۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
سایه سنگین رکود بر صنعت گلستان| ۲۱۰ واحد صنعتی تعطیل شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سایه سنگین رکود بر صنعت گلستان| ۲۱۰ واحد صنعتی تعطیل شد

گرگان- سال جاری از سوی مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام گرفت اما ۳۱واحد تولیدی استان گلستان به واسطه بدهی بانکی مصادره و ۲۱۰ واحد صنعتی نیز تعطیل شدند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: طی یک قرن اخیر، استراتژی‌های صنعتی مسیر توسعه اقتصادی کشورها را هموار کرده است تاجایی که مهم‌ترین دلیل رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی بسیاری از کشورها، توسعه صنعتی آنها بوده است. وجود بخش صنعت به عنوان یکی از مراحل اساسی در توسعه ملی، افزایش درآمدها و تامین ماشین‌آلات، ابزار و مواد مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های مدرن و مسکن اهمیت این بخش راآشکار می‌کند.

با این حال ای روزها صنعت در گلستان حال و روز خوبی ندارد چراکه برخی واحدهای صنعتی به واسطه بدهی توسط بانک ها توقیف شده و تعدادی هم غیرفعال و راکد ماندند در این بین  آن دسته از واحدهای صنعتی فعال هم با مشکلات زیادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند برای اطلاع از چگونگی وضعیت واحدهای صنعتی استان گفتگویی با رضا شهمرادی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان به گفتگو نشستیم.

* چه تعداد شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال است؟
۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در استان هست که در این شهرک ها و نواحی صنعتی ۸۲۲ واحد صنعتی بهره بردار مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد۶۱۲ واحد صنعتی استان با ۹هزار و ۳۱۴ نفر اشتغال و حدود یک هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری فعال هستند و متاسفانه ۲۱۰ واحد صنعتی به دلایل مختلفی راکد و غیر فعال هستند. به عبارتی ۲۵ درصد از واحدهای موجود در شهرکهای صنعتی، واحدهای راکد و غیرفعال هستند که سرمایه گذاری آنها در حدود ۲۲۴ میلیارد تومان و اشتغال آن در حدود سه هزار و ۹۰۰ نفر است.

اما یکی از برنامه های ما در سال جاری احیای واحدهای راکد است. با توجه به این ۲۵درصد واحد صنعتی غیر فعال، شرکت شهرک های صنعتی بر آن شد تا ۴۰ واحد صنعتی داخل شهرک ها و ۱۰ واحد صنعتی خارج از شهرک را احیا کند. بر این اساس تاکنون۲۴ واحد صنعتی غیرفعال احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند که این واحدها ۳۵۰ نفر اشتغال هم داشتند.

* در سال جاری قراردادی مبنی بر واگذاری زمین به متقاضیان داشتید؟
بله. از ابتدای سال حدود ۵۰ مورد قرارداد واگذاری زمین داشتیم که در این قراردادها، زمینی به مساحت ۲۷۸هزارمتر مربع و سرمایه گذاری چهارهزار و ۴۷۶میلیاردریال و اشتغال ۸۳۷ نفر در شهرکهای صنعتی استان ایجاد می شود.

متاسفانه ۲۱۰ واحد صنعتی به دلایل مختلفی راکد و غیر فعال هستند؛ به عبارتی ۲۵ درصد از واحدهای موجود در شهرکهای صنعتی، واحدهای راکد و غیرفعال هستند که سرمایه گذاری آنها در حدود ۲۲۴ میلیارد تومان و اشتغال آن در حدود سه هزار و ۹۰۰ نفر است

لازم به ذکر است که بیشترین تعداد قراردادها در گرگان و به لحاظ مساحت، در شهرک صنعتی اترک بالاترین مساحت را داشتیم. از سویی کمترین مساحت مربوط به شهرستان مینودشت است، همچنین شهرک صنعتی اترک با ۴۷درصد سرمایه گذاری، بالاترین میزان سرمایه گذاری را در سال جاری داشته است

* سرمایه گذاری و اشتغال این واحدهای صنعتی در شهرک اترک چه میزان است؟
در حال حاضر پنج واحد در شهرک صنعتی اترک فعال هستند که سرمایه گذاری این واحدها حدود یک هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان است. اما از آنجایی که این واحدهای صنعتی بزرگ هستند تعداد اشتغال آنها بیشتر است، تا جایی که می توان گفت تقریبا حدود ۲۵درصد از اشتغال استان در بخش تولید به شهرک های صنعتی اترک مربوط است.

* چه تعداد واحد از ابتدای سال جاری به بهره برداری رسیدند؟
در سال جاری تعداد ۱۰واحد با سرمایه گذاری ۷۰میلیارد تومان و اشتغال ۱۳۴ نفر به بهره برداری رسید که این واحدها در زمینه صنایع غذایی، شیمیایی و سلولوزی بوده است؛ به لحاظ واحدهای بهره بردارهم، در شهرک های صنعتی گرگان یک، بندرترکمن و کردکوی بیشتر از سایر شهرک ها پروانه بهره برداری داشتیم که در بخش سرمایه گذاری ۲۷ درصد متعلق به شهرک کردکوی، ۳۳درصد در شهرک گرگان یک و ۱۶ درصد هم متعلق به شهرک مینودشت ۱۶ درصد بوده است. همچنین کمترین سرمایه گذاری هم به ناحیه صنعتی گوزن فارس با پنج درصد سرمایه اختصاص دارد. در بخش اشتغال این واحدها هم می توان گفت که در شهرک صنعتی گرگان یک حدود ۲۹ درصد، کردکوی ۳۷درصد و شهرک صنعتی گوزن فارس ۵درصد اشتغال وجود داشته است.

* یکی از مشکلات، زمان های بلاتکلیفی است که به سرمایه گذاران در سال های گذشته واگذار شده در این باره توضیح دهید
بله. یکی از برنامه های مهم که در دستور کارمان قرار دارد اینکه آن دسته از افرادی که در سال های گذشته زمین به آنها واگذار شده اما طرح صنعتی اجرا نکردند را تعیین تکلیف کنیم.  این نوع قراردادها از طریق کمیته داوری فسخ و زمین آنها خلع ید شده و به سرمایه گذاران جدید واگذار می شود.

طبق بررسی های اجام شده در حال حاضر حدود ۷۹ مورد اراضی در اختیار افرادی قرار گرفته و سرمایه گذاری انجام نشده است؛ اینها جزو برنامه های امسال است تا دست کم ۱۵هکتار از این زمین ها را بتوان آزاد کرده و به سرمایه گذاران جدید واگذار کرد. همانطور که تاکنون نزدیک به سه هکتار از این زمین ها خلع ید شده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران جدید است.

موضوع دیگری که این روزها با آن درگیر هستیم مساله تملک ۳۱ واحد صنعتی استان از سوی بانک هاست؛ سنداین واحدهای بدهکار در گرو بانک بوده و اکنون بلاتکلیف رها شدند

موضوع دیگری که این روزها با آن درگیر هستیم مساله تملک ۳۱ واحد صنعتی استان از سوی بانک هاست. این واحدهای بدهکار به بانک که سند آنها در گرو بوده اکنون بلاتکلیف رها شدند. براین اساس در ستاد اقتصاد مقاومتی، مشکل این ۳۱واحد های صنعتی بررسی شد و امیدواریم که بانک های استان که این واحدها در تملک آنهاست از طریق مزایده و طی مراحل قانونی به سرمایه گذاران جدید واگذار کنند تا چرخه تولید به این واحدها برگردد.

* تعداد قراردادهای واگذاری زمین شرکت شهرک های استان چه میزان است؟
شرکت شهرک های صنعتی استان در کل به حدود یک هزار و ۲۵۸ قرارداد اعم از طرح ها واحدهای صنعتی زمین واگذار کرده است که برخی از این زمین ها در شهرک ها و برخی در نواحی صنعتی استان بوده است. که از این تعداد ۴۳۶ مورد به طرح ها و ۸۲۲ مورد به واحدهای صنعتی زمین واگذار شده است.

* برنامه ای برای استفاده از انرژی نوین در تامین برق صنایع دارید؟
ایجاد شهرک انرژی برای تولید انرژی های خورشیدی در برنامه شرکت شهرک های صنعتی بوده است بر این اساس مذاکراتی با اداره کل منابع طبیعی و شرکت توزیع برق استان انجام دادیم و به دنبال نقاطی که به لحاظ فنی شرایط تولید انرژی خورشیدی را داشته باشد، هستیم.

مصوبه ای در سفر ریاست جمهوری پیشین در زمینه انتقال برق از نیروگاه علی آباد به شهرک صنعتی اترک داشتیم و یکی از برنامه های مهم ما است. از این رو تاکنون شهرک شهرکها نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان منابع به این کار تخصیص داده و پیگیر انتقال برق ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه علی آباد به شهرک صنعتی اترک هستیم تا مشکل برق این منطقه حل شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha