۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
عزم رئیس جمهور درباره «مسکن» جدی است| بقال سر کوچه هم در ریاست من نقش داشت؛ چه برسد به برادرم!
رئیس بنیاد مسکن در گفتگوی تفصیلی با «بازار»:

عزم رئیس جمهور درباره «مسکن» جدی است| بقال سر کوچه هم در ریاست من نقش داشت؛ چه برسد به برادرم!

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه در دولت روحانی به ساخت و ساز بی توجهی شد و آثار آنرا در گرانی مسکن دیدیم، گفت: برای ریاست در بنیاد مسکن نه تنها برادرم بلکه بقال سر کوچه هم نقش داشت.

اکبر محمودی؛ بازار: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی در فروردین ماه ۱۳۵۸ تاسیس شد. اساسنامه بنیاد در تاریخ هفدهم آذر ماه سال ۱۳۶۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مهم‌ترین وظایف این سازمان عبارتند از: ارائه طرحهای مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف، انجام پروژه‌های کارشناسی دربارهٔ زمینهای روستایی، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی و بازسازی مناطق روستایی به هنگام زلزله و سیل است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تصویب قانون جهش تولید مسکن، دولت وظیفه جدیدی علاوه بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی به بنیاد مسکن ابلاغ کرد. در این ابلاغیه مکلف شدن بنیاد مسکن به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است.

با درگذشت علیرضا تابش رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (به دلیل ابتلاء به کرونا در سوم مرداد ماه سال جاری) که از سال ١٣٨۴ ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، اکبر نیکزاد طی حکمی از سوی نماینده، ولی فقیه در بنیاد مسکن کشور جایگزین او شد.

اکبر نیکزاد که پیشتر استاندار سابق استان اردبیل، استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد، رئیس بازسازی ستاد تهران در زلزله بم، رئیس بنیاد مسکن اراک، شهردار اردبیل و معاون استاندار قزوین بوده است از ۱۷ شهریور ماه سال جاری فعالیت خود را به عنوان رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز کرد.

او در بخش هایی از گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» معتقد است که در دولت روحانی به ساخت و ساز بی توجهی شد و آثار آن را این روزها در گرانی مسکن و اجاره بها مشاهده می کنید.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی عزم خود را برای حل مشکل مسکن جزم کرده اند می گوید: وظایف جدیدی در قانون جهش تولید مسکن به بنیاد مسکن محول شده است که همانا ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است.

از او وقتی سوال شد که نقش «علی نیکزاد» نایب رئیس مجلس در رسیدن به ریاست بنیاد مسکن چقدر بوده است؟ اینطور جواب می دهد:«برای آمدن بنده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بقال سر کوچه نیز نقش داشته است. برای تایید این صحبت ها باید این طور بگویم که به هر حال همه به بنده لطف داشتند و باعث شد تا ما به بنیاد مسکن بیاییم».

متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را با هم می خوانیم:

در دولت روحانی به ساخت و ساز اهمیت داده نشد و اهمیت آن کمرنگ تر شد. در نتیجه تولید مسکن سالانه کاهش یافت و این بعد از چند سال خود را نشان داد. شما دیدید که تقاضا افزایش یافت و عرضه مسکن پایین آمد. این عوامل باعث شد تا اجاره بها و قیمت مسکن افزایش یابد

*از سال ۸۴ مرحوم علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن بودند. به هر حال شما جایگزین رئیس سابق بنیاد مسکن بعد از سالها شدید. چه برنامه خاصی برای بنیاد مسکن دارید؟ سالها استاندار و شهردار بودید. تفاوت دولت روحانی با دولت رئیسی در حوزه ساخت و ساز را در چه می بینید؟
در مورد ساخت و ساز باید بگویم که در دولت روحانی به ساخت و ساز اهمیت داده نشد و اهمیت آن کمرنگ تر شد. در نتیجه تولید مسکن سالانه کاهش یافت و این بعد از چند سال خود را نشان داد. شما دیدید که تقاضا افزایش یافت و عرضه مسکن پایین آمد. این عوامل باعث شد تا اجاره بها و قیمت مسکن افزایش یابد.

*دلیل رشد قیمت مسکن و اجاره بها را در دولت روحانی در چه می دانید؟
چند عامل را اگر بخواهیم برای افزایش اجاره بها و قیمت مسکن نام ببریم باید اصلی ترین عامل آن را کاهش ساخت و ساز در دولت روحانی بدانیم. رئیسی رئیس جمهوری در راستای قانون جهش تولید مسکن اعلام کرده است که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. یعنی رئیس جمهور بر تحقق و اجرای این بند از قانون تاکید کرده اند. قانون به خوبی مصوب شده و مجلس پیگیر آن است. رئیس جمهور ویژه به آن رسیدگی می کند. از زمانی هم که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شدند برای این موضوع نصف وقت خود را در روز صرف بخش مسکن کرده است. برنامه ریزی خوبی هم در بخش مسکن شهری و هم در بخش مسکن روستایی صورت گرفته است. و وزارتخانه های دیگری که مرتبط با بخش مسکن هستند باید پای کار باشند. چرا که برای ساختمان سازی میلگرد، آهن، سیمان و گچ باید به خوبی و با قیمت مناسب در اختیار باشد. این موارد در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ساخت و سازهایی که در اراضی جدید انجام می شود نیازمند نیروی انسانی، آب و برق است که در حوزه وزارت نیرو قرار دارد. تسهیلاتی که داده می شود در اختیار تصمیمات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. این وزارتخانه ها و وزرا عضو شورای عالی مسکن هستند و در اولین جلسه ای که تشکیل شد و توضیحاتی که داده شد دیدیم که وزرا با جدیت موضوع مسکن را پیگیری می کنند. عزم تمام وزرا و نهادهای انقلابی مثل بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام جزم است تا به بخش مسکن کمک کنند. استدعا دارم که همه باید برای حل مشکل بخش مسکن دست به دست هم بدهیم. رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور عزم خود را جزم کرده تا مشکل بخش مسکن مرتفع شود.

برای ریاست در بنیاد مسکن بقال سر کوچه هم نقش داشت| بی توجهی به تولید در دولت روحانی مسکن را گران کرد

* مسئولیت بنیاد مسکن چطور؟ آیا مسئولیت جدیدی در دولت سیزدهم به بنیاد مسکن سپرده شده است؟
مسئولیت ویژه ای به بنیاد مسکن سپرده شده است. ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است که به ما سپرده شده است تا احداث کنیم. به تمام همکاران گفته ام که باید شبانه روز تلاش کنیم تا این ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن احداث شود. در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر هم با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم که هر جا احساس شد که بنیاد مسکن می تواند کمک کند قطعا ما ورود خواهیم کرد. آسایش و راحتی مردم برای ما ارزشمند است.

* آیا تاکنون با رئیس جمهور جلسه خصوصی داشته اید؟ و در کل رئیسی در خصوص مسکن چه نظری دارد؟
جلسه خصوصی به آن شکل نداشته ایم. اما وقتی در کهگیلویه بویراحمد حضور داشتیم و در بازدید رئیس جمهور از منطقه سی سخت و در جلسه شورای اداری، رئیس جمهور بنده را خواستند که در آن جلسه بر بازسازی منطقه سی سخت به بنده تاکید داشتند.

نظر رئیس جمهور به درستی بر این بود که همه موانع توسط خودمان در داخل قابل حل هست. مثلا سیمان، میلگرد، آجر، گچ، نیروی انسانی و مهندس در داخل کشور وجود دارد. یعنی کشور در ساخت مسکن حتی در یک آیتم به خارجی ها وابسته نیست

* نظر شخصی رئیس جمهور برای حل مشکل بخش مسکن چیست؟ و آیا از مشاوره های اشخاصی مثل شما برای رفع موانع استفاده می کنند؟
عزم رئیس جمهور این است که مشکل مسکن مردم حل شود. حضور در جلسه شورای عالی مسکن نیز این را به خوبی نشان می دهد. موانع را به خوبی رئیس جمهور از آن آگاه است و به ایشان منعکس شده است. اما نظر رئیس جمهور به درستی بر این بود که همه موانع توسط خودمان در داخل قابل حل هست. مثلا سیمان، میلگرد، آجر، گچ، نیروی انسانی و مهندس در داخل کشور وجود دارد. یعنی کشور در ساخت مسکن حتی در یک آیتم به خارجی ها وابسته نیست. در ساخت مسکن صاحب تکنولوژی هستیم و در بسیاری از کشورها مسکن احداث کرده ایم. پس بنابراین بحث مسکن به هیچ عنوان به تحریم گره زدنی نیست. رئیس جمهور برای این بخش دستور ویژه صادر کرده اند و وزیر راه و شهرسازی عزم خود را جزم کرده و ویژه برای آن وقت می گذارد. بنیاد مسکن هم به عنوان یک نهاد انقلابی توان بالایی دارد. رفع دغدغه مسکن مردم در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر برای بنیاد مسکن موضوع مهمی است. مطمئن باشید که تمام توان خود را به کار خواهیم بست که به وظایف خود عمل کنیم.

حالا که قانون جهش تولید مسکن را داریم و برای هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود. این مقاوم سازی واحدهای مسکونی که با جان مردم در ارتباط است خیلی فراتر از این مسائل مطرح شده مثل بار مالی برای دولت است

* در خبری که به عنوان رئیس بنیاد مسکن آن را اعلام فرمودید قرار است وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. آیا این اقدام بار مالی برای دولت و یا بانک مرکزی نخواهد داشت؟
اینکه بگوییم بار مالی دارد باید عرض کنم که وام و تسهیلات پرداخت نشود و با یک زلزله روستاها به طور کامل تخریب شود و هزاران کشته بدهیم. آیا این درست است؟ حالا که قانون جهش تولید مسکن را داریم و برای هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود. این مقاوم سازی واحدهای مسکونی که با جان مردم در ارتباط است خیلی فراتر از این مسائل مطرح شده مثل بار مالی برای دولت است. بانک ها مکلف به پرداخت تسهیلات مسکن هستند. بنده اعتقاد دارم که هیچ مسئولی چنین اقدامی انجام نخواهد داد. در این روش مقرر خواهد شد که بانک ها با سفته زنجیره ای ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به واحدهای مسکونی روستایی پرداخت کنند.

* آیا ۶ بانک عامل در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی همکاری خوبی با بنیاد مسکن دارند؟
این همکاری بسیار مناسب است و تمام ۶ بانک عامل همکاری خوبی دارند. وام ۱۰۰ میلیون تومانی را با سفته زنجیره ای پرداخت می کنند. شاید یک شعبه ای بخواهد کم کاری کند اما در یک تماس دیدیم که مشکل برطرف شده است.

* ارتباطتان با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چگونه است؟
ارتباط خیلی خوبی داریم. نه بنده بلکه همه مردم او را دوست دارند. رستم قاسمی از زمانی که وزیر راه و شهرسازی شده است گاها یک سری موارد را از بنده مشاوره می گیرد.

برای آمدن بنده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بقال سر کوچه نیز نقش داشته است. برای تایید این صحبت ها باید این طور بگویم که به هر حال همه به بنده لطف داشتند و باعث شد تا ما به بنیاد مسکن بیاییم

* آیا در رئیس بنیاد مسکن شدن شما، برادر شما جناب مهندس علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و یکی از نزدیکان رئیس جمهور که در انتخابات ریاست جمهوری نقش پررنگی برای رئیسی ایفا کردند داشته اند؟
برای آمدن بنده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بقال سر کوچه نیز نقش داشته است. برای تایید این صحبت ها باید این طور بگویم که به هر حال همه به بنده لطف داشتند و باعث شد تا ما به بنیاد مسکن بیاییم. اینک رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی عضو شورای مرکزی بنیاد مسکن است. حالا من یک سوال از شما بپرسم امروز بنده را با یک کیف پُر از مواد مخدر دستگیر کنند آیا این موضوع برای وجهه نیکزاد نایب رئیس مجلس بد نخواهد شد؟ طبیعی است که اینطور خواهد بود. حالا اینکه علی نیکزاد اگر کارنامه خوبی دارد و برادر بنده است و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که بنده را از زمان قرارگاه خاتم می شناسد و زمانی که بنده شهردار بودم رستم قاسمی فرمانده قرارگاه بود و چند پل در اردبیل را افتتاح کردیم. بنابراین در این انتصابات این طبیعی است که ببینند آن شخص کیست و خانواده او کیست؟ پس قطعا این موارد موثر است و به بنده همه کمک کردند.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha