداریم.

استاندار کرمان به خیز کشور در سال ۹۶ برای تولید انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ خیز کشور برای تولید انرژی خورشیدی اگر با تحریم ها بر نمی خورد، حتما امروز از هدفگذاری های تعیین شده در برنامه های کلان کشوری جلوتر رفته بودیم.

زینی وند با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، سرمایه گذاری جذابی است، اظهار داشت: در استان کرمان هدفگذاری ۲ هزار مگاواتی تولید برق از انرژی خورشیدی، یک هدفگذاری حداقلی است زیرا ظرفیت کرمان با ۳۰۰ روز آفتابی بیش از این اعداد است.

وی گفت: در این راستا کارگروه مصوبی با محوریت استانداری کرمان تشکیل داده ایم و با واگذاری مزارع کوچک مقیاس به دنبال راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس هستیم ضمن آنکه موضوع راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در ادارت و منازل خانگی نیز باید گسترش یابد.

آینده انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی در کرمان مبهم است
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه آینده انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی در استان کرمان مبهم است لذا در آینده امکان تامین گاز در استان با مشکل مواجه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه برق استان از طریق نیروگاه های سیکل ترکیبی تامین می شود، اگر نتوانیم زیرساخت های خود را از مسیر مناسب تامین کنیم این استان در حال توسعه با مشکل مواجه خواهد شد.

مهدی طبیب زاده، پاشنه آشیل اقتصاد را انرژی دانست و بیان کرد: در کشور ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی داده می شود و سوء مدیریت ها در چهارچوب یارانه انرژی، پوشیده می شود و اگر این یارانه انرژی نبود معلوم نبود که بر سر بنگاه های اقتصادی بزرگ ما چه می آمد.

وی عنوان کرد: با وجود ظرفیت های بسیار زیاد استان کرمان در بحث انرژی خورشیدی اما متاسفانه ظرفیت تولید استان تنها ۶۳ مگا وات است.

طبیب زاده درصد بالایی از تولید انرژی ها در دنیا را بر پایه انرژی خورشیدی دانست و بیان کرد: تولید ۲ هزار مگاوات انرژی خورشیدی در استان به زودی کلید زده خواهد شد و طی چهار سال آینده در کرمان به بهره برداری خواهند رسید.

کرمان در حال یک جهش بزرگ اقتصادی
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه استان در حال یک جهش بزرگ اقتصادی در تمامی زمینه هاست، گفت: همانطور که ۶۵ درصد منابع در تهران است و استان ها نسبت به این موضوع اظهار نگرانی می کنند، این نگرانی ها و دغدغه ها نیز برای شهرستان ها نیز وجود دارد و انتظار می رود شورای گفت و گوی‌ دولت و بخش خصوصی در شهرستان ها نیز برگزار شود.

شهباز حسن‌پور با تاکید بر حضور دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: در این جلسات باید ضمن بیان مشکلات، راهکارها نیز ارائه شود.

کرمان به قطب تولید تجهیزات پنل های خورشیدی تبدیل می شود
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی به حوزه انرژی های تجدیدپذیر ورود پیدا کرده است، افزود: طی ماه های گذشته با بی تدبیرهای صورت گرفته در حوزه برق شاهد وارد شدن ضررهای بسیار زیادی به کشور بودیم که اگر یک درصد این هزینه های تحمیل شده به کشور در حوزه انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری کرده بودیم شاهد چنین وضعی نبودیم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه بدنه وزات نیرو با تصمیمات عقلانی بیگانه است، اظهار داشت: در حوزه برق مصرفی می‌توانیم ذخیره های خوبی داشته باشیم به طوری که تنها در بحث کولرهای آبی می توانستیم ۶ هزار مگاوات ذخیره برقی داشته باشیم که صرفا نیازمند مدیریت و تصمیم گیری های مناسب است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تراز مصرفی گاز در حال حاضر در کشور منفی است، افزود: در برخی زمینه ها نیازی به اعتبارات خاصی نداریم بلکه نیازمند مدیریت هستیم که خوشبختانه با رویکرد خوب در دولت سیزدهم، اتفاقات خوبی در حوزه انرژی در کشور در حال رخ دادن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه انرژی های تجدید پذیر در دولت سیزدهم وارد فاز جدیدی خواهیم شد، افزود: سال ۱۴۰۱ آغاز تحولات جدید در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است.

وی گفت: به زودی شهرک نیروگاهی تجدید پذیر در زمینه تولید سل برای اولین بار در کشور با ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم که سبب خواهد شد برای اولین بار تولید سل در کشور را خواهیم داشت، افتتاح خواهد شد و کرمان به قطب تولید و نصب تجهیزات پنل های خورشیدی تبدیل خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha