۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
تورم کاهش نیابد دلار پایین نخواهد آمد| ضرورت تثبیت قیمت و تک نرخی شدن ارز در بازار
تحلیل «بازار» از آینده ارز؛

تورم کاهش نیابد دلار پایین نخواهد آمد| ضرورت تثبیت قیمت و تک نرخی شدن ارز در بازار

قیمت ارز درحالی با نوسان و شیبی ملایم رو به پایین در حرکت است که به گفته کارشناسان چنانچه به زودی تصمیمی برای ساماندهی نرخ ارز اتخاذ نشود احتمال آشفتگی و رشد قیمت ها در این بازار وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز همچنان در انتظار روزهای خوش است، کسی در این بازار برای سرمایه گذاری ورود نمی کند و چه بسا خیلی ها فروشنده ارز در بازار شده اند. ارزی که قرار بود قیمت آن متعادل شود و نرخ دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان باقی بماند اما با روی کارآمدن دولت رئیسی قیمت این کالای سرنوشت ساز اقتصادی به جای منطقی شدن بتدریج افزایشی شد.

دلاری که در پایان فعالیت دولت گذشته ۲۵ هزار تومان بود در این دولت طی دو سه ماه اخیر به بیش از ۲۸ هزار تومان هم رسید. اما اکنون چند روزی است که قیمت ها در این بازار بر مدار نزول قرار گرفته است طوری که قیمت ارز در حال کوچ از کانال ۲۷ هزار تومان و احتمال افتادن آن در کانال ۲۶ هزار تومان است.

سخنان دیروز رئیس کل جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه "هیچ گونه کمبود ارز نداریم" بیانگر آن است که به احتمال فراوان به زودی تصمیماتی درباره چگونگی نرخ ارز و ثبات بخشی این بازار از سوی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت گرفته می شود

سرمایه گذاران ارزی وارد بازار ارز نشوند
هر چند مردم همچنان منتظر سیاست گذاریهای ارزی دولت جدید هستند و تیم اقتصادی نیز تا کنون اقدام قابل توجهی در راستای ساماندهی بازار ارز و در نهایت بهبود وضعیت مردم نداشته است اما سخنان دیروز رئیس کل جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه "هیچ گونه کمبود ارز نداریم" بیانگر آن است که به احتمال فراوان به زودی تصمیماتی درباره چگونگی نرخ ارز و ثبات بخشی این بازار از سوی بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت گرفته می شود.

اظهارات اخیر صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با این مضمون که "منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی در سامانه نیما عرضه می‌شود و خوشبختانه اکنون هیچ گونه کمبود ارز در سامانه نداریم و حتی بعضا مازاد عرضه ارز را در سامانه‌ها شاهد هستیم" بیانگر آن است که بنیه ارزی کشور مساعد بوده و این چنین اظهاراتی هشداری به سرمایه گذاران ارزی است که در این بازار ورود نکنند چرا که هر آن احتمال دارد بانک مرکزی با عرضه ارز به بازار قیمت ها را در حد معقول کاهش دهد.

از طرفی اما کارشناسان تاکید دارند؛ دولت هر چه سریعتر با سیاست گذاری های کارشناسانه تاثیرگذار نرخ ثابتی را برای ارز مشخص کند و مانع از رشد بی منطق آن در بازار شود چرا که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار از نرخ ارز تبعیت می کنند. رهروی بازار از قیمت ارز متاسفانه در شرایطی که نرخ ارز در بازار افزایشی می شود به سرعت روی کالاها تاثیر گذاشته و فروشندگان و تولید کنندگان قیمت ها را افزایش می دهند، اما با کاهش قیمت ارز، کالاها در بازار به ندرت کاهشی می شوند این پدیده که به چسبندگی قیمت ها مرسوم است ناشی از نظارت ضعیفی است که در بازار دیده می شود.

تنها راهکار کاهش قیمت ارز و ساماندهی بازارها تلاش تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی برای مهار نرخ تورم است و تا زمانی که نرخ تورم همچنان روندی افزایشی داشته باشد، بی تردید کاهش قیمت ها در بازار و حتی نرخ ارز به سختی انجام می شود، از طرفی انجام توافقات در مذاکرات و یا برعکس نیز می تواند تاثیر بسزایی بر نرخ ارز دربازار به جای گذارد

چگونگی روند انجام مذاکرات برجام و سیاست توجه به نرخ تورم ۲ عامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت ارز در بازار
«کامران ندری» کارشناس اقتصادی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره آینده قیمت ها در بازار ارز گفت: ۲ موضوع مهم یکی انجام توافق در مذاکرات برجامی با حفظ چارچوبها و دیگری اعمال سیاست گذاری درست برای مهار رشد نرخ تورم در کشور بر کاهش قیمت ارز در بازار تاثیرگذار است طوری که طی چند ماه گذشته با انتشار اخبار مثبت حاصل از روند انجام مذاکرات هسته ای قیمت ارز در بازار کاهش و با خبرهای منفی نرخ ارز در بازار افزایشی می شد. از طرف دیگر با رشد نرخ تورم انتظارات برای رشد همه کالاها در بازار که ارز نیز به عنوان کالایی مورد داد و ستد در بازار محسوب می شود، معمولا روندی افزایشی به خود می گیرد.

وی با بیان اینکه، به نطر می رسد تنها راهکار کاهش قیمت ارز و ساماندهی بازارها تلاش تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی برای مهار نرخ تورم در کشور است، گفت: تا زمانی که نرخ تورم همچنان روندی افزایشی داشته باشد، بی تردید کاهش قیمت ها در بازار و حتی نرخ ارز به سختی انجام می شود، اما با بکارگیری سیاست گذاری ها و تصمیمات درست از سوی تیم اقتصادی دولت با هدف مهار نرخ تورم می توان امیدوار بود که نرخ این شاخص مهم اقتصادی تاثیر گذار بر بازار را در مسیر کاهش قرار داد.

هنوز اقدام خاصی برای مهار رشد نقدینگی و تورم در کشور انجام نشده است و اگر این روند ادامه یابد بی شک قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارها افزایش می یابد و مدیریت بازار ارز نیز از دست دولت خارج و به دست مردم می افتد

دولت جدید هنوز اقدام قابل توجهی در راستای کاهش نرخ تورم بکار گرفته نشده است 
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی حدود ۳ ماهی که از عمر دولت جدید می گذرد هنوز اقدام خاصی برای مهار رشد نقدینگی و تورم در کشور انجام نشده است و اگر این روند ادامه یابد بی شک قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارها افزایش می یابد و مدیریت بازار ارز نیز از دست دولت خارج و به دست مردم می افتد.

ندری در ادامه افزود: از آنجایی که دولت طی این مدت تا کنون نتوانسته است مانع افزایش قیمت کالاها در بازار شود، بنابراین چنانچه هر چه سریعتر تصمیمی خاص برای مهار نرخ تورم و جلوگیری از افزایش بی منطق قیمت ها در بازار نگیرد تورم انتظاری در جامعه افزایش و بازارها آشفته خواهند شد.

این استاد دانشگاه امام صادق اضافه کرد: آنگونه که مشخص است دولت جدید با مشکلات عدیده ای ناشی از گذشته چون کسری شدید بودجه و ... مواجه است اما تاکید بنده به عنوان یک اقتصاددان این است که شخص رئیسی هشدار کارشناسان در مورد تبعات رشد نرخ تورم در کشور را جدی بگیرد چرا که هر برنامه ای که در اقتصاد باید در پیش گرفته شود، پیش مقدمه آن کنترل نرخ تورم است. زیرا با وجود نرخ بالای تورم در کشور حتی نمی توان کارهای ریز و پیش پا افتاده را پیش برد.

باید بتوان نرخ ارز را از سوی یک مرجع به رسمیت شناخت و طوری نباشد که قیمت ارز دربازار آزاد یک نرخ، در صرافی های بانکی نرخ دیگر و در سامانه نیما نرخ ها متفاوت باشد زیرا چند نرخی بودن ارز فساد زاست و معمولا به هدر رفت این کالا منجر می شود

ارز یک نرخ و یک مرجع قیمت گذاری داشته باشد 
سید محمد رضا رضی کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره تحلیلی وی از آینده اقتصاد کشور بخصوص قیمت ارز گفت: چند نرخی بودن ارز همیشه مشکلات فراوانی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است که دولت جدید با جسارت برای همیشه و با هدف تثبت نرخ ارز باید یک رقم مشخص و معقولی را برای این کالا در نظر گیرد و با سیاست های درست و اصولی نگذارد قیمت این کالا در بازار بی منطق افزایش یابد چرا که ثبات نرخ ارز بهتر از کاهش قیمت این کالا در بازاراست.

وی با بیان اینکه نرخ دلار و یا انواع ارز باید یک مرجع مشخص و رسمی داشته باشد، گفت: باید بتوان نرخ ارز را از سوی یک مرجع به رسمیت شناخت و طوری نباشد که قیمت ارز دربازار آزاد یک نرخ، در صرافی های بانکی نرخ دیگر و در سامانه نیما نرخ ها متفاوت باشد زیرا چند نرخی بودن ارز فساد زاست و معمولا به هدر رفت این کالا منجر می شود.

وی افزود: تحریم ها باعث شده که منابع درآمدی ارزی کشور چون گذشته نباشد، در چنین شرایطی برای ترغیب صادرکنندگان به ارزآوری و آوردن آن به سامانه نیما باید نرخی مناسب و مساعدی در نظر گرفته شود و با تشویق آنها طوری تعامل شود که منابع ارزی قابل توجه حاصل از صادرات به دولت برگردد.

بنا به این گزارش؛ قیمت ها در بازار ارز چند مدتی است نوسانی است، این نوسان قیمت که حاصل از کم توجهی دولت در ساماندهی نرخ ارز است معلوم نیست چه عواقبی را در پی داشته باشد. به گفته کارشناسان اقتصادی تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید هر چه سریعتر به ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و ثبات بخشی آن توجه ویژه کنند تا بازار دچار نوسان قیمت نشود.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha