۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
ضرورت سیاست‌گذاری به‌جای بازیگری در اقتصاد
یادداشت وارده؛

ضرورت سیاست‌گذاری به‌جای بازیگری در اقتصاد

مشهد- دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرده که به‌جرئت می‌توان گفت هیچ‌گاه ایران در چنین موقعیتی سختی قرار نداشته است؛ این بخشی از یادداشت رامین رحمتی کارشناس بازار سرمایه است.

رامین رحمتی؛ بازار: در طی سال‌های اخیر با هر حربه و اهرمی که دولت‌ها در دست داشتند نسبت به مسائل اقتصادی ورود داشته و درنهایت دستاورد آن باز نشدن گره اقتصادی توسط دولتمردان است.

در طی سال‌های گذشته دولت نقش مستقیمی در بازیگری اقتصاد داشته است و با بخشنامه‌های متعدد و اهرم‌های دخالتی و دستوری تقریباً در تمامی ارکان بازار حضورداشته است اما متأسفانه موفقیتی در مهار تورم و یا گرانی نداشته است.

به نظر این حقیر دولت سیزدهم باید در این پیچ تاریخی که ایران اسلامی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و تقریباً در تمامی حوزه‌ها دچار بحران شده است نسبت به تغییر دیدگاه اقتصادی اقدام کرده و با یک نگاه تجمیعی و با افقی بلندتر از مسائل داخلی به اقتصاد توجه کند.

درواقع باید گفت سیاست داخلی و خارجی ایران در خدمت حل مسائل اقتصادی نیست و آنچه در عمل دیده می‌شود اقتصاد فقط در حرف مسئله اول کشور است.

همان‌طور که ما در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی شاهد آن هستیم هنوز هم بسیاری از مقامات بلندپایه کشور برای راه‌اندازی یک مزرعه پرورش بلدرچین یا یک کارخانه تولید شیر باافتخار حضور یافته و این واحد تولیدی را نماد اقتصادی می‌نامند درحالی‌که در دنیای امروز اقتصاد یک سیستم است که نظام‌مند بخش پولی، مالی و تجارت بین‌الملل را در برمی‌گیرد.

دربسته سیاستی ما به‌صراحت گفته‌شده که مشکل تورم را بدون حل مشکل کسری بودجه نمی‌توان حل کرد و لذا مشکل کسری بودجه را بدون حل مشکل نظام بازنشستگی و نظام قیمت‌گذاری انرژی و حل مسئله نظام یارانه‌ای نمی‌شود حل کرد و همه این‌ها را نمی‌توان بدون حل  مسئله نظام حمایتی حل کرد. بنابراین یک وزیر نمی‌تواند بگوید من فقط مسئول همین بخش هستم. بلکه حل مسائل اقتصادی به کمک همه کابینه نیازمند است

اگر بپذیریم که هدف در اقتصاد رشد بهره‌وری است در این صورت همه این‌ها باید در خدمت بهره‌وری و نوآوری باشند.

اگر می‌گوییم اقتصاد اولویت دارد باید همه توان سیاسی چه در داخل و چه در سطح بین‌الملل در خدمت اقتصاد باشد درحالی‌که این‌طور نیست زیرا ما در عمل شاهد ناهماهنگی‌هایی بین وزارت خانه‌ها هستیم که گواه آن نیز همین تضییع شدن محصولات تولیدی است 

به همان اندازه که وزیر کشور مسئولیت دارد وزیر اقتصاد هم مسئولیت دارد. اگر در تعیین استانداران دقت نشود و آن‌ها صرفاً با نگاه امنیتی و سیاسی انتخاب شوند یک نتیجه می‌گیریم و اگر با نگاه اقتصادی تعیین شوند نتیجه دیگری خواهد داشت.

وزیر خارجه همان اندازه حرفش در بازار ارز اثرگذار است که رئیس بانک مرکزی و حتی در دوران فعلی بیشتر لذا کل کابینه باید هماهنگ باهم حرکت کنند.  

اقتصاد ایران برای عبور از بحران‌های کنونی از تنش آبی گرفته تا قطع برق نیازمند سرمایه‌گذاری  است و به دلیل سال‌های تحریم، کاهش شدید فروش نفت و عدم پذیرش FATF منابع کافی هم در اختیار دولت نیست.

ثبات اقتصادی و بازگرداندن آرامش به فضای کسب‌وکارها، بازارها، پرهیز از گرفتن تصمیمات خلق‌الساعه و جلوگیری از صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض باید در دستور کار باشد.

 دولت به‌جای بازیگری در اقتصاد باید سیاست‌گذاری را بر عهده بگیرد و پیشبرد اقتصاد را به بازیگران اصلی آن یعنی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی واگذار کند و برای رسیدن به توسعه و رشد، نقش تسهیلگری داشته باشد.

یکی از مسائل اساسی کشور این است که اقتصاد ایران باید از زیر سایه تحریم‌ها خارج شود تا بتوان با توسعه دیپلماسی اقتصادی تحولات مهمی را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور شاهد بود.

حل چالش‌های کنونی کشور کار افرادی توانمند است که باید به خرد جمعی اعتقاد داشته باشند. دولت با بهره گرفتن از افرادی با این ویژگی‌ها می‌تواند به جامعه و فعالان اقتصادی این پیام را بدهد که به دنبال اصلاح شرایط است و می‌توان به بهبود وضعیت پیچیده کشور به‌خصوص در حوزه اقتصاد امیدوار بود.

دولت سیزدهم باید منادی آشتی ملی باشد و به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی اطمینان خاطر دهد که تلاش می‌کند تا با رفع موانع کسب‌وکار فضا را برای حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در اقتصاد مساعد کند.

به اعتقاد این‌جانب در این برهه از زمان به‌جای اینکه دولت به دنبال رفع تحریم‌ها برای فروش نفت باشد ازنظر اقتصاد مقاومتی اولین وظیفه اقتصادی دولت، تسهیل تولید و صادرات است.

فراموش نکنیم اقتصاد ایران دیگر فرصت آزمون‌وخطا و ادامه مسیر اشتباه گذشته برای دولتی یا خصولتی بودن را ندارد و باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.

به اعتقاد بنده اولین کاری که دولت نباید انجام دهد مداخله در قیمت‌گذاری است ما تجربه دهه ۵۰ و تجربه سال‌های بعد از انقلاب را در قیمت‌گذاری داریم که طی آن مسئله کلان تورم را به مسئله خرد گران‌فروشی تبدیل کرده و بعد گران‌فروش را تنبیه می‌کردیم و متأسفانه همه این روش‌ها شکست‌خورده است.

ما باید امیدوار باشیم که در ماه‌های آینده شاید بخشی از تورم کنترل می‌شود اما عوامل دیگر همچنان سرجای خود باقی است.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha