۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
افزایش سوخت و ساز در خراسان | مصرف کننده‌های خانگی سهم صنایع را می‌سوزانند
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

افزایش سوخت و ساز در خراسان | مصرف کننده‌های خانگی سهم صنایع را می‌سوزانند

مشهد- در خراسان رضوی سال گذشته شاهدافزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز بودیم که از این مقدار ۵ درصد مربوط به افزایش مشترکان و ۱۰ درصد افزایش به دلیل تغییر رفتار مصرف‌کننده بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر گفته کارشناسان خراسان رضوی سال گذشته حداکثر مصرف روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در روزهای سرد را تجربه کرد که اگر حجم مصرف گاز به همین منوال ادامه یابد درنهایت به نقطه‌ای خواهد رسید که چاره‌ای جز قطع گاز باقی نماند و امسال هم همان داستان سال گذشته تکرار خواهد شد. 

کارشناسان بر این باورند که اگر تولید گاز در کشور دائماً افزایش یابد و به همان نسبت میزان مصرف نیز بیشتر شود امری منطقی نیست لذا باید تدبیری اندیشیده شود که بازده یا کارکرد تجهیزات مصرف سوخت در بخش‌های خانگی واداری، نیروگاهی و صنعتی افزایش یابد و این موضوع میسر نمی‌شود مگر با نوسازی و بهسازی نیروگاه‌های و مدیریت مصرف انرژی!

سال گذشته طرح رایگان بازدید و کنترل کیفیت موتورخانه‌ها به‌عنوان راهکاری برای کاهش مصرف به اجرا گذاشته شد اما با این‌حال شاهد قطعی گاز به‌ویژه در بخش صنعت و نیروگاه‌ها بودیم به همین منظور برای واکاوی رفتار مصرف‌کننده و عوامل تأثیرگذار با قطعی گاز این موضوع را با حسن افتخاری مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی به بحث و گفت‌وگو گذاشتیم.

* چند مشترک در استان داریم؟
شرکت گاز خراسان رضوی وظیفه تأمین گاز طبیعی دو میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک شهری و روستایی را بر عهده دارد.  

خراسان رضوی از منظر خانوار روستایی بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی پس از مازندران رتبه بعدی را دارد، همچنین از منظر تعداد انشعاب نیز با بیش از یک‌میلیون انشعاب پس از استان‌های تهران و اصفهان مقام سوم را دارد.

افزایش سوخت و ساز در خراسان | مصرف کننده‌های خانگی سهم صنایع را می‌سوزانند

ضریب بهره‌مندی روستایی استان هم‌اکنون به ۹۲ درصد رسیده و از منظر شهری هم ۱۰۰ درصد یعنی تمامی شهرها از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و درمجموع حدود ۹۸ درصد جمعیت استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارد.

* در حوزه صنعت چطور؟
امسال گازرسانی به بیشترین تعداد واحد صنعتی تولیدی کشور توسط شرکت گاز استان خراسان رضوی هدف‌گذاری شده و امید است باهمت همکاران تا پایان امسال شاهد بهره‌مندی ۹۰۰ واحد تولیدی، صنعتی جدید از نعمت گاز باشیم

مصرف سالانه گاز طبیعی در استان خراسان رضوی حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب است.

* چقدر از این مقدار در بخش خانگی و چقدر در بخش صنعتی مصرف می‌شود؟
حدود  نیمی از این آمار در بخش خانگی و عمومی مصرف می‌شود.    

* چرا سال گذشته در مقاطعی شاهد قطع گاز در واحدهای صنعتی بودیم؟
سال گذشته بیماری  کرونا نیز در مصرف گاز مزید بر علت شد زیرابه دلیل افزایش شست‌وشوها و هم‌چنین تهویه هوا انرژی بیشتری تلف شد.در استان سال گذشته ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز نسبت به سال قبل آن  اتفاق افتاد که از این مقدار ۵ درصد مربوط به افزایش مشترکان و  ۱۰ درصد افزایش به دلیل تغییر رفتار مصرف‌کننده تعلق داشت.

در خراسان رضوی سال گذشته ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز نسبت به سال قبل آن  اتفاق افتاد که از این مقدار ۵ درصد مربوط به افزایش مشترکان و  ۱۰ درصد افزایش به دلیل تغییر رفتار مصرف‌کننده تعلق داشت

بر اساس سیاست‌های ابلاغی به شرکت‌های گاز، قطع گاز خانگی خط قرمز ماست و موظف شدیم در هر شرایطی آن را حفظ کنیم لذا وقتی بخش خانگی بیشتر برداشت کند، به قسمت‌های دیگر کمتر ازآنچه گاز لازم دارند، می‌رسد و از سهم صنایع و نیروگاه‌ها کم می‌شود.

* بیشترین مصرف سال گذشته چقدر بود؟
در زمستان سال گذشته  و سه هفته گذشته که سردترین روزها را داشتیم مصرف بخش غیر نیروگاهی ما در استان به ۶۱ میلیون مترمکعب در روز رسید.

* گاز طبیعی استان از چه محلی تأمین می‌شود؟
گاز طبیعی موردنیاز استان از محل منابع گازی شهید هاشمی نژاد یا خان گیران در سرخس تأمین می‌شود.

* آیا امکان ذخیره‌سازی گاز در تابستان وجود ندارد؟  
در تابستان که گاز مازاد داریم در مخزن ذخیره کرده و در زمستان برداشت می‌کنیم. در اوج تولید ۵۴ میلیون مترمکعب گاز را برداشت می‌کنیم که تا  سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز مصرفی سه استان خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از سمنان، گلستان و مازندران بود و حتی تا نیروگاه نکا را هم از مخازن استان تأمین می‌کردیم اما سال گذشته به دلیل افزایش مصرف ایجادشده، مجموع مصرف در سه استان بالغ‌بر ۸۸ میلیون مترمکعب در روز رسید.

افزایش سوخت و ساز در خراسان | مصرف کننده‌های خانگی سهم صنایع را می‌سوزانند

باوجوداینکه سال گذشته روزانه به‌صورت میانگین تا ۱۲ میلیون مترمکعب گاز از جنوب به استان‌های خراسان منتقل شد اما بازهم  شاهد تراز منفی بودیم و لذا هیچ چاره‌ای به‌جز کاهش مصرف روزانه گاز  و مدیریت و محدودیت مصرف نداشتیم.

* طرح بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری واداری چقدر موفق بود؟
طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی رایگان موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری واداری از آبان ماه سال ۱۳۹۹ آغازشده و تاکنون ۱۶۳۵ مشترک در خراسان رضوی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

هم‌اکنون اجرای این طرح در ۱۰۴۰ واحد موتورخانه مشمول به اتمام رسیده یا در حال اجرا است. پیش‌بینی می‌کنیم این عدد تا پایان امسال به دو هزار واحد ارتقا یابد.

* چقدر برای اجرای این طرح هزینه شده است؟
در یک سال گذشته ۱۷ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت گاز برای اجرای طرح اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری واداری این استان هزینه شده است.

* شما چه خدماتی را در این طرح به مشترکان ارائه می دهید؟

شرکت گاز به ازای میانگین هر مترمکعب مصرف دو سال قبل مشترکین مشمول تا سقف هشت هزار ریال برای بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری واداری هزینه خواهد کرد که این هزینه شامل تنظیم مشعل، عایق‌کاری و نصب رسوب‌گیر مغناطیسی است.

* تا چه میزان این طرح در کاهش مصرف تأثیرگذار بوده است؟
با اجرای این طرح حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف گاز هر مشترک کاهش‌یافته که این مهم علاوه بر کاهش هزینه‌های اقتصادی خانوار، موجب پایداری جریان گاز طبیعی کشور شد.

* آیا متقاضیان به‌صورت داوطلبانه در این طرح شرکت می‌کنند؟
بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون هوای پاک، بهینه‌سازی، اخذ گواهینامه مطابق با استاندارد ۱۶ هزار برای تمامی مشترکین دارای موتورخانه از سال ۱۴۰۱ به بعد اجباری است و موتورخانه‌های فاقد گواهینامه مذکور که در طرح اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری مشارکت نکنند باید با صرف هزینه شخصی اقدام به بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای خود کنند.

* برای شرکت در این طرح شهروندان باید اقدام کنند یا شما به منازل مراجعه می‌کنید؟
اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری واداری برای مشترکین مشمول رایگان است و لذا  متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران و انتخاب گزینه طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها نسبت به ثبت شماره اشتراک و دریافت خدمات این طرح اقدام کنند.

کد خبر: ۱۱۲٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha