۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کرونا صنایع لبنی آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند/ کاهش مصرف لبنیات و مشکل در توزیع
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا صنایع لبنی آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند/ کاهش مصرف لبنیات و مشکل در توزیع

تبریز- گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور صنایع لبنی آذربایجان شرقی را تهدید می کند چراکه مصرف لبنیات به شدت کاهش یافته و مشکل توزیع وجود دارد.

خبرگزاری بازار، گروه استان‌ها؛ آذربایجان شرقی با تولید سالانه حدود یک میلیون تن انواع محصولات لبنی، یکی از مراکز اصلی تولید لنبیات در کشور بوده و به عنوان قطب تولید فرآورده های لبنی مطرح است.

این در حالی است که از یک ماه پیش با ورود ویروس کرونا به این استان بسیاری از صنایع با مشکلاتی روبه رو شده اند و بسیاری از مردم شغل خود را نیز از دست داده اند.

صنایع لبنی آذربایجان شرقی نیز همچون دیگر صنایع در این مدت دچار خسارت هایی شده اند و کرونا به تهدید جدی اقتصاد آذربایجان شرقی و صنایع لبنیاتی تبدیل شده است.

واهمه مردم از خرید لبنیات و شیر با طعم «کرونا»

این روزها همه مردم اقدامات احتیاطی را برای مقابله با کرونا انجام داده و ترجیح می‌دهند مواد بسته بندی شده خریداری کرده و مصرف کنند که همین موضوع باعث شده تا عادت خرید مردم تغییر کند و بسیاری از شهروندان از خرید لبنیات و شیر با ترس داشتن کرونا خودداری کنند.

پروتکل‌های بهداشتی صنعت شیر ایران به شکل سختگیرانه تری نسبت به قبل در حال اجرا است و در عین حال شرکت‌های لبنی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود آماده ارائه محصولات غنی شده برای افزایش سیستم دفاعی مردم هستند

اگرچه نوشیدن مایعات و به ویژه شیر بنا بر اظهارات کارشناسان برای پیشگیری از ابتلا و درمان مبتلایان به کرونا ضروری است، اما مدیران شرکت‌های لبنی از اینکه آگاهی مردم نسبت به این موضوع مهم کم است گلایه دارند و امیدوارند رسانه‌ها که بخشی از بار آگاهی بخشی به جامعه برای شکست کرونا را بر عهده دارند، در آگاه سازی مردم نسبت به ضرورت استفاده از شیر و محصولات لبنی در دوره شیوع کرونا نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

همه این موارد در حالی است که شاهد کاهش مصرف شیر و لبنیات در آذربایجان شرقی هستیم و دلیل آن را شیوع گسترش ویروس می کنند.

صنعت لبنیات آذربایجان شرقی عاری از «کرونا»

یکی از مدیران واحدهای فرآوری شیر در آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار می گوید: صنعت لبنیات آذربایجان شرقی عاری از کرونا بوده ولی متاسفانه شاهد کاهش مصرف لبنیات در استان همزمان با گسترش ویروس کرونا هستیم.

علی همت پور با اشاره به کاهش مصرف لبنیات تازه در استان پس از شیوع کرونا می افزاید: آذربایجان شرقی قطب صنعت دامپروری و دامداری ایران است و کاهش مصرف شیر و لبنیات باعث ورشکستی این صنعت می شود.

وی ادامه می دهد: طبیعت سرسبز این استان بهترین محل برای تولید گوشت و شیر باکیفیت است و مردم نگرانی در خصوص وجود ویروس کرونا در شیر و لبنیات نداشته باشند.

فرآورده های لبنیاتی با کمترین دخالت دست تولید می شوند

یکی دیگر از فعالان صنعت لبنیات در آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار اظهار می کند: فرآورده های لبنیاتی با کمترین دخالت دست تولید می شوند.

اسد مهدی نژاد ادامه می دهد: محصولات تولیدی در استان آذربایجان شرقی با کمترین دخالت دست و به شیوه استریلیزه و پاستوریزه تولید می‌شود و مردم از مصرف این فراورده‌ها نگران نباشند.

با فرض مثال اگر شیر آلوده به ویروس باشد در درمای ۷۱ پاستوریزه و ۱۲۱ درجه سانتیگراد استریلیزه از بین می‌رود چراکه طبق یافته‌های پزشکی ویروس کرونا در این دما زنده نمی‌ماند

این مدیر کارخانه تولید پنیر و ماست می گوید: عملیات پُرکنی، دربندی و برچسب گذاری فرآورده‌های لبنی به ویژه شیر با استفاده از ماشین‌های صنعتی انجام و با کمترین دخالت دست محصول نهایی تولید می‌شود.

مهدی نژاد همچنین می گوید: با شیوع ویروس کرونا فروش ما نیز به شدت کاهش یافته و همچنین مشکل توزیع نیز داریم. باید به مردم بگوییم که حذف لبنیات اعم از شیر و ماست از برنامه غذایی کاری بسیار نادرست است. ویروس کرونا از راه‌های دیگری انتقال می یابد و صنایع لبنی از کرونا پاک هستند.

تولید سالانه ۵۴۰ هزار تن شیر در آذربایجان شرقی

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: سالانه بیش از ۵۴۰ هزار تن شیر به صورت سنتی و صنعتی در استان تولید می شود.

محمدحسین اقدمی ادامه می دهد: وجود ۴ میلیون دام سبک و سنگین در این استان، آذربایجان شرقی را در زمره برترین استان های تولیدکننده شیر و لبنیات قرار داده است.

۵۰۰ هزار راس دام در قالب دامداران صنعتی و نیمه صنعتی در این استان وجود دارد و آذربایجان شرقی یکی از برترین استان های تولید کننده شیر با کیفیت است

اقدمی می افزاید: ۶۰ تا ۷۰ درصد شیر تولیدی به صورت سنتی و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به صورت صنعتی در استان تولید می شود.

۴۰ تا ۷۰ درصد لبنیات آذربایجان شرقی در فرآیند توزیع با مشکل روبه‌رو است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص اظهار می کند: ۴۰ تا ۷۰ درصد لبنیات استان در فرآیند توزیع با مشکل روبرو شده و کارخانه شیر پگاه در خرید شیر دامداران مشکل دارد.

فیروز باقرزاده می گوید: باید مسائل و مشکلات به وجود آمده به همراه اعداد و ارقام احصاء و ساز و کارهای مقتضی به کار گرفته شود زیرا اکنون دنیا با یک بحران مواجه شده است و کشور نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد کشاورزی کشور در اثر شیوع ویروس کرونا متحمل زیان بیش از اندازه شده است، ادامه می دهد: بعد از انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، کشور با چنین مشکلی به خصوص در بخش کشاورزی مواجه نشده بود؛ تبعات این بیماری روز به روز بیشتر و عمیق تر می‌شود که مهمترین آن در بحث شیر و لبنیات است.  

روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن در سطح استان، شیر تولید می‌شود که بدون فرآیند فروش، شیرهای تولیدی جذب می‌شوند

باقرزاده با اشاره به این موضوع که تعدادی از واحدهای تولیدی، تولیدات خود را به تولید الکل تغییر داده‌اند، می گوید: باید تلاش کنیم تا واحدهای تولیدی به فعالیت خود ادامه دهند و در این راستا با ایجاد مشوق‌ها و ایجاد انگیزه مرغداران را تشویق به جوجه ریزی کنیم تا در ماه رمضان با مشکل روبرو نشویم.

با تمام این اوصاف شاهد مشکلات جدی در صنایع لبنی استان هستیم که باید روی بحث صادرات، روش های تنظیم بازار، تنظیم تولید و حمایت از تولید در سال جهش تولید توجه جدی داشته باشیم.

ناگفته نماند که استاندارد لبنیات ایران از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته ای همچون آمریکا خیلی بیشتر و سختگیرانه تر است، صادرات محصولات لبنی ایران به اکثر کشورهای اروپایی، روسیه و منطقه خلیج فارس در سایه همین استانداردهای سختگیرانه صورت می گیرد. می توان با یافتن بازارهای جدید در این شرایطی که کل دنیا مشغول کرونا است باعث نجات صنایع لبنی استان شد.

کد خبر: ۱۱٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha