۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
نیمی از قنات‌های چهارمحال و بختیاری خشک شد| خطر خشکسالی بیخ گوش کشاورزی
گزارش بازار؛

نیمی از قنات‌های چهارمحال و بختیاری خشک شد| خطر خشکسالی بیخ گوش کشاورزی

شهرکرد- روند خشک شدن قنات‌ها در چهارمحال و بختیاری به علت کاهش بارش‌ها سرعت گرفته و این امر زراعت و باغبانی استان را در خطر قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور است که در گذشته یکی از مهمترین مناطق پر بارش کشور به شمار می رفت.

خشکسالی در این استان از ۱۲ سال گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. میزان بارش ها در این استان سال به سال کاهش می یابد و کمبود آب در این استان به وضوح مشاهده می شود.

کاهش آب رودخانه ها، بی رمق شدن چشمه ها و قنات ها و کم شدن آب چاه های آب کشاورزی، کاهش کیفیت آب شرب در برخی شهرها از جمله بروجن و... خود بیانگر وضعیت بحرانی در زمینه آب در این استان است.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری 
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در زمینه وقوع خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است.

مهران چراغ پور با بیان اینکه در حال حاضر چهارمحال و بختیاری دومین استان کم بارش بعد از کرمانشاه است، تاکید کرد: این استان درگیر خشکسالی شده و بارش‌ها سال به سال کاهش یافته است.

وی با اشاره به میزان خشکسالی در شهرستان‌های مختلف استان، تاکید کرد: ۱۰۰ درصد مساحت شهرستان اردل و ۸۴ درصد شهرستان بروجن درگیر خشکسالی است.

نیمی از قنات های چهارمحال و بختیاری خشک شد| خطر خشکسالی بیخ گوش کشاورزی

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰۰ درصد مساحت شهرستان‌های بن و سامان، کیار و لردگان، ۹۴ درصد شهرکرد، ۹۶ درصد فارسان و ۹۷ درصد مساحت کوهرنگ درگیر خشکسالی شده است.

قنات ها در استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین منابع تامین کننده آب در بخش کشاورزی به شمار می روند. از دیر باز قنات ها در بخش کشاورزی، شرب و صنعت چهارمحال و بختیاری نقش موثری داشته اند.

در استان چهارمحال و بختیاری۸۴۱ رشته قنات وجود دارد که در حال حاضر نیمی از این قنات ها خشک شده است و دبی مابقی قنات ها کاهش چشمگیری داشته است

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: قنات ها در استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین ظرفیت های بخش کشاورزی به شمار می روند که نقش مهمی در تامین آب دارند.

غلامرضا ذاکری ادامه داد: در استان چهارمحال و بختیاری ۸۴۱ رشته قنات وجود دارد که در حال حاضر نیمی از آنها خشک شده است و مابقی نیز با کاهش آبدهی مواجه شده اند.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: کاهش بارش ها و وقوع خشکسالی در این استان از مهمترین دلایل خشک شدن قنات ها در این استان است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مرمت برخی قنات ها برای افزایش آبدهی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در جواب این سئوال که چه اقداماتی برای حفظ قنات ها که نقش مهمی با معیشت کشاورزان در استان دارد انجام داده اید، عنوان کرد: ۱۰۰ رشته قنات طی سه سال گذشته با اعتبار شش میلیارد تومان در استان لایروبی شده است.

وی تاکید کرد: لایروبی ۱۳۰ رشته قنات با اعتبار مصوب ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است که مراحل اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

قنات ها جدا از داشتن ارزش تاریخی و هویتی بدون صرف هیچ انرژی آب را از دل کوه برای انجام امور کشاورزی در اختیار کشاورز قرار می دهد

کارشناس امور کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قنات ها از دو جنبه تاریخی و اقتصادی اهمیت دارند، اظهار داشت: قنات ها جدا از داشتن ارزش تاریخی و هویتی بدون صرف هیچ انرژی آب را از دل کوه برای انجام امور کشاورزی در اختیار کشاورز قرار می دهد.

رشید شاهرخ کارشناس گفت: برای تامین آب از طریق چاه ماهانه میزان قابل توجهی از انرژی برق مصرف می شود اما در بخش قنات آب بدون صرف هیچ هزینه ای برای امور کشاورزی مصرف می شود و هزینه ای برای کشاورزی ایجاد نمی کند که این مساله نیز به صورت غیر مستقیم موجب کاهش قیمت محصولات زراعی و باغی برای مردم می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حفظ قنات ها در استان می تواند زمینه حفظ کشاورزی پایدار را فراهم کند.

وی با اشاره به خشک شدن قنات ها در این استان، گفت: تغییر الگوی بارش از نوع برف به باران موجب شده است که قنات ها در این استان خشک شوند.

نیمی از قنات های چهارمحال و بختیاری خشک شد| خطر خشکسالی بیخ گوش کشاورزی

وی تاکید کرد: بارش برف مهمترین عامل در جریان داشتن آب قنات ها به شمار می رود که تغییر الگوی بارش نیز به علت توسعه صنعت و افزایش گازهای گلخانه ای ایجاد شده است.

این پژوهشگر بخش کشاورزی تاکید کرد: بهره گیری مناسب از آب برای انجام فعالیت های کشاورزی در این استان ضروری است و باید تلاش شود که از سیستم های آبیاری نوین برای انجام آبیاری اراضی باغی و کشاورزی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر ظرفیت در بخش کشاورزی به شمار می رود که توسعه بیشتر این بخش می تواند زمینه توسعه اقتصادی استان را فراهم کند.

شاهرخ ادامه داد: لایروبی قنات ها در این استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا مشکلی برای تامین آب کشاورزی در این استان ایجاد نکند و معیشت کشاورزان در خطر قرار نگیرد.

این پژوهشگر بخش کشاورزی ادامه داد: توسعه گلخانه ها در این استان و ذخیره سازی آب قنات ها برای انجام فعالیت های کشاورزی در بخش گلخانه ای مهمترین راهکار برای حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی در این استان به شمار می رود.

قنات ها میراث تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می روند که باید با تمام توان در مسیر حفظ و احیای آن ها کوشید. اختصاص به موقع اعتبارات برای لایروبی قنات ها باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا این عملیات به موقع انجام شود تا شاهد خشک شدن مابقی قنات ها در استان نباشیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha