۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
بحران بیکاری در کرمان| ۱۲۰ هزار نفر شغل ندارند
گزارش بازار؛

بحران بیکاری در کرمان| ۱۲۰ هزار نفر شغل ندارند

کرمان- کرمان با وجود ظرفیت های عظیم اقتصادی از معضل بیکاری رنج می برد به گونه ای که حدود ۱۲۰ هزار نفر در این استان فاقد شغل هستند.

بازار؛ گروه استان ها: همه انسان ها فارغ از نژاد و رنگ، دارای یکسری نیازهای مشترکی هستند که باید مرتفع شوند به عبارت دیگر همه افراد جامعه دارای نیازهای اولیه و اساسی هستند که برای داشتن یک زندگی مناسب، به آنها احتیاج دارند و یکی از مهم ترین این نیازها، بحث اشتغال است.

موضوع اشتغال در کشور ما نیز یکی از دغدغه های بسیار مهم است که دارای فراز و نشیب های زیادی بوده و استان کرمان نیز از این امر مستثنی نیست چرا که مردم و جوانان در زمینه اشتغال دغدغه های مختلفی دارند.

استان پهناور کرمان با وجود ظرفیت های عظیم صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری از معضل بیکاری رنج می برد به گونه ای که حدود ۱۲۰ هزار نفر در این استان فاقد شغل هستند.

بنا به گفته جعفر رودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان «وضعیت شاخص‌های بازار کار استان در بهار ۱۴۰۰ نشان‌دهنده‌ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰.۲ درصدی و نرخ بیکاری ۱۱.۴ درصدی در استان است».

وضعیت اشتغال در کرمان بغرنج است
در این زمینه علی رحیمی یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت شغلی خود گفت: وضعیت اشتغال بسیار بغرنج است و بنده متفاوت از رشته ای که تحصیل کرده ام، در بازار آزاد مشغول به کار هستم. از طرف دیگر نزدیک به ۱۲ سال است که ازدواج کرده ام، دست به کارهای مختلف زده ام و اعتقاد دارم باید گره مشکلات اشتغال به دست مسئولان باز شود.

وی با اشاره به اینکه خواهر بنده دارای ۲ مدرک تحصیلی است اما کار مناسبی را پیدا نکرده است، عنوان کرد: استان کرمان دارای معادن مختلفی است اما متاسفانه در زمینه اشتغالزایی موفق عمل نکرده است.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب که مسئولان باید به صورت زیربنایی کار کنند و در زمینه ساخت کارخانه جات صنعتی و شرکت ها ورود پیدا کنند، بیان کرد: بنده دارای سه فرزند هستم که هر سه نفر بیکارند.

بنده صاحب دو فرزند هستم که با وجود تحصیلات تکمیلی، بیکار هستند و بنده هم کارگر هستم و تامین نیاز مالی خانواده بسیار سخت شده است

وی اضافه کرد: استان کرمان دارای ظرفیت های فراوانی است و انتظار داریم که در سالیان پیش رو شاهد کمتر شدن مشکل بیکاری باشیم.

یکی از شهروندان با ابراز گلایه مندی از بیکاری فرزندان خود، به خبرنگار بازار گفت: بنده صاحب دو فرزند هستم که با وجود تحصیلات تکمیلی، بیکار هستند و بنده هم کارگر هستم و تامین نیاز مالی خانواده بسیار سخت شده است.

بحران بیکاری در کرمان| ۱۲۰ هزار نفر شغل ندارند

تامین زیرساخت لازم جهت اشتغال در روستا خواسته مریم رحیم پور یکی دیگر از شهروندان است که در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: از مسئولان خواهش دارم که کمی به فکر اهالی روستا باشند چرا که در روستاها اشتغال وجود ندارد. فرزندان ما برای پیدا کردن شغل وارد شهرها می شوند و مشکلات بعدی به وجود می آید لذا درخواست داریم که در روستاها کارخانه تاسیس کنند.

حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم که عدد بزرگی است

حضور ۱۲۰ هزار بیکار در کرمان
 در ادامه رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در انتهای سال ۹۸، یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته اند اما در انتهای سال ۱۳۹۹ به عدد یک میلیون و ۵۲۹ هزار نفر رسیدیم یعنی ۴۹ هزار نفر افزایش پوشش سازمان تامین اجتماعی داشته ایم.

وی با بیان این مطلب که در بحث بازنشسنگی تامین اجتماعی، ۵ هزار نفر افزایش داشته ایم و بالغ بر ۲۰ هزار نفر بیمه اجباری سازمان های تامین اجتماعی شده اند، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم که عدد بزرگی است و با این رقم ها هر چقدر هم کار شود به چشم نمی آید. از طرف دیگر برخی افراد کار را فقط در اشتغال های دولتی و کارخانه جات و شرکت های بزرگ خلاصه می کنند که این رویکرد اشتباه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان کرد: برخی قطعات خدماتی یا صنعتی خارج از استان تامین می شود که جا دارد افراد به این حوزه هم توجهی داشته باشند که این امر هم موجب اشتغالزایی و هم برطرف شدن نیازهای استان می شود.

۵۰ هزار در کرمان ایجاد می شود
وی با اشاره به اینکه افراد باید در تعیین و انتخاب رشته دانشگاهی دقت داشته باشند و با شناخت ادامه تحصیل بدهند، اظهار داشت: افرادی که بیکار هستند به کاریابی های اداره کار مراجعه کنند چرا که برخی مشاغل مورد نیاز، دارای متقاضی زیادی نیست اما جا دارد که در این زمینه فعالیت شود.

اسماعیلی ابراز داشت: زمان انتظار برای کار دولتی حدود یک و نیم سال است و افرادی که در این مدت، مشغول به کار نشده اند می توانند به اداره کار مراجعه کنند تا پیگیری لازم در این زمینه انجام شود. همچنین باید در روستاها زیرساخت های لازم جهت اشتغالزایی فراهم شود هرچند که تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال در روستاها داده شده است اما این مبلغ کفایت نمی کند.

بحران بیکاری در کرمان| ۱۲۰ هزار نفر شغل ندارند

وی با بیان این مطلب که سیاست گذاری جهت حفظ افراد جویای کار در استان توسط کارگروه اشتغال انجام می شود، تصریح کرد: ایجاد ۵۰ هزار شغل در کرمان یکی از اهدافی است که با همکاری سایر دستگاه های مربوطه در حال پیگیری است و امیدواریم که از این طریق بخشی از بیکاری مرتفع شود. به دنبال این هستیم که در سال آینده برای افرادی که وارد بازار کار می شوند، برنامه ریزی کنیم.

در سال گذشته تفاهمنامه ای با بنیاد برکت منعقد شد که در این زمینه، میزان سرمایه گذاری یک به پنج است

بنیاد برکت پای کار اشتغالزایی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ابراز داشت: قرار است امسال نزدیک به ۱۲ هزار شغل با حمایت بانک رسالت در کرمان ایجاد شود که این اتفاق برای اولین بار در کشور و استان کرمان رخ می دهد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته تفاهمنامه ای با بنیاد برکت منعقد شد که در این زمینه، میزان سرمایه گذاری یک به پنج است. بر این اساس یک برابر اداره کار و ۵ برابر بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال مساعدت و کمک می کند که پیش بینی می شود نزدیک به ۱۸ هزار شغل در استان ایجاد شود.

اسماعیلی با بیان این مطلب که در سال گذشته با شروع ویروس کرونا ۲۵ هزار شغل آسیب دید که در سامانه اداره کار ثبت نام کردند. از این تعداد ۲۳ هزار نفر از مزایای بیمه بیکاری استفاده کردند و در ادامه این افراد به کار خود برگشتند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب ها در ایام شیوع ویروس کرونا مربوط به حوزه گردشگری و هتل ها بوده است که در این زمینه حمایت هایی انجام شد، اظهار داشت: در سال گذشته نزدیک به ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبارات کم بهره به افراد آسیب دیده از حوزه گردشگری پرداخت شد و هنوز هم سامانه باز است و این افراد می توانند تا پایان آذر ثبت نام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: بیمه شدگان اجباری سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در استان کرمان ۵ درصد رشد داشته است که این رقم، بهترین آمار در کشور است.

وضعیت بغرنج بیکاری در کرمان با ظرفیت های اقتصادی آن نمی خواند و نرخ بیکاری این استان از متوسط کشوری بالاتر بوده که نیاز است مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha