۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
زخم موانع تولید بر پیکر «مهنام» ۵۲ ساله/ تولید کننده می گوید مهرم حلال جانم آزاد
گفتگوی مدیرعامل شرکت مهنام با بازار؛

زخم موانع تولید بر پیکر «مهنام» ۵۲ ساله/ تولید کننده می گوید مهرم حلال جانم آزاد

کرج- مدیرعامل شرکت مهنام با اشاره به مشکلات و موانع تولید گفت: کار به جایی رسیده که تولید کننده می گوید مهرم حلال جانم آزاد، تا از این شرایط رها شود.

خدیجه ستارزاده؛ بازارنام محصولات غذایی و خوراکی «مهنام» نه فقط برای تک تک ما آشناست بلکه قدمت و عمر۵۲ ساله آن از سن برخی از ماها بیشتر است. این شرکت اولین تولید کننده سوپ در ایران است، قبل از انقلاب غذای کودک تولید داشته و محصولات مختلفی از جمله کنسروجات مانند لوبیا، ترشیجات، انواع عصاره، سُس، نودل، جو پرک و غیره را در سبد تولیدی خود دارد.

اما این شرکت آشنا و قدیمی تحت تاثیر شرایط اقتصادی در سالهای اخیر، برخی مشکلات و موانع تولید و در نهایت ویروس کرونا، مدتهاست مجبور به تعطیلی برخی خطوط تولید خود شده و در حال حاضر با تغییر خطوط تولید خود اندک شمار محصولاتی را تولید می کند.

برای اطلاع از شرایط فعلی و چرایی این وضعیت برای یکی از برندهای ملی با «نوراله عابدی» مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم که مشروح آن را با هم می خوانیم.

*از شرایط فعلی تولید و موانع و مشکلات برای تولید بگویید.
شرکت مهنام از سال ۴۸ تاسیس و شروع به کار کرد و تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است. بدلیل نابسامانی هایی که برای تهیه مواد اولیه وجود دارد و مشکلات و موانعی که در حوزه تولید وجود دارد، مدتهاست تغییر خط داده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ اشتغال، در حال حاضر انواع سوپ آماده و عصاره تولید می‌کنیم.

این اواخر با وجود تحریم خط تولید نودل هم ایجاد شده است. یکی از مواد اولیه اصلی و مصرف ما آرد است و زمانی که نمی توانیم از سازمان‌های مسئول آرد مورد نیازمان را تهیه کنیم طبیعی است که تولید کاهش پیدا کرده یا از بین می رود.

برای تولید سوپ، نودل و همچنین پودر کیک باید از آرد استفاده کنیم و باید برویم بازار سیاه و به قیمت بالاتر تهیه کنیم، که در این شیوه خرید فاکتور هم صادر نمی کنند و مشکلات ما عدیده می شود. چرا که اداره دارایی و مالیات فاکتور می خواهند و در نهایت کار به جایی می رسد که تولید کننده بگوید، مهرم حلال و جانم آزاد، تا از این شرایط رها شود.

در حال حاضر با چند درصد ظرفیت کار می کنید؟
ما الان با یک شیفت کار می‌کنیم در حالیکه تولید باید ۳ شیفته باشد. ما محصولاتمان فصلی است و الان فصلی است که ما باید با ۳ شیفت کار کنیم ولی ما نه قادر به تهیه موادش هستیم و نه زمینه فروش مهیاست. بدلیل اینکه قدرت خرید مردم هم بشدت کاهش پیدا کرده است. مردم امروز دنبال کالاهای ضروری مثل «روغن، پنیر، گوشت و نان» هستند و اگر بتوانند برنج تهیه کنند. چندین بار مقام معظم رهبری هم اعلام کردند که گرانی مردم را آزار می دهد و باید فکری به حال اینها کرد.

*به مشکلات و نابسامانی هایی که مانع تولید می شود اشاره کردید، لطفا با جزئیات شرح دهید.
دستگاه های نظارتی باید سنگ اندازی برای تولید را رها کنند و بگذارند تولید شکل بگیرد. اداره بهداشت از چندین قسمت نظارت می‌کنند، ما نمی‌گوییم نظارت نداشته باشند ولی نظارتشان‌ این باشد که نوع محصول را ارزیابی و نظارت کنند. در حالیکه بهداشت روی شیشه هایی که استاندارد آن روی شیشه تایید شده، نظارت و تمرکز می کند. یکبار هزینه بررسی استاندارد بودن یا نبودن شیشه را از تولید کننده آن می گیرند و یک بار هم از من دریافت می کنند. اینها هزینه هایی هست که هم بر مصرف کننده و هم بر تولید کننده تحمیل می‌شود.

در کشور ما همه راه ها برای تولید کننده تهدید است و پشتیبانی انجام نمی شود، در حالیکه در کشورهای دیگر اگر محصول تولید شده مطابق با استاندارد و آنچه روی آن نوشته شده نباشد، مصرف کننده می تواند به دادگاه شکایت کند.

در کشور ما ادارات کار و رفاه اجتماعی، آب، برق، گاز، سازمان محیط زیست هر کدام ساز خود را برای تولید کننده می زنند. به عنوان مثال ما از ابتدای فعالیت در شرکت چاه داریم و شرکت آب سرویس و خدماتی به ما نمی دهد. در گذشته ۳۸۰ هزار تومان حق النظاره به آنها پرداخت می کردیم اما اکنون بالای ۳۰ میلیون تومان باید پرداخت کنیم. ما هم برای پرداخت این هزینه ها مجبوریم چک بدهیم که مدام به بدهی های ما افزوده می شود.

برای ورود به یک مغازه با فروشگاه زنجیره ای شما باید اجاره بگیرید واگرنه شما را راه نمی دهند تمام فروشگاه های زنجیره ای کمتر از ۴۰ تا ۴۵ درصد و بعضا تا ۵۵ درصد از تولید کنندگان می گیرند

*تعامل شما با فروشگاه های زنجیره ای چطور است؟
برای ورود به یک مغازه با فروشگاه زنجیره ای شما باید اجاره بگیرید وگرنه شما را راه نمی دهند. تمام فروشگاه های زنجیره ای کمتر از ۴۰ تا ۴۵ درصد و بعضا تا ۵۵ درصد از تولید کنندگان می گیرند.
ما ناچار هستیم با آنها کنار بیاییم. به عنوان مثال من وقتی که نودل را تولید کردم اگر دوماه از تاریخش گذشت هیچ خریداری از من نمی خرد و من ناچار هستم با هر شرایطی که فروشگاه تعیین کرد بفروشم تا بتوانم با آن کار کنم.

*از این بابت گلایه ای ندارید؟
گلایه چیست ما شکایت داریم. گاهی فروشگاهی از ما درخواست فقط یک کارتن محصول می کند در حالیکه هزینه حمل آن ۵ برابر آن کارتن می شود. اما مجبورم بفرستم نه فقط من بلکه همه تولید کننده ها مجبورند چرا که بلافاصله کد شما را می‌بندند و می گویند این محصول اینجا نیامده است. الان هیچ فروشگاهی نیست بدون ورودی بتوانید واردش شوید. در برخی از فروشگاه ها تا ۷۰۰-۶۰۰ میلیون تومان از ما پول گرفتند تا محصولات ما را در فروشگاه بفروشند و در هر مغازه‌ای هم که ورود کردیم به ازایش‌ ۵۰۰-۴۰۰  هزار تومان پول می گیرند. اینها خیانت در حق تولید کننده است که همچنان ادامه دارد و برخی مقررات حاکمیتی باید برداشته شود وگرنه تولیدکننده را از پا در می آورد.

در حوزه صادرات شرایط شما چطور است؟
نحوه برگشت پول در صادرات مشکل است. ما بخش کوچکی از محصولاتمان را صادر کردیم اما نمی توانیم دلار و ارز بگیریم. اگر هم بگیریم به ما نقد می‌دهند ما هم باید ببریم به بانک بدهیم که بانک هم پول نقد قبول نمی کند و حواله می خواهد. اکثرا تولیدکنندگان و صادرکنندگان با این مشکل مواجه هستند. چون بانکی وجود ندارد که ال سی باز کند، ثبت سفارش شود و اینجا ما بتوانیم پولمان را از بانک بگیریم. اینها باعث شده که تولید بشدت ضربه پذیر باشد. مگر تولیدکنندگان کشور چقدر می‌توانند این مشکلات و سختی ها را تحمل کنند؟

قطعا" دولت و مسئولین اقتصادی راهکار را می‌دانند، ولی نیاز به یک اراده ای است که این اراده اعمال و برای اجرا دستور داده شود.از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که باید موانع تولید برطرف شود روز به روز سختی ها بر تولید کننده بیشتر شده است و هیچ حمایتی نیست. در این شرایط آیا مالیات را کاهش دادند، بخشی از بیمه برای کمک به کارفرما و تولیدکننده بخشیده شد؟ خیر. هیچ حمایتی انجام نشد

راهکار پیشنهادی شما برای بروی رفت از این شرایط چیست؟
قطعا" دولت و مسئولین اقتصادی راهکار را می‌دانند، ولی نیاز به یک اراده ای است که این اراده اعمال و برای اجرا دستور داده شود. از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که باید موانع تولید برطرف شود روز به روز سختی ها بر تولید کننده بیشتر شده است و هیچ حمایتی نیست. در این شرایط آیا مالیات را کاهش دادند، بخشی از بیمه برای کمک به کارفرما و تولیدکننده بخشیده شد؟ خیر. هیچ حمایتی انجام نشد.

در گذشته تامین اجتماعی هر ۱۰ سال یکبار برای حسابرسی می آمد در این سال های اخیر که تحریم و مشکلات اقتصادی وجود داشته هر سال برای حسابرسی می آیند.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha