۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
ایران به فروش نفت به چین و ونزوئلا ادامه می دهد
هیل گزارش داد؛

ایران به فروش نفت به چین و ونزوئلا ادامه می دهد

فروش غیرقانونی نفت و گاز ایران به چین و ونزوئلا باعث تضعیف تلاش ‌هایی شده که با هدف وادار کردن ایران به کاهش رفتارهای غیرسازنده‌ اتخاذ شده بود.

بازار؛ گروه بین الملل: «دانیل روث» در تحلیلی در ساین هیل که نزدیک به کنگره امریکا است نشان می دهد که ایران به رغم تحریمهای امریکا به تجارت دریایی خود می پردازد که در ادامه آنرا می خوانیم.

روش نفت و گاز ایران به چین و ونزوئلا باعث تضعیف تلاش ‌هایی شده که با هدف وادار کردن ایران به کاهش رفتارهای غیرسازنده‌ و پایان دادن به بلندپروازی ‌هایش در زمینه دستیابی به سلاح ‌های هسته ‌ای شکل گرفته ‌اند و ظرفیت آسیب به منافع و امنیت ملی آمریکا را دارند.

اما موفقیت ایران در تجارت نفت با ونزوئلا و چین به معنای شکست تحریم‌ های آمریکا نیست. تحریم‌ ها حکومت ایران را وادار کرده تا فقط با تعداد اندکی از کشورهای هم ‌فکر خودش به تجارت غیرقانونی بپردازد.

همچنین تحریم ‌ها ایران را واداشته تا به ‌سختی برای پنهان کردن تجارت دریایی غیرقانونی ‌اش تقلا کند و از مجموعه‌ ای از اقدامات غیرعادی بهره بگیرد: حقه ‌های مربوط به ردیابی های ماهواره‌ای، ثبت سوابق جعلی، تغییر نام و پرچم، استتار فیزیکی و شماری دیگر از تخلفات دریایی.

آمریکا و متحدانش می‌ توانند با شناخت بهتر از حقه ‌ها و طفره ‌زنی‌ های مربوط به قوانین حمل و نقل دریایی، هزینه سرپیچی شرکت متخلف را برای تمام طرفین به شدت افزایش دهند و شکاف ‌های اجرایی تحریم ‌ها را پر کرده و تهران را واقعا تحت فشار بگذارند.

مثلا، کشتی فلیسیتی نخستین شناوری بود که با پرچم ایران و با خاموش کردن سامانه رهگیری ‌اش توانست نفت خام را از ایران به ونزوئلا منتقل کند. خاموش کردن سامانه رهگیری اقدامی خطرناک و نقض قوانین ایمنی سازمان بین‌المللی دریانوردی است.

شناورهایی که نفت ایران را جابجا می‌کنند دارای سوابق جعلی هستند که گواهی می ‌دهد محموله ‌های آنان از کشورهایی مانند عمان، امارات، عراق و مالزی بارگیری شده است. ایران از طریق انتقال «کشتی به کشتی» نفت از «شناورهای حامل پرچم ایران» به «نفتکش‌ های شرکت ‌های غیرایرانی» می‌ تواند محل بارگیری نفت و گاز و همچنین خود تجارت را برای مشتریانش پنهان کند.

طبق یافته ‌های سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI)، کشورهای کوچکی که با کمبود منابع روبرو هستند روزانه به ‌آسانی در دام تجارت‌ های غیرقانونی شناورهای می ‌افتند که حامل پرچم کشورهای خارجی هستند، از جمله شناورهای «نیروی دریایی شبح» (Ghost Armada) ایران. مقامات ملی این کشورها نمی‌ توانند نظارت کاملی روی فعالیت ‌های شناورهای حامل پرچمشان داشته باشند و از این رو هدف ثبت سوابق جعلی کشتی‌ ها قرار می ‌گیرند. شناورهای متعلق به نیروی دریایی شبح بارها پرچم‌، نام و نشانه ‌های فیزیکی‌شان را تغییر می ‌دهند.

زمانی که گروه های حمایتی، مانند گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ ای، به مقامات دریایی در مورد فعالیت های غیرقانونی کشتی های ثبت شده آگاهی می دهند، اغلب آنها از تمایلشان برای رعایت تحریم های ایالات متحده آمریکا سخن می گویند. برخی حتی به سازمان های غیردولتی (NGO) تکیه کرده اند تا به عنوان چشم و گوش آنها عمل کنند. در نتیجه فعالیت چنین گروه هایی، ده ها کشتی مجبور شده اند پرچم های متعلق به این کشورها را بردارند، که این کار ادامه گریز از تحریم ها را دشوارتر می کند.

ضروری است که در برابر اجرای حقه ‌های حمل و نقل دریایی توسط تسهیل کنندگان تجاری و عاملانشان هزینه ‌های گزاف به‌عنوان مجازات درنظر گرفته شود به نحوی که منع کننده باشد. به عنوان اولین گام، وزارت خزانه داری آمریکا باید دامنه فعالیت ‌های تحریم کننده را گسترش دهد تا جایی که تحریم ها هرگونه «پشتیبانی قابل توجه» از  بخش کشتیرانی ایران را هم در بر بگیرد.

همچنین وزارت خزانه داری آمریکا باید دامنه خدمات دریایی قابل تحریم را گسترش داده و در زمینه شناسایی و هدف قرار دادن شرکت های ونزوئلایی یا چینی که در قاچاق مشارکت دارند، تلاش کند.

کد خبر: ۱۱۳٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha