۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
صدور مجوز آموزشگاه فنی آزاد در ۳ روز| ۱۱۰ میلیارد تومان به متقاضیان ‌پرداخت می‌شود
معاون وزیر کار خبر داد

صدور مجوز آموزشگاه فنی آزاد در ۳ روز| ۱۱۰ میلیارد تومان به متقاضیان ‌پرداخت می‌شود

حسینی نیا، معاون وزیر کار با بیان اینکه مجوز آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای سه روزه صادر می‌شود، گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸، ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث آموزشگاه آزاد در نظر گرفته شده است.

بازار؛ گروه ایران: «مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای  ۳ روزه صادر می شود.» این خبری است که معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد.  او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گوید: با این کار دیگر دلیلی برای فعالیت غیر قانونی آموزشگاه ها وجود ندارد و با آموزشگاه های خاطی به شدت برخورد خواهد شد.

آنگونه که غلامحسین حسینی نیا  اعلام کرده در این مدت کوتاهی که از فعالیت دولت سیزدهم می گذرد  ۱۰۰ مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای صادر شده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت دولت از تاسیس آموزشگاه های  در روستاها  مناطق محروم خبر داد  اضافه کرد: در جایی که بخش خصوصی علاقه و توان ورود داشته باشد، بخش دولتی وارد نمی‌شود و بر این اساس طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال اعتباری به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان برای تسهیلات برای ایجاد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور این را هم گفت که حتی خرید خدمت از آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای برای افراد محروم در مناطق محروم در نظر گرفته می‌شود و از ایجاد رشته‌های جدید آموزشی توسط بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال اعتباری به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان برای تسهیلات برای ایجاد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌شود

یک میلیارد نفر نیاز به بازآموزی مهارت دارند
حسینی‌نیا  همچنین با بیان اینکه برای رسیدگی به توسعه و افزایش بهره‌وری راهی به جز ارتقا مهارت نیست، اظهارداشت: براساس آموزه‌های سازمان بین المللی کار تا سال ۲۰۳۰ با فناوری‌های جدید حدود یک میلیارد نفر از شاغلان موجود نیاز به بازآموزی مهارت دارند و در غیر این صورت بیکار می‌شوند.

او افزود: به نسبت جمعیت کشور ما در ایران نیاز به بازآموزی مهارت به ۱۰ میلیون شاغل موجود براساس فناوری‌های آینده وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، شبکه بانکی سال گذشته ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که اگر این تسهیلات به افراد دارای مهارت و بنگاه‌های تولیدی و با محور تولیدات صادرات‌محور پرداخت شده بود، می‌توانست رشد خوبی ایجاد کند.

غفلت از ۶۵۰۰ استاندارد فنی و حرفه ای
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی و ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی فعال است اما نکته این است که از بین ۶۵۰۰ استاندارد آموزش فنی و حرفه‌ای حدود ۴ تا ۵ رشته در ۹۰ درصد آموزشگاه‌های خصوصی، شامل صنایع دستی، ‌مراقبت و زیبایی، کامپیوتر، دوزندگی و خیاطی، آموزش داده می‌شود اما بقیه ۶۵۰۰ استاندارد مورد غفلت قرار گرفته است.

بودجه سازمان فنی و حرفه ای با ۱۳ هزار و ۲۰۰ نیرو برای امسال یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که معادل بودجه دانشگاه تهران است

بودجه سازمان فنی حرفه ای معادل دانشگاه تهران
معاون وزیر کار از خیران برای توسعه مهارت های فنی و حرفه ای در کشور دعوت کرد و گفت: باید مجمع خیرین توسعه و ترویج مهارت آموزی را در استان ها به راه بندازیم چرا که بودجه این سازمان کفاف حقوق ۱۳ هزار و ۲۰۰ نیرو که بخش اعظمی از آن مربیان هستند را نمی دهد. 

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: بودجه سازمان فنی و حرفه ای برای امسال یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که معادل بودجه دانشگاه تهران است. جالب است که بدانید  این رقم کمتر از یک درصد مبلغ بودجه آموزش و پژوهش  کل کشور است. اما اگر قرار است کاری کنیم و اتفاقی در این حوزه بیافتد این سهم باید به ۱۰ درصد برسد. یعنی  به خاطر اهمیت موضوع مهارت افزایی و اشتغالزایی این بودجه را باید تا ۱۰ برابر افزایش داد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه رویکرد سازمان در ۳ تیپ تقسیم‌بندی می‌شود، توضیح داد: تیپ اول، توجه مراکز آموزشی به تولید و آموزش همراه با تولید در این دسته جای دارد. تیپ دوم، ارائه تسهیلات به افراد دارای مهارت است تا با توسعه مراکز کارآفرینی بتوانند در توسعه مهارت و کارآفرینی نقش داشته باشند. دسته سوم هم توجه به مرکز مهارت‌های پیشرفته و نوین برای جوانان است تا در آینده وارد بازار کار شوند. به طور مثال به مواردی مثل اینترنت اشیا توجه می‌شود.

۴ میلیون دانشجوی کشور نیاز به مهارت آموزی دارند
وی با بیان اینکه مهارت‌جویان از گروه‌های مختلف اجتماعی هستند، توضیح داد: از زنان تا سربازان تحت آموزش‌های ما قرار گرفته‌اند که بیش از ۴۵ درصد از آن‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند. جمعیت دانشجوی ۴ میلیون نفری کشور نیاز به مهارت آموزی دارد.

معاون وزیر کار ادامه داد: آموزش به دانشجویان نیز در ۳ تیپ پیگیری می‌شود. نخستین هدف آموزش دوره‌های ۵۴۰ ساعتی است که آن را «کهاد» می‌خوانیم. برنامه دوم سازمان برای آموزش دانشجویان «Sand Box» است که جامعه هدف آن دانشجویانی هستند که رشته تحصیلی آن‌ها در بازار کار متقاضی ندارد. سومین برنامه آموزشی نیز، گذراندن دوره اموزشی در کنار واحدهای درسی است. گام برداشتن به سوی آموزش‌های مهارتی یک الزام است.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha