۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
بذر تردید در زمین کشاورزان؛ قزوین، آب برای کشت پاییزه ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

بذر تردید در زمین کشاورزان؛ قزوین، آب برای کشت پاییزه ندارد

قزوین- در حالی که قزوین با داشتن کمتر از یک درصد از مساحت کل کشور سهمی نزدیک به ۵ درصدی از کل تولیدات حوزه کشاورزی کشور را عهده دار است، حالا با چالش جدی تامین آب مورد نیاز مواجه است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: احتمالا تا یک دهه قبل تصور این که دشت سرسبز قزوین برای تامین آب مورد نیاز مزارع کشاورزی خود دچار چالش باشد برای خیلی از ساکنان قزوین و حتی کشاورزانی که از پدرها و پدربزرگهای خود تعریف کشاورزی بی نظیر قزوین را شنیده اند دشوار بود، تا جای که مسئولان برای اعلام خشکسالی های احتمالی بعدی در قزوین با چالش ناباوری مردم مواجه بودند.

اگرچه برنامه ریزی ها و فعالیت های فرهنگی متعدد طی این سال ها توانست مردم را قدری با این بحران پیش رو آشنا کند، اما کم آبی زودتر از چیزی که گمان می شد بر این دشت پهناور سایه افکند و حالا چند سالی است که کشاورزان قزوین با دغدغه جدی در تامین آب مورد نیاز مزارع و باغات خود مواجه هستند.

قزوین توان تامین آب  مورد نیاز برای کشاورزی سنتی را ندارد
مهدی معصومی کارشناس کشاورزی و استاد دانشگاه در خصوص شرایط کنونی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شاید تا یک دهه قبل میتوانستیم استفاده از سیستم های نوین آبیاری را یک مزیت و آپشن تکمیلی محسوب کنیم اما در شرایط کنونی استفاده از سیستم های نوین آبیاری یک الزام جدی است چرا که قطعا قزوین دیگر توان تامین آب برای کشاورزی سنتی را ندارد .

وی خاطرنشان کرد: اگرچه برخی از کشاورزان در ابتدا نسبت به لزوم اجرایی کردن طرح های نوین آبیاری مقاومت داشتند اما در خشکسالی و کم آبی های سال های گذشته لزوم استفاده از این سیستم ها را درک کردند.

کشت پاییزه قزوین با ظرفیت ۳۰ درصد انجام می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین به خبرنگار بازار اظهار داشت: در ابتدا با توجه به کاهش جدی بارندگی در استان قزوین و مشکلاتی که در فصل تابستان برای تامین آب شرب و کشاورزی در استان داشتیم به نظر می رسید نخواهیم توانست اب مورد نیاز برای کشت پاییزه در قزوین را تامین کنیم.

اگرچه برخی از کشاورزان در ابتدا نسبت به لزوم اجرایی کردن طرح های نوین آبیاری مقاومت داشتند اما در خشکسالی و کم آبی های سال های گذشته لزوم استفاده از این سیستم ها را درک کردند

یدالله ملکی گفت: چرا که بر اساس نظر کارشناسان احتمالا امسال پاییز کم بارشی را نیز تجربه خواهیم کرد و همه این عوامل دست در دست هم دادند تا امکان کشت پاییزه را از بین ببرند اما با توجه به تحقق سهم آبه قزوین از آب طالقان و تامین آب شرب در حال حاضر آب مورد نیاز برای کشت پاییزه در قزوین با ظرفیت ۳۰ درصد تامین شده است.  با برنامه ریزی های انجام شده امسال ۷۵ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان برای مصارف کشاورزی به قزوین منتقل خواهد شد که تنها ۳۰ درصد از نیاز کشت پاییزه قزوین است.

۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین تحت پوشش سیستم های نوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در این باره به خبرنگار بازار گفت: با احتساب سهم پنج هزار هکتاری امسال برای تجهیز مزارع استان قزوین به سیستم های نوین آبیاری میزان مزارع استان قزوین که تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری به ۶۰ هزار هکتار می رسد.

فاطمه خمسه بیان کرد: در سال جاری ۱۵۶ طرح آبیاری نوین در مزارع و باغات کشاورزی استان قزوین در حال اجراست که تا پایان سال با افزایش تعداد طرح ها میزان سیستم های نوین آبیاری اجرا شده به بیش از ۵ هزار هکتار می رسد.

«استخرهای معیشتی» درمان کم آبی مزارع کشاورزی در قزوین است
برخی از کارشناسان احداث استخرهای معیشتی را درمان کم آبی موجود برای اراضی کشاورزی قزوین می دانند.نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی که پیش از این در جمع کشاورزان قزوینی بر لزوم استفاده از طرح استخر های معیشتی اشاره کرده بود، به خبرنگار بازار گفت: اقلیم و آب و هوای ویژه استان قزوین در کنار این که توانسته ظرفیت خوبی را برای کشاورزی در این استان ایجاد کند در برخی از فصول نیز موجب شده تا کشاورزی خشکسالی های زیادی را تجربه کنند.

لطف الله سیاهکلی  با بیان اینکه در این زمینه کشاورزانی که در طی چند سال گذشته از استخرهای شخصی خاکی در زمین های خود بهره مند بودند موفق شدند در این بازه زمانی کمترین میزان خشکسالی را تجربه کنند تصریح کرد: بارش های فصلی در استان قزوین موجب شده تا در برخی از فصول شاهد بارش های مناسب باشیم که احداث استخرهای معیشتی میتواند در این فصول با جمع آوری آب های سطحی و بارشهای فصلی برای فصول گرم و کم بارش سال کشاورزی قزوین را از بحران کم آبی نجات دهد.

اقلیم و آب و هوای ویژه استان قزوین در کنار این که توانسته ظرفیت خوبی را برای کشاورزی در این استان ایجاد کند در برخی از فصول نیز موجب شده تا کشاورزی خشکسالی های زیادی را تجربه کند

وی گفت: کشاورزی قزوین در صورتی که نتواند راهکاری برای مدیریت منابع آبی پیدا کند در شرایط کم آبی کنونی با چالشی جدی مواجه خواهد شد اما امروز کشور به روستا، منابع کشاورزی و تولیدات آن نیاز دارد و به نظر می رسد کشاورزی قزوین در حال حاضر میتواند با استفاده از « استخرهای معیشتی» میتوان به بخشی از مشکلات موجود غلبه کرد.

احداث هر استخر معیشتی ۳ میلیارد تومان هزینه دارد
عیسی قبادی معاون اقتصادی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر با توجه به میزان بارش در فصل بهار و زمستان در استان قزوین و همچنین کم آبی موجود در فصل های کشاورزی « استخرهای معیشتی» به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با کم آبی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار قزوین با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده احداث هر استخر معیشتی در قزوین نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه دارد که بخشی از این هزینه توسط سازمان جهاد کشاورزی تامین می شود، گفت: همچنین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نیز متعهد شده است که نیمی از این هزینه را برای احداث استخرهای معیشتی تامین و با ساخت استخر بخشی از کم آبی مورد نیاز مزارع کشاورزی را تامین کند.

اگرچه بر اساس اعلام رسمی منابع موثق تاکنون تنها ۳۰ درصد از آب مورد نیاز برای کشت پاییزه قزوین تامین شده اما بسیاری از کشاورزان امیدوار هستند با بارش های مناسب در هفته پیش رو بتوانند ظرفیت افزایش کشت پاییزه در قزوین را کسب کرده و مزارع و اراضی کشاورزی خود را برای کشت پاییزه آماده کنند.

کد خبر: ۱۱۳٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha