۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
فخرفروشی مبل‌های نیم میلیاردی به حقوق‌های ۴میلیون تومانی | کاسبی در بازار مبل تخته است
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

فخرفروشی مبل‌های نیم میلیاردی به حقوق‌های ۴میلیون تومانی | کاسبی در بازار مبل تخته است

مشهد- افزایش هزینه‌های تولید از قبیل قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزدها و افزایش غیرمنطقی اجاره‌بها در کنار کاهش قدرت خرید مردم این روزها کار و کاسبی مبل فروشان را تخته کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت‌های مبل که حالا از قیمت برخی خودروهای داخلی هم سبقت‌گرفته و به ۴۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است لذا برای بسیاری از مردم که هنوز با حقوق ماهیانه ۴ میلیون تومان زندگی می‌گذرانند این قیمت ها قابل‌باور نیست.

در طی یکی دو سال گذشته قدرت خرید مردم بیش از سه برابر کاهش و از آن‌طرف افزایش قیمت مبل و صنایع چوبی بیش از هفت برابر گران‌تر شده است.

به دنبال گرانی تولید عملاً بسیاری از تولیدکنندگان نیز در این صنعت از ادامه فعالیت بازماندند و ترجیح می‌دهند تا در بازار تعمیرات نانی از این صنعت درآوردند تا در بازار تولیدات!

کاهش تقاضا به سبب سقوط قدرت خرید مردم همراه با گرانی تولید باعث شده که علاوه بر رکود؛خطر تعطیلی واحدهای تولیدی اقتصاد کشور را تهدید کند.در بازار مبلمان نیز قیمت‌ها با افزایش چند برابری همراه بوده و به گفته متولیان این حوزه نرخ مواد اولیه با این نرخ رشد لجام‌گسیخته اجازه ادامه فعالیت از تولیدکنندگان را سلب می‌کند.

به‌منظور آشنایی با مشکلات پیش روی صنف مبل‌سازان با حسن ماجدی رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان مشهد به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل این گفت‌وگوی یک‌ساعته را در ذیل می‌خوانید.

* چند کارگاه مبل‌سازی در مشهد داریم ؟
در حال حاضر حدود ۲۰۰ کارگاه در مشهد وجود دارد ولی متأسفانه از تعداد کارگاه‌های بدون مجوز و سیار اطلاعی در دست نیست.

* چند نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند؟
این صنعت توانسته در مشهد بخش عظیمی از نیروی کار ساده تا تخصصی را به خود مشغول کند که به‌طور مستقیم چهار هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

* چرا مبلمان این‌قدر گران شده است؟
ازآنجاکه مواد اولیه در تولید صنایع چوبی مبلمان با افزایش ۱۵۰ درصدی مواجه شده است لذا رشد قیمت‌ها هم به همین تناسب بسیار تصاعدی و غیرقابل‌باور شده است.

فخرفروشی مبل‌های نیم میلیاردی به حقوق‌های ۴میلیون تومانی | کاسبی در <a class=بازار مبل تخته است" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/25/4/78249.jpg" width="600" />

از ابتدای نوسانات ارزی قیمت مواد اولیه حدود ۵۰ تا ۲۰۰درصد افزایش داشته و ازآنجاکه بسیاری از ملزومات مبل‌سازی مانند یراق‌آلات و چوب و رومبلی از طریق واردات تأمین می‌شود لذا گرانی ارز بر روی قیمت نهایی مبل تأثیرگذار بوده است.

علت اصلی گرانی مبل افزایش قیمت همین مواد اولیه و حضور دلالان و واسطه‌ها در بازار این مواد است. برای مثال قیمت چوب از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۴ میلیون تومان و قیمت پارچه از متری پنجاه‌هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.  

* مواد اولیه چند درصد گران شده است؟
ماده اولیه در ایران برخلاف تصور اصلاً  ارزان نیست و ما در بخش تأمین مواد اولیه مشکلات عدیده‌ای داریم چراکه طی شش الی دو سال گذشته شاهد افزایش قیمت سه تا حتی شش برابری مواد اولیه بودیم که منجر به افزایش قیمت مبل شد.

ما در بحث تهیه مواد اولیه با کشورهایی مانند چین یا ترکیه تفاوت قیمت داریم.ساخت مبل در کشورهای جنوب شرقی به‌مراتب از ایران ارزان‌تر تمام می‌شود و لذا با توجه به فاکتورهای مهمی مانند نرخ ارز، دستمزد کارگر، انرژی، عوارض و یا حتی حمل‌ونقل لذا تولید مبل در کشور گران درمی‌آید.

* چه موادی از خارج تأمین می‌شود و تحریم‌ها چه تأثیری بر آن داشته است؟
ما چوب را از خارج وارد می‌کنیم یعنی تا پیش‌ازاین نوع اشتباه می‌کردیم که به جنگل‌ها دست می‌زدیم حتی چوب وارداتی از چوب داخلی برای ساخت مبل ارزان‌تر تمام می‌شود.

راجع به پارچه هم باید بگویم که ما پارچه های عالی و خوب زیادی داریم اما واردات پارچه و جنس خوب خارجی باعث شده است که بسیاری از کارخانه‌ها مثلاً در یزد یا تبریز بیایند و کالاهایشان را با برند خارجی وارد بازار کنند و باقیمت بیشتری بفروشند.

در خصوص رنگ و رزین و پلی‌استر نیز قیمت بالای آن‌ها به داستان غم‌انگیز پتروشیمی در بورس بازمی‌گردد که متأسفانه باقیمت بالا عرضه می‌شود.

 متأسفانه ما در بورس و مواد شیمیایی و پارچه مشکل زیاد داریم بعضی پارچه‌ها از خارج وارد می‌شود یا گاهی به دلیل تعرفه‌های بالای مبادی ورودی به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند

* آیا تاکنون فکری به حال ورود پارچه قاچاق نشده است؟
متأسفانه ما در این چند سال نظارت درستی از سوی دولت در این خصوص ندیده‌ایم این قضایا به نظارت فراتر ا اتحادیه و اتاق اصناف نیاز دارد .

فخرفروشی مبل‌های نیم میلیاردی به حقوق‌های ۴میلیون تومانی | کاسبی در بازار مبل تخته است

پارچه رومبلی بسیار گران شده از همین رو اکثر تولیدکنندگان از پس‌خرید پارچه‌های ایتالیایی برنیامده و لذا از طرفی همان‌طور که توضیح دادم پارچه‌های ایرانی را نیز به دلیل کیفیت پائین تر نمی‌توانند جایگزین کنند.

البته ما شاهد هستیم که برخی از این پارچه‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود ولی بااین‌حال آن‌قدر دست‌به‌دست می‌شود که بازهم گران به دست تولیدکننده می‌رسد.

* با توجه به شیوع بیماری کرونا چه تعداد از افراد در صنف شما بیکار شده‌اند؟
متأسفانه در این مدت حداقل یک‌سوم‌ نیروهایمان بیکار یا تعدیل‌شده‌اند.وقتی هزینه زندگی مردم افزایش پیدا کند بازار مبل هم مثل خیلی صنوف دیگر درامدش کم می‌شود و لذا قدرت خرید مردم تأثیر بسیار زیادی بر بازار دارد و بدبختانه از زمان شیوع بیماری کرونا وضعیت خیلی بدتر شده است.

  وقتی هزینه‌ها زیاد است مردم به سمت خرید وسایل چوبی و مبل نمی‌روند به همین دلیل حدوداً دو سال بجای خرید مبل نو شاهد تعویض و تعمیر مبل هستیم که ازقضا بسیار هم گران است.

واحدهای تولیدی در حال مقاومت و صبر هستند که قیمت‌ها ثبات پیدا کنند یا حتی کاهش یابد، در حال حاضر کل واحدهای تولیدی در حال ریزش و جمع‌آوری هستند چراکه در ایران انرژی و کارگر هزینه تولیدگران است.

* بازار مبل در چه وضعیتی قرار دارد؟
این صنف باوجود مشکلات فراوان متأسفانه از حمایت دستگاه‌های دولتی خارج است و دیگر موضوع اینکه به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، این کالا از سبد مصارف عموم حذف‌شده است تا حدی که مصرف‌کننده از خرید این کالا صرف‌نظر می‌کند.

پایین آمدن قدرت خرید مردم بزرگ‌ترین دلیل کاهش تولید است و سایر تولیدکنندگان هیچ رغبتی به تولید ندارند، زیرا انبار کردن مبلمان کار بسیار دشوار و پرهزینه است و بلافاصله بعد از تکمیل شدن تولید، باید به فروش برسد پس متوقف کردن خط تولید بسیار به‌صرفه‌تر است.

وقتی هزینه‌ها زیاد است مردم به سمت خرید وسایل چوبی و مبل نمی‌روند به همین دلیل حدود دو سال بجای خرید مبل نو شاهد تعویض و تعمیر مبل هستیم که دست بر قضا تعمیرات هم بسیارگران تمام می شود

متأسفانه ما با نرخ بالای مالیات و عوارض و به‌خصوص اجاره و هم‌چنین دستمزد و بیمه تأمین اجتماعی روبرو هستیم و دیگر از پس هزینه‌ها بر نمی آئیم در همین راستا عدم ثبات نرخ و افزایش بی‌رویه مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم همه این‌ها سبب می‌شود که تولیدکننده از عهده هزینه‌های تولید برنیاید.

* چیزی به نام چوب قاچاق هم در صنف شما وجود دارد؟
  محصولات چوبی قاچاق داریم ولی چیزی به‌عنوان چوب قاچاق نداریم.طرف در فلان کشور زندگی می‌کرده و حالا وسایل چوبی‌اش را با خودش به کشور آورده این‌که هزینه‌ای ندارد.ما چوب را از خارج وارد می‌کنیم ولی قاچاق نمی‌کنیم .

* چوب‌های وارداتی از کدام کشورهاست؟
این چوب‌ها معمولاً از کشورهای مثل گرجستان ،بلاروس یا آلمان وارد می‌شود.

* با این تفاسیر در صادرات هم باید با مشکل روبرو باشیم؟
همان‌طور که گفتم به خاطر اینکه هزینه ساخت مبل در کشور ما بالاست اصلاً صادرات مقرون‌به‌صرفه نیست ما با خیلی از کشورها از این لحاظ تفاوت قیمت داریم .کالای ما برای صادرات قیمت بالایی دارد مثل ترک و چین نیست  در ترانزیت و حمل‌ونقل شرکت‌های ترک یا چین شاید توفیقاتی قائل می‌شوند امادرکشور ما به این شکل نیست .

* از دولت جدید چه درخواستی دارید؟
دولت سیزدهم آن‌طور که نشان می‌دهد دولتی مردمی است و لذا باید مسائل و مشکلات اقشار مختلف را ازجمله صنوف را از زبان خودشان بشنود. در واقع ما نوک پیکان تولید و مشکلات در صنعت هستیم و لذا نیاز است تا دولتمردان مشکلات را زبان ما و بدون واسطه بشنوند.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha