۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
جذب ۵۰ درصد تقاضای نفت از سوی پتروشیمی‌ها تا سال ۲۰۵۰

جذب ۵۰ درصد تقاضای نفت از سوی پتروشیمی‌ها تا سال ۲۰۵۰

تازه‌ترین برآورد آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد که سهم صنایع پتروشیمی از تقاضای جهانی نفت خام تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که با توجه به برقی شدن بخش‌های حمل‌ونقل، صنایع و گرمایش خانگی، پتروشیمی‌ها را تا سال ۲۰۵۰ به یکی از مصرف‌کنندگان اصلی نفت خام بدل می‌کند به‌طوری که این صنعت ۵۵ درصد از تقاضا برای این سوخت فسیلی را به خود اختصاص می‌دهد.

این نهاد مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز جهانی انرژی (WEO) ۲۰۲۱ اعلام کرد که مصرف نفت خام به‌عنوان ماده اولیه صنعت پتروشیمی براساس همه سناریوهای بالقوه آن برای ترکیب انرژی جهان رشد می کند.

این روند صعودی از «افزایش شدید» مصرف نفت خام در صنایع پتروشیمی منطقه خاورمیانه و کشورهای چین و هند ناشی می‌شود.

یکی از سه سناریوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سناریوی به صفر رسیدن انتشار کربن (NZE) تا سال ۲۰۵۰ میلادی که مطلوب‌ترین گزینه در مقایسه با گزینه‌های پیشین به شمار می‌آید زیرا جهان تلاش می‌کند تا سال ۲۱۰۰ میلادی گرمایش جهانی را تا ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهد.

سناریو تعهدهای اعلام شده (APS) تعهدهای کشورها برای پیروی از توافقنامه تغییرات اقلیمی سال ۲۰۱۵ پاریس را در نظر می‌گیرد، در حالی که سناریوی سیاست‌های اعلام شده (STEPS) به این تعهدها دل بسته است، اما چگونگی و جزئیات نحوه اجرا آن مشخص نیست.

نفت خام، همراه با گاز طبیعی و زغال سنگ، سوخت های فسیلی هستند که گازهای گلخانه‌ای (GHG) منتشر می‌کنند و سبب گرم شدن کره زمین می‌شوند.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود مقدار بازیافت پلاستیک و دیگر محصولات صنایع پتروشیمی در سه سناریو روند افزایشی داشته باشد، با توجه به توسعه شهرنشینی در اقتصادهای نوظهور استفاده از مواد پتروشیمی و تقاضای شهروندان برای محصولات مصرفی افزایش می‌یابد.

براساس گزاش آژانس بین‌المللی انرژی، بخش پتروشیمی تنها بخشی بود که در سال ۲۰۲۰ میلادی با افزایش مصرف نفت خام روبه‌رو بود، به‌تازگی تعداد زیادی از کشورها سیاست‌های تشویقی را برای افزایش بازیافت و محدود کردن استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف و سرمایه‌گذاری در مدیریت و بازیافت زباله به کار گرفته‌اند.

کد خبر: ۱۱۲٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha