۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
اژدرکش: ظرفیت تولید ۴۵۰ میلیون جفت کفش را داریم
اعلام موجودیت انجمن کفش و صنایع وابسته ایران

اژدرکش: ظرفیت تولید ۴۵۰ میلیون جفت کفش را داریم

اژدرکش، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش ایران از تلاش فعالان زنجیره ارزش کفش برای تبدیل ایران به هاب صنعت کفش در منطقه خبرداد و گفت: می توان با برنامه ریزی به صادرات ۶ میلیارد دلاری این محصول رسید.

بازار، گروه صنعت: هم زمان با اعلام موجودیت انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران اعلام دکتر علی اژدرکش رئیس این انجمن در نشستی خبری گفت: با توجه به عقبه دیرینه صنعت اشتغال زای کفش و توانمندی های موجود کشور، ایران می تواند به عنوان هاب  بازار کفش منطقه باشد.

وی گفت: هم اکنون در ۶ تا ۷ استان کشور تولیدات کاملا ایرانی کفش محقق شده و ما  در یک چشم انداز قابل دسترسی سالانه ۷۰۰ هزار جفت کفش صادرکنیم که ارز اوری ان معادل ۶ میلیارد دلار است .

اژدرکش گفت: هم اکنون در منطقه اطراف ایران حدود ۷۰۰ میلیون جمعیت زندگی می کنند که اگر بر اساس برآوردهای جهانی سالانه هر فرد به طور میانگین ۳ جفت کفش برای هر سال نیاط داشته باشد می توان حداقل در میان مدت یک میلیارد جفت کفش با کیفیت را در داخل تولید و به کشورهای منطقه صادر کرد.

وی با بیان این که هم اکنون صادرات کشور به افعانستان و اعراق و ارمنستان صورت می گیرد، گفت: ایران با توجه به موقعیت سوق الجیشی و جغرافیایی خاص اش می تواند به یک هاب در منطقه تبدیل شود اما این موضوع مورد غفلت قرار گرفته و این انجمن با کنار یکدیگر قرار گرفتن همه زنجیره ارزش صنعت کفش در تلاش خواهد بود تا با رفع موانع تولید به این هدف برسد.

اژدرکش گفت: برای اینکه بتوانیم به چنین سطح تولیدی برسیم نیاز به ارتقاء آموزش، نیروی انسانی، تولید و صادرات داریم.

از تولید ۲۰۰ میلیون جفت تا هدف یک میلیارد جفت کفش
وی با بیان این که  هم اکنون هدف این انجمن رسیدن به تولید یک میلیون جفت در کشور در میان مدت است ، افزود:  امروز حجم تولیدات داخلی حدود ۲۵۰ میلیون جفت کفش است اما ظرفیت تولید در حدود ۴۵۰ میلیون است لذا در گام اول راه اندازی این انجمن که همه فعالین در حوزه زنجیره ارزش تولید کفش را گرد هم آورده ایم ساماندهی بهتر در مجموعه تولید ،توزیع و صادرات است.

 این فعال صنفی تولیدیو توزیعی در حوزه کفش  بااشاره به وجود پتانسیل هایی مانند پیمان شانگهای و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت:  ما نگاه ویژه صادراتی به کشور سی آی اس و آسیای میانه داریم  ولذا دست یافتن به تولید یک میلیارد جفت هدفی نزدیک و شدنی است.

 قیمت متوسط هرجفت کفش ۸.۵ دلار
وی افزود: جمعیت ایران پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ حدود ۹۵ تا ۱۲۰ میلیون نفر باشد لذا تنها برای مصرف داخلی بیش از ۳۰۰ میلیون جفت کفش نیاز داریم و باید ۷۰۰ میلیون جفت کفش را صادر کنیم.

 وی متوسط قیمت هر کفش بر اساس برآوردهای جهانی را هشت و نیم دلارعنوان کرد و گفت: می توان برای صادرات ۶ میلیارد دلاری برنامه ریزی کرد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران ادامه داد: کشورهایی که از نظر صنعتی از ما عقب‌تر هستند توانسته اند به ۲ میلیارد دلار صادرات برسند.به عنوان مثال اندونزی توانسته است در حوزه تولید کفش‌های پارچه‌ای گوی سبقت را از چین بوده و ۲ میلیارد دلار کفش صادر کند.

به دنبال انحصار یا افزایش قیمت نیستیم
اژدرکش با بیان اینکه این تشکل یکی از مدنی ترین نهادها و انجمن‌های کشور است و در آن علاوه بر تنوع اصناف مرتبط با صنعت کفش تقریباً از تمامی کشور نیز نماینده های فعال این صنعت حضور دارند؛ خاطرنشان کرد: ۹ کمیسیون تخصصی این تشکل به زودی فعال خواهند شد که کار انها  احصاء مشکلات سد راه تولید با کیفیت است.

وی در پاسخ به سئوال بازار که آیا هدف از ایجاد چنین تشکلی این صنعت نیز به دنبال ایجاد انحصار و محدودیت سلایق مشتری مانند صنعت لوازم خانگی و خودرو نیست؟ گفت:  اتفاقا هدف ما از راه اندازی این صنعت تلاش برای ایجاد رقابت پذیری و رفع محدودیت ها است به گونه ای که صنعت ایرانی توان تولید قابل رقابت با برندهای خارجی  در حوزه های کیفیت و قیمت باشد و ما برای این منظور اهداف ۲۰ گانه را برای این انجمن تعریف کرده ایم هر چند که در ابتدای راه هستیم .

 وی خاطر نشان کرد: ما مانند برخی صنایع به دنبال  افزایش قیمت و ایجاد انحصارنیستیم بلکه در تلاشیم تا بر خلاف برخی  با تکمیل زنجیره ارزش کاهش قیمت هارا  دنبال کنیم و تحریم ها که یک تهدید به شمار می رود را به فرصت تبدیل کنیم .

وی گفت: امروز با تلاش فعلان ایرانی حوزه چرم  تولیدات باکیفیتی  داریم که  واردات چرم هیچ مشکلی برای آنها و صنعت کفش ایجاد نکرده و حتی محصولات چرمی ایران صادر می شود. همین موضوع نیز در پیراهن های کشتی گیران  قابل مشاهده است و این پوشاک ورزشی  به ۳۰ کشور جهان صادر می شوند.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha