۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
اسکله رو - رو روی ریل وعده‌ها| رویای شیرین حمل ونقل ترکیبی
بازار گزارش می‌دهد؛

اسکله رو - رو روی ریل وعده‌ها| رویای شیرین حمل ونقل ترکیبی

ساری- دوسال از پایان وعده اتصال بندر امیرآباد به اسکله رو- رو می گذرد و همچنان برای تکمیل پروژه اقتصاد مقاومتی وقت کشی می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بندر امیرآباد، بزرگترین بندر شمال و تنها بندر نسل سوم کشور که چشم و امید اقتصاد شمال و تجار و بازرگان به این بندر است و تکمیل و تقویت زیرساخت‌ها، رشد اقتصادی مازندران را شتاب خواهد بخشید.

بندر امیرآباد تنها بندر متصل به ریل سراسری در شمال است و با تکمیل اسکله رو- رو امکان پهلوگیری کشتی‌ها و انتقال کالا از کشتی به واگن قطار مهیا می‌شود.

به رغم همه محدودیت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد کرد،، ساخت و اجرای تمامی اجزا به کار رفته شده در پروژه اسکله رو-رو ریلی توسط متخصصان داخلی انجام شده و این پروژه اقتصاد مقاومتی از پیشرفت ۷۳ درصدی برخوردار است.

پروژه‌های بندر امیرآباد دچار وقفه و تأخیر شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اجرای تهیه ۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان گفت: پروژه تکمیل اسکله رو- رو با تأخیر مواجه شده است.

مفید غلامی راد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تهیه و تعریف ۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان اظهار داشت: از این تعداد، یک پروژه جلوتر از برنامه، یک پروژه خاتمه یافته، چهار طرح مطابق برنامه، سه پروژه شروع نشده و سه طرح اقتصاد مقاومتی نیز متوقف مانده است.

وی به پروژه‌های متوقف شده از احیا و توسعه نوغانداری کرم ابریشم اشاره و اضافه کرد: طبق اعلام دستگاه متولی، هنوز موافقت نامه اجرای این پروژه امضا نشده است و پروژه اصلاح نژاد مرغ بومی نیز از دیگر طرح‌هایی است که متوقف مانده است و باید نسبت به توسعه آن اقدام کرد.

اسکله رو - رو روی ریل وعده‌ها| رویای شرین حمل ونقل ترکیبی

غلامی راد، تجهیز و تکمیل پایانه صادراتی شیلاتی را از دیگر طرح‌های راکد مانده ذکر کرد و افزود: مقرر بود تیمی با محوریت معاونت اقتصادی از پروژه بازدید و گزارش و نتیجه آن را ارسال کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، اجرای عملیات آبخیزداری را از دیگر طرح‌های اقتصاد بیان کرد و گفت: هنوز موافقت نامه اجرای این طرح مبادله نشده است.

وی پروژه آزادسازی سواحل و تعریض محور خطیر کوه را از دیگر طرح‌ها ذکر کرد و گفت: تکمیل و تجهیز اسکله رو- رو، احداث مخازن خوراکی به ظرفیت ۱۰ هزار تن نیز با تأخیر مواجه شده است.

غلامی راد با اشاره به عقب ماندگی و تأخیر در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی رقم اعتباری این طرح را ۳۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: باید نسبت به تعیین تکلیف طرح‌ها برای پیشبرد کارها اقدام شود.

وی با اشاره به پروژه تعریض محور شهمیرزاد – خطیرکوه پروژه مشترک بین مازندران و سمنان به شمار می‌رود، افزود: راه و شهرسازی با دست خالی این طرح را شروع کرده است و امسال نیز اعتبارات متوازن به این طرح تزریق شده است.

غلامی راد تصریح کرد: قرار است برای این پروژه کد ملی دریافت کنیم از این رو مطالعات آن باید از ردیف مطالعاتی تأمین اعتبار شود زیرا محور بین مازندران و سمنان مشترک است.

وی با اظهار این که مسیر شهمیرزاد – سمنان راه ترانزیتی، گردشگری و ریلی محسوب می‌شود، خواستار تسریع در اجرای این طرح شد.

وی به پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه بنادر اشاره کرد و گفت: موضوع احداث سیلوی غلات و مخازن و اسکه شامل این طرح‌ها است.

پیشرفت ۷۳ درصدی اسکله رو- رو
پروژه اسکله رو- رو بندر امیرآباد که در قالب طرح اقتصاد مقاومتی در دست اجرا بوده تاکنون ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سعیدی اصل مدیرکل بندر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با بیان اینکه پیشرفت پروژه اسکله ریلی ۷۳ درصد است، افزود: تأمین تجهیزات از جمله مسائلی است که فراروی این پروژه وجود دارد زیرا برخی تجهیزاتی را قرار بود از خارج تأمین کنیم.

پیشرفت پروژه اسکله ریلی ۷۳ درصد بوده تأمین تجهیزات از جمله مسائلی است که فراروی این پروژه وجود دارد زیرا برخی تجهیزات را قرار بود از خارج تأمین کنیم

وی اعتبار پروژه را ۸۵ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این پروژه دچار تغییراتی شده و مجبور شدیم در ۲۵ آیتم این تغییرات را لحاظ کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا مجوزهای تغییرات را دریافت کنیم، گفت: این تغییرات در هیئت عامل مصوب شده و باید در شورای عالی سازمان بنادر تصویب و اعتبار به آن تزریق شود.

اسکله رو - رو روی ریل وعده‌ها| رویای شرین حمل ونقل ترکیبی

مدیرکل بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اظهار اینکه اسپند سوم پروژه در مجموعه صدرا ساخته شده است، افزود: وزنه تعادل پروژه نیز در کارگاه آماده شده است.

وی به پروژه غلاتبان اشاره کرد و گفت: سیلوی پروژه را از بیرون خریداری کردیم و اکنون پیشرفت خوبی دارد و کمتر از سه ماه دیگر بهره بردار می‌شود و پروژه مخازن نیز با آنکه با به دلیل نوسان قیمت در مصالح مدتی دچار وقفه بود، اکنون مجدد احیا شده و برای دهه فجر تکمیل می‌شود.

تحقق حمل و نقل ترکیبی
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با اشاره به اهمیت تکمیل اسکله رو- رو در بندر امیرآباد اظهار داشت: با توجه به تجهیز اسکله بنادر همسایه در خزر، تسریع در تکمیل پروژه اسکله رورو حائز اهمیت است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار عدم توقف غیرضرور کالا در بندر را از مزایای ساخت اسکله رو- رو بیان کرد و گفت: همچنین تکمیل این طرح، حمل و نقل ترکیبی و لجستیکی را محقق می‌کند.

وی افزایش سرعت عملیات بندری و کاهش هزینه زمان حمل کالا را از دیگر مزیت‌های اسکله رو رو بیان کرد.

درحالی پروژه اسکله رو رو بندر امیرآباد با تأخیر مواجه شده که قرار بود این پروژه ملی و اقتصاد مقاومتی در سال ۹۸ تکمیل و بهره برداری شود اما به دلیل تحریم‌ها و موانع فراروی، افتتاح آن به نیمه دوم سال جاری کشیده شده است.

کد خبر: ۱۱۲٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha