۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
نبض بازار پوشاک آذربایجان شرقی در دست خارجی‌ها
یادداشت؛

نبض بازار پوشاک آذربایجان شرقی در دست خارجی‌ها

تبریز- نبض بازار پوشاک آذربایجان شرقی بیش از آنکه در دست تولیدکننده داخلی باشد در اختیار ترک‌ها، چینی ها و کشورهای اروپایی است، این بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است که می خوانید.

طاهر خیری؛ بازار: تبریز از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم یکی از قطب های تجاری بوده و دلیل این امر به خاطر وجود بازار بزرگ تبریز به عنوان تنها بازار مسقف آجری جهان است. بازار تبریز از تیمچه‌ها و سراهای مختلف تشکیل یافته و در آن انواع کالا مانند طلا، فرش، کفش، کیف، پوشاک و لوازم خانگی با قیمت‌های مناسب وجود دارد.

واقعیت این است که نبض بازار پوشاک استان بیش از آنکه در دست تولید کننده داخلی باشد در اختیار ترک ها، چینی ها و کشورهای اروپایی است. چند سال است که برندهای خارجی در بازار پوشاک کشور میدان داری می کنند و پوشاک وطنی علیرغم داشتن کیفیت و قیمت مناسب غریب مانده است.

چه بسا بسیاری از تولید کنندگان پوشاک به خاطر فروش و از دست ندادن بازار مجبور می شوند مارک خارجی بر تولید خود بزنند و آن را عرضه کنند. گرایش مردم به مصرف پوشاک خارجی واقعیت تلخی است که نمی توان آنرا کتمان کرد. افزایش مسافرت ها به آن سوی مرزها به خصوص ترکیه جهت تفریح و خرید از یک طرف و تاثیرگذاری برنامه های شبکه های ماهواره ای از طرف دیگر بر شدت مصرف پوشاک غربی و تغییر ذائقه مردم افزوده است.

در سال های اخیر اما مراکز خرید برزگ، مدرن و مجهز در نقاط مختلف کلانشهر تبریز ساخته شده است که به نظر می‌رسد این مراکز به رقیب جدی برای بازار سنتی تبریز تبدیل شده‌اند. بر خلاف بازار که اغلب کالاهای وطنی با قیمت‌های مناسب و کیفیت قابل قبول در آنجا به فروش می‌رسد، در مراکز خرید الگو گرفته شده از دنیای غرب اما این گونه نیست و نمی‌توان در این مراکز کالای ایرانی پیدا کرد. هرچه هست اجناس ترکیه‌ای، چینی یا اروپایی با قیمت‌های درشت خودنمایی می‌کنند و با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف دل هر خریداری را می‌برند.

علاوه بر مراکز خریدی مثل اطلس، برج بلور و ستاره باران، مجتمع لاله پارک یکی از مراکز بزرگ خرید است که در میدان شهید فهمیده واقع شده و بسیار شیک و مدرن در ۵ طبقه ساخته شده است، ۱۲۰ فروشگاه دارد که فقط مارک‌های اصل ترکیه را می‌فروشند. در هر طبقه برندهای مشهور ترکیه نمایندگی فروش دارند در طبقه زیر زمین این مرکز تجاری فروشگاه زنجیره‌ای قرار دارد و طبقه آخر مرکز نمایندگی غذاخوری‌ها و رستوران‌های خوشنام تبریز است. در لاله پارک مجموعه‌ای از خرید و تفریح و تغذیه را می‌توان تجربه کرد.

در واقع به یمن وجود همین مراکز خرید، مصرف پوشاک خارجی طی چند سال اخیر روند فزونی به خود گرفته و عادت علاقمندی به اجناس ترکیه‌ای، کره‌ای و یا اروپایی در بین مردم استان جا افتاده است. می توان گفت با اشباع بازار از پوشاک خارجی در اثر واردات و قاچاق کمر تولید کننده داخلی خم شده است و بسیاری از این تولید کننده ها کرکره خود را پایین کشیده اند.

به نظر می رسد مراکز خرید بزرگ شهر تبریز به مکانی برای جولان اجناس خارجی تبدیل شده‌اند و انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه متناسب با نیاز و ذائقه خریدار عرضه و به فروش می‌رسند. این مراکز به پاتوق ثروتمندان شهر تبدیل شده تا به جای خرید پوشاک ایرانی، کالاهای خارجی تهیه کنند تا شکاف طبقاتی و فاصله دارا و ندار در جامعه ایرانی بیش از پیش عیان شود.

جای خالی فرهنگسازی مصرف پوشاک ایرانی و حمایت از تولید داخلی مشهود است. موضوعی که با وجود هشدارهای مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت از تولید داخل و گرایش مردم به مصرف کالای ایرانی کماکان متاسفانه مورد غفلت متولیان فرهنگی کشور واقع شده است. حمایت از تولید داخل باید به عنوان یک ارزش و هنجار در بین مردم نهادینه شود و مصرف پوشاک وطنی مایه مباهات آنان باشد. 

کد خبر: ۱۱۲٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha