۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱
افزایش هزینه های تولید با نوسانات ارزی| «البرز بالک» در آستانه تامین مواد اولیه داروهای شیمی درمانی
گفتگو با مدیرعامل یکی از سه مجموعه برتر دارویی

افزایش هزینه های تولید با نوسانات ارزی| «البرز بالک» در آستانه تامین مواد اولیه داروهای شیمی درمانی

سجادی، مدیر عامل البرز بالک با اشاره به برنامه تولید مواد اولیه مورد نیاز داروهای شیمی درمانی گفت: در حال حاضر بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز داروهای عمومی، استروئیدی و آنتی بیوتیک را تولید می کنیم.

 بازار؛ گروه ایران: چالش ‌های تخصیص به موقع  و نوسانات پی در پی ارز، موانع ایجاد شده به دنبال تحریم‌ ها و غیره همگی منجر به این شده که شرکت‌ های دارویی با معضلی به نام تامین مواد اولیه مواجه شوند. مواد اولیه‌ ای که بخشی از آن در داخل کشور و از سوی مجموعه های پتروشیمی تامین می شود و بخش دیگر آن همچنان باید از طریق واردات به کشور بیاید.

البته این مواد اولیه نیز باید در آزمایشگاه های مجموعه های تولید کننده مواد دارویی تغییر و تحول یابد تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، مسیر دست یابی به مواد اولیه دارویی مورد نیاز شرکت های دارویی کشور تسهیل شود و در نهایت این مجموعه ها بتواند محصولات دارویی را تولید و به بیمارستان‌ ها و داروخانه ها ارسال کنند. در این راستا برای بررسی موانع و مشکلات این شرکت‌ های تولید و تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان صنعت داروی کشور به سراغ «سید مهدی سجادی» مدیرعامل شرکت دارویی «البرز بالک» به عنوان یکی از سه مجموعه برتر کشور در زمینه تامین مواد دارویی و زیر مجموعه گروه دارویی برکت رفتیم که گفتگوی خبرگزاری «بازار» با وی را در ادامه خواهید خواند.

فعلان صنعت مواد دارویی به عنوان اولین حلقه زنجیره دارویی کشور شناخته می شوند وبا تلاش‌ هایی که طی سال ‌های اخیر انجام داده اند، توانسته ایم بین ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز به مواد اولیه تولیدکنندگان دارو در کشور را تامین کنیم

* با توجه به اینکه همچنان بخش مهمی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی کشور از طریق واردات تامین می شود، بفرمایید مجموعه شما چقدر مسیر تامین مواد اولیه این صنایع را هموار تر کرده و چند درصد از نیاز شرکت های تولید کننده دارو در داخل کشور تامین می شود؟
فعلان صنعت مواد دارویی به عنوان اولین حلقه زنجیره دارویی کشور شناخته می شوند و به رغم اینکه این صنعت به عنوان بخش نوپایی در زنجیره دارویی قرار دارد اما خوشبختانه با تلاش‌ هایی که طی سال ‌های اخیر انجام داده اند توانسته ایم بین ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز به مواد اولیه تولیدکنندگان دارو در کشور را تامین کنیم. در این بین شرکت البرز بالک نیز توانسته ۳۵ مولکول دارویی مورد نیاز تولید کنندگان دارویی کشور را تولید و به آن‌ها ارسال کند.

همچنین از جمله فعالیت‌ های دارویی بخش تحقیق و توسعه این شرکت می توان به دست یابی ۳ تا ۵ مولکول دارویی در هر سال اشاره کرد. تمام این دستاورد ها و کیفیت بالای محصولات ایرانی سبب شده که بتوانیم به موضوع صادرات و ارز آوری در صنعت مواد دارویی نیز بیندیشیم و اکنون در مرحله برنامه ریزی برای تحقق این مهم قرار داریم.

* با توجه به اینکه البرز بالک به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه دارویی برکت معرفی می شود بفرمایید علاوه بر تامین نیاز صنعت داروی کشور، چند درصد از نیاز برکت را تامین  می کنید؟
تنوع فرمول‌ های مورد نیاز گروه دارویی برکت با توجه به گستردگی محصولات این شرکت بسیار بالا است اما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروی کشور از طریق فعالیت های مجموعه ما تامین می شود و به عنوان سه شرکت اول و برتر تامین کننده مواد اولیه دارویی معرفی می شویم.

در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داروهای عمومی، استروئیدی و آنتی بیوتیک را تولید می کنیم اما تا دو سال آینده برنامه ورود به حوزه تولید داروهای بیماری‌ های خاص  LBHB  و شیمی درمانی را هم در دست داریم

* در حال حاضر مواد اولیه چه گروه داروهایی را تامین می کنید و آیا توان تامین مواد اولیه مورد نیاز دارو بیماری‌ های خاص از جمله شیمی درمانی را هم دارید؟
در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داروهای عمومی، استروئیدی و آنتی بیوتیک را تولید می کنیم اما تا دو سال آینده برنامه ورود به حوزه تولید داروهای بیماری‌ های خاص  LBHB  و شیمی درمانی را هم در دست داریم.

تولید کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی کشور با دو چالش  سیاست گذاری ارزی و تحریم‌ هایی که مانع انتقال ارز می شوند  مواجه و اغلب ناچار به دور زدن تحریم‌ ها به طرق مختلف هستند که منجر به افزایش شدید هزینه های تولید می شود

* در حال حاضر برای تولید مواد اولیه مورد نیاز سه گروه دارویی عمومی، استروئیدی و آنتی بیوتیک شرکت های تولید کننده دارو با چه چالش‌ هایی مواجه هستید؟
به عنوان مدیرعامل تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی کشور با دو چالش  سیاست گذاری ارزی و تحریم‌ هایی که مانع انتقال ارز می شوند  مواجه هستیم. در همین راستا اغلب ناچار به دور زدن تحریم‌ ها به طرق مختلف هستیم که این مسائل هزینه های تولید را به شدت افزایش می دهد.

هرچند تا زمانی که نرخ ارز ترجیحی باقی بماند می توانیم از فرصت استفاده و اقدام به واردات و تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی کنیم اما در صورتی که نرخ ارز بالاتر رود به طور حتم با چالشی جدی مواجه خواهیم شد. حتی اگر قرار باشد افزایش دوباره نرخ ارز را تجربه کنیم از متولیان خواستار این هستیم که این افزایش به صورت پلکانی و تدریجی باشد.

* با توجه به اینکه اشاره کردید برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولید مواد اولیه صنایع دارویی را باید از طریق واردات تامین و در اینجا با ارزش افزوده ای که ایجاد می شود به دست تولیدکننده دارو برسانید بفرمایید این واردات اغلب از کدام کشورها انجام می شود؟
همانطور که اشاره کردم بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت مواد دارویی را از طریق واردات از کشورهایی همچون چین و هند تامین و در داخل کشور مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی را تولید می کنیم.

مجموعه هایی همچون البرز بالک نه تنها هزینه کمتری برای تولید مواد دارویی می پردازند و مابقی روند از طریق ارزش افزوده انجام می شود بلکه حتی حدود ۶۰ درصد نیاز به مواد اولیه صنایع مواد دارویی را هم از طریق پتروشیمی‌ های داخلی تامین می کنند. البته تامین مواد حد واسط شرکت‌ها از طریق داخل نیز به دلیل محاسبه مواد اولیه با نرخ ارز آزاد چندان ارزان تمام نمی شود

* با این تفاسیر ارزش افزوده صنعت مواد دارویی که ناچار به واردات  بخشی از نیاز خود است چقدر و چه مقدار از نیاز مجموعه ها در داخل کشور تامین می شود؟
ارزش افزوده هر مولکول دارویی متفاوت و متغیر است که نیاز به بررسی بیشتری برای اعلام میزان کاهش ارز بری دارد. با این حال شرکت هایی که API را یا ماده موثر دارویی را به طور کامل وارد می کنند باید هزینه بیشتری را نسبت به تولید کنندگان مواد دارویی بپردازند.

این درحالی است که مجموعه هایی همچون البرز بالک نه تنها هزینه کمتری برای تولید مواد دارویی می پردازند و مابقی روند از طریق ارزش افزوده انجام می شود بلکه حتی حدود ۶۰ درصد نیاز به مواد اولیه صنایع مواد دارویی را هم از طریق پتروشیمی‌ های داخلی تامین می کنند. البته تامین مواد حد واسط شرکت‌ها از طریق داخل نیز به دلیل محاسبه مواد اولیه با نرخ ارز آزاد چندان ارزان تمام نمی شود اما به هر حال نیاز به ارز بری را به شدت کاهش می دهند.

* به عنوان سوال پایانی بفرمایید برنامه البرز بالک برای توسعه ظرفیت و محصول در آینده چیست؟
غیر از توسعه و ظرفیت سازی بر روی مولکول های جاری و موجود، همانطور که اشاره کردم اکنون در حال برنامه ریزی برای توسعه داروهای جدید و شیمی درمانی هستیم و در این رابطه نیز بر اساس چشم اندازی که برای خود در نظر داریم قرار است تا دو سال آینده مواد اولیه این بخش را هم تولید و به بازار عرضه کنیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha