۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
دستورالعمل های دست و پاگیر تولید آجیل و شیرینی در همدان را با چالش همراه کرده است
رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان:

دستورالعمل های دست و پاگیر تولید آجیل و شیرینی در همدان را با چالش همراه کرده است

همدان - ارغوان، رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان گفت: دستورالعمل های دست و پاگیر تولید و بسته بندی آجیل و شیرینی در استان همدان را با چالش همراه کرده است.

محمد ارغوان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه متاسفانه صنف قنادان برای گرفتن کد بهداشتی با مشکلات عدیده و بروکراسی های دست و پاگیر اداری مواجه هستند، عنوان کرد: در این خصوص سازمان غذا و دارو با اصناف همکاری نمی کند به طوری که تقریباً  از ۱۰۰ گروه صنفی به یک گروه کد بهداشتی تعلق می گیرد.

وی عنوان کرد: در این مسیر به حدی سخت گیری اعمال می شود که اصناف از گرفتن کد بهداشتی امتناع می ورزند و این رویکرد و دستورالعمل های دست و پاگیر و کند، بحث تولید و بسته بندی در استان همدان را زمین می زند و با چالش های اساسی مواجه می سازد.

اصناف و هم کسبه در زمینه دایر کردن واحدهای بسته بندی در استان با مشکل عدم همکاری سازمان غذا و دارو مواجه اند

ارغوان با بیان اینکه فارغ از بحث تولید در زمینه دایر کردن واحدهای بسته بندی در استان هم اصناف و کسبه با مشکل عدم همکاری سازمان غذا و دارو مواجه اند، تشریح کرد: به طور مثال کاسبی به سازمان غذا و دارو مراجعه می کند و می گوید که در شرف تاسیس یک واحد بسته بندی تخمه یا آجیل یا اینکه بسته بندی  ۱۰۰ گرمی پسته است اما برای این منظور ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مکان درخواست می شود حال آنکه ۲۰۰ متر مکان در این شهر ۵۰ میلیارد تومان برای یک تولیدکننده و سرمایه گذار آب می خورد و این در حالی است که مردم برای ۵۰ هزارتومان ناقابل مانده اند.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان در این راستا به حمایت های صورت گرفته از تولیدکنندگان این عرصه توسط مسئولان استان های دیگری چون اصفهان، قم و کرمانشاه اشاره کرد و افزود: کار بسیار خوبی در این استان ها به انجام رسیده است.

وی افود: به دلیل وجود مشکلات بر سر راه سرمایه گذار و کسبه، برای راه اندازی واحد تولیدی تفاهم نامه ای با تولید کنندگان به امضا رسانده اند که به طور مثال بر اساس تفاهم نامه که در استان قم به تصویب رسیده در۲۰ متر فضا می توانند در همان مکانی که سوهان تولید می شود، برای بسته بندی سوهان نیز وارد کار شوند و کد بهداشتی مربوطه بدون هیچ دغدغه ای صادر می شود.

در استان همدان کسی که برای دایر کردن واحد تولیدی ورود پیدا می کند و در شهرک صنعتی مشغول به کار و فعالیت می شود؛ برای واحد تولیدی کد بهداشتی به راحتی صادر می شود اما برای کسی که چندین سال در صنفی مشغول به کار است و مغازه ای دارد و حال قصد دارد در همان مکان بحث بسته بندی محصولات را نیز پیش ببرد اینچنین نیست و شاهدیم که سازمان های مربوطه همکاری نمی کنند

ارغوان مطرح کرد: اما در استان همدان کسی که برای دایر کردن واحد تولیدی ورود پیدا می کند و در شهرک صنعتی مشغول به کار و فعالیت می شود؛ برای واحد تولیدی کد بهداشتی به راحتی صادر می شود اما برای کسی که چندین سال در صنفی مشغول به کار است و مغازه ای دارد و حال قصد دارد در همان مکان بحث بسته بندی محصولات را نیز پیش ببرد اینچنین نیست و شاهدیم که سازمان های مربوطه همکاری نمی کنند؛ این در حالی است که می توانند با صدور مجوز بر واحد تولیدی نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مکان اختصاص یافته به قنادی ها ۸۰ تا ۱۰۰ متر است اما سوال این است که چرا باید به این واحدهای قنادی کد بهداشتی جهت بسته بندی مواد تعلق نگیرد!؟

ارغوان با گلایه مندی مطرح کرد: مسئولین امر حتی با وجود ۱۰۰ متر مکان مناسب هم پایشان را در یک کفش می کنند که باید فضای اختصاص یافته ۲۰۰ متر باشد و به همین ترتیب با وضع قوانین دست و پاگیر قنادی ها را به اجبار وا می دارند.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان همدان بابیان اینکه تنها یک مورد را مثال می زنم و خودتان ته ماجرا را بخوانید گفت: به طور مثال باید برای مواد اولیه، کارتون خالی و سوزن ته گرد جای به خصوصی در نظر گرفته که همین روند و سخت گیری های دست و پاگیر باعث بلاتکلیفی شده و ایراد گرفتن ها به قدری است که آن سرش ناپیدا است.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha