۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
هزینه سنگین مانع هوشمندسازی کشاورزی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

هزینه سنگین مانع هوشمندسازی کشاورزی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با توجه به هزینه بالای کشاورزی هوشمند، کشاورزان سنتی کمتر از اینگونه شیوه‌ها استقبال می‌کنند اما وزیر جهاد براساس قولی که داده است باید در این مسیر گام بردارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در زمینه اهمیت کشاورزی هوشمند و جایگاه آن در کشور، گفت: کشاورزی هوشمند در دنیا روبه گسترش است، درحال حاضر کشاورزی به سه دسته سنتی، مدرن و هوشمند تقسیم می‌شود. کشاورزی سنتی در بخش‌های زیادی از کشور رواج دارد بخش زیادی از اراضی کشور به شیوه سنتی کشت می‌شوند و حداقل بهره وری را دارند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از کشاورزی فعلی کشور کشاورزی مدرن است که با استفاده از تجهیزات و ادوات پیشرفته و حداقل نیروی کار بیشترین بهره‌وری را دارد، ادامه داد: در شیوه کشاورزی مدرن از سیستم‌های نوین کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شود و بهره‌وری بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی هوشمند به معنای استفاده از تجهیزات پیشرفته ماهواره‌ای، پهپادها، فناوری اطلاعات و آنالیز و ساده سازی اطلاعات است، عنوان کرد: در کشاورزی هوشمند از نرم افزارها، سخت افزارها، تکنولوژی‌ها و فرآیندهای خودکار در جهت ساده کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری و کنترل از را دور است.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمعیت جهان درحال رشد است و براساس پیش بینی ها در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهانی به ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد اما زمین‌ های کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع به دلیل گسترش شهرها و توسعه روستاها و تغییر کاربری روبه کاهش هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: فائو برای تامین غذای مردم جهان پیشنهاداتی ازجمله کاهش ضایعات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح که نیازمند کشاورزی هوشمند است را ارائه.

اعظمی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی انجام کشاورزی هوشمند است و باید در این مسیر گام برداریم، افزود: کشاورزی هوشمند نقش بسیار زیادی در ایجاد امنیت غذایی ایران و جهان دارد. افزایش بهره‌وری، ساده کردن کشاورزی، صرفه‌جوی در نهاده‌های مورد نیاز مانند آب، کاهش هزینه تولید، افزایش کیفیت محصولات، کاهش نیروی کار، کاهش خسارت، تشخیص و کنترل آفات و جلوگیری از بین رفتن جنگل‌ها منابع طبیعی از جمله مزایای کشاورزی هوشمند است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی هوشمند بیشتر در اروپا و آمریکا اجرا می‌شود، افزود: آمریکا و اروپا بیشترین بهره برداری از کشاورزی هوشمند را دارند و می‌توانیم بیشترین نوآوری‌ها در زمینه کشاورزی هوشمند را در این دو منطقه مشاهده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از موارد استفاده از کشاورزی هوشمند در گلخانه‌ها و سیستم آبیاری آنها است، تصریح کرد: در کشاورزی هوشمند می‌توان با آفات باغات از جمله نخلستان‌ها مبارزه کرد  در مزارع بزرگ گندم آمریکا با استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای آفات شناسایی و با پهپاد در آن نقطه عملیات مقابله‌ای انجام می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گلخانه‌های هوشمند در ایران نیز وجود دارند که از سیستم‌های آبیاری و تهویه نوین استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به هزینه بالای کشاورزی هوشمند، کشاورزان سنتی کمتر از اینگونه شیوه‌ها استقبال می‌کنند اما وزیر جهاد کشاورزی براساس قولی که داده است باید در مسیر کشاورزی هوشمند گام بردارد.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha