ایران؛ جایگاه دوم بازارهای اسلامی «فین تک»| خیز بلند عربستان و اندونزی
بازار گزارش می دهد؛

ایران؛ جایگاه دوم بازارهای اسلامی «فین تک»| خیز بلند عربستان و اندونزی

فناوری خدمات مالی یا فین تک در جنوب شرق آسیا همچنین در بخش خاورمیانه رو به رشد است به طوری که در این میان ایران بعد از عربستان در جایگاه دوم قرار گرفته است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: جمعیت زیاد جنوب شرقی آسیا با نفوذ جمعیت بدون حساب بانکی و رو به رشد اینترنت، آن را به کانونی برای نوآوری های فین تک و بازار جذابی برای کیف پول های الکترونیکی و بانک های نوین تبدیل کرده است.

براساس گزارش گلدن گیت ونچرز Golden Gate Ventures؛ شرکتی سرمایه گذاری خطر پذیر متمرکز در جنوب شرق آسیا، با وجود عقب ماندگی در حال حاضر از بازارهای پیشرفته تر مانند استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا، این منطقه قرار است در زیرساخت های دیجیتالی جهش کند و طی ده سال آینده شاهد تولد تعدادی تک شاخ برای فناوری های پیشرفته خواهیم بود. این پیش بینی ها در این گزارش جدید تحت نام: Startup Ecosystem ۲.۰ ارائه شده است به طوری که ۱۰ پیش بینی کلیدی را در منطقه نشان می دهد.

نئوبانکها، برنامه ها و محصولات در حوزه «اکنون خرید کنید، بعداً پرداخت کنید (BNPL)» و به طور کلی محصولات در بخش مالی، بخشهای دیگری هستند که با پتانسیل رشد بالایی همراه هستند

بر اساس این گزارش، جمعیت ۲۹۰ میلیون نفری بدون بانک ها در جنوب شرقی آسیا فرصتی بزرگ را برای بازیکنان فین تک ایجاد می کند. در مقایسه با بازارهایی مانند چین (۷۱درصد) و انگلستان (۲۹درصد)، نفوذ کیف پول دیجیتالی در کشورهایی مانند فیلیپین (۱۶درصد) و ویتنام (۱۸درصد) همچنان کم است با این حال پیش بینها حاکی از این است که فضا را برای رشد شرکت های این بخش باز می کند.

در این گزارش آمده است: نئوبانکها، برنامه ها و محصولات در حوزه اکنون خرید کنید، بعداً پرداخت کنید (BNPL) و به طور کلی محصولات در بخش مالی، بخشهای دیگری هستند که با پتانسیل رشد بالایی همراه هستند.

ایران؛ جایگاه دوم بازارهای اسلامی «فین تک»| خیز بلند عربستان و اندونزی

داده های جدید جمع آوری شده توسط DealStreetAsia نشان می دهد که جنوب شرقی آسیا امسال ۱۹ استارتاپ تک شاخ (یا یونیکورن: به شرکت‌هایی که بعد از سال ۲۰۰۳ ایجادشده‌اند و ارزش فعلی آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار است، گفته می‌شود) ایحاد شده است و به خوبی می تواند از تعداد کل استارتاپ هایی که در دهه گذشته به وضعیت تک شاخ رسیده اند پیشی بگیرد.

صنایع فین تک و اینشورتک (فناوری بیمه)، به ویژه، به عنوان سازندگان اصلی تک شاخ ها ظاهر شده اند. از بین این ۱۹ تک شاخ جدید، هشت تای آنها فینتک یا اینشورتک هستند که برخی از آنها عبارتند از: Bolttech، یک شرکت اینشورتک از سنگاپور. Nium، استارتاپ پرداخت از سنگاپور؛ Kredivo، یک پلت فرم BNPL در اندونزی (الان بخرید بعد بپردازید)؛ Matrixport، یک سرمایه گذاری خظر پذیر رمزارز">رمزارز از سنگاپور؛ Xendit، استارتاپ پرداخت از اندونزی؛ Advance Intelligence Group، یک استارتاپ رگ تک (فناوری‌های قانونگذاری) از سنگاپور؛ Ascend Money، استارتاپ پرداخت از تایلند؛ و Ajaib، یک اپلیکیشن معاملات سهام از اندونزی.

بر اساس تحقیقات انجام شده، انتظار می رود چندین استارتاپ دیگر در زمینه فناوری فینتک به زودی به وضعیت تک شاخ برسند، از جمله کیف پول الکترونیکی TNG Digital مستقر در مالزی، ارائه دهنده fintech فیلیپینی Voyager Innovation و رهبر پرداخت تلفن همراه ویتنامی MoMo.

گفته می شود که Grab Financial Group (GFG)، واحد فینتک و غول فناوری پیشرفته، بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش دارد. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، GFG پس از جمع آوری ۳۰۰ میلیون دلار در ماه ژانویه ۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شد.

جنوب شرقی آسیا به عنوان قطب پیشرو در حوزه فناوری اسلامی
به گفته گلدن گیت ونچرز، جنوب شرقی آسیا در سالهای آینده به دلیل توسعه سبک زندگی مسلمانان و اقتصاد حلال در صنایع از جمله مُد، غذا و امور مالی به قطب جهانی فناوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

بازار اسلامی فین تک ی به ویژه از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۲۳.۳ درصد رشد خواهد کرد. این درحالی است که مالزی در حال حاضر هشت سال متوالی رهبری شاخص جهانی اقتصاد اسلامی (GIEI) را بر عهده دارد. امروزه این کشور دارای بخش های رو به رشد فن آوری اسلامی و اقتصاد اسلامی است که به پشتوانه حمایت های دولتی، تلاش مستمر شرکت فناوری اقتصادی ی مالزی (MDEC) برای گسترش دیجیتالی شدن اقتصاد و استعدادها به شکوفایی خود ادامه می دهد. 

در ماه مه، کمیسیون اوراق بهادار مالزی (SC) و صندوق توسعه سرمایه سازمان ملل متحد (UNCDF) یک برنامه تسریع کننده برای توسعه فضای فناوری اسلامی را راه اندازی کردند. این برنامه، با نام FIKRA Islamic Fintech Accelerator Program (FIKRA)، با هدف شناسایی و مقیاس بندی راه حل های مربوط به فناوری فین تک اسلامی است که می تواند به سه حوزه اصلی چالش برانگیز کمک کند که شامل پیشنهادات جدید بازار سرمایه اسلامی، دسترسی و ادغام و یکپارچه سازی منابع مالی اجتماعی است.

نمودار بازار برتر اسلامی فینک براساس گزارش Global Islamic Fintech Report ۲۰۲۱ 

ایران؛ جایگاه دوم بازارهای اسلامی «فین تک»| خیز بلند عربستان و اندونزی

در سال ۲۰۲۰، مالزی چهارمین بازار بزرگ فناوری فناوری اسلامی با ارزش ۳ میلیارد دلار بود. این رقم قرار است تا سال ۲۰۲۵ به ۸.۵ میلیارد دلار برسد. در عین حال اندونزی، پنجمین بازار بزرگ فن آوری اسلامی جهان به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار، با ۲۲۵ میلیون مسلمان دارای بیشترین جمعیت مسلمان در سطح جهان است. پیش بینی می شود صنعت فناوری فین تک اسلامی آن تا سال ۲۰۲۵ به ۸.۳ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۱۱۲٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha