۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
انتشار مجدد خبر توافق آمریکا و کره جنوبی درباره ایران؛ پول مورد نظر در دسترس نیست!
بازار گزارش می دهد؛

انتشار مجدد خبر توافق آمریکا و کره جنوبی درباره ایران؛ پول مورد نظر در دسترس نیست!

واشنگتن و سئول درباره پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیدند که نظر به شرایط این توافق، نمی توان نام آن را آزادسازی پولی گذاشت.

جواد حیران نیا؛ بازار: «هونگ نام کی» وزیر دارایی کره جنوبی و جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در واشنگتن با یکدیگر دیدار و درباره مسائل اقتصادی دوجانبه و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

بنابر اعلام وزارت دارایی کره جنوبی، دو طرف در این دیدار توافق کردند که به همکاری‌ با یکدیگر درخصوص پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌ای ادامه دهند.

به گزارش یونهاپ، سئول به دنبال آن است که از یک کانال سوئیسی مورد حمایت واشنگتن در جهت استفاده از بخشی از این پول برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت های سوئیسی به ایران استفاده کند.

موضوع پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای که بخش عمده آن به دلیل بدهی نفتی سئول به تهران است، مدتی است که به یک مسئله مورد مناقشه میان دو کشور تبدیل شده است.

موضوعی که باید در نظر داشت این است که استفاده از پولهای بلوکه شده در کانال سوئیس موضوعی جدید نیست و پیش از این، کانال مذکور در دوره ترامپ مورد بهره برداری قرار گرفته بود و براساس اعلام دولت سوئیس، یک شرکت داروسازی نخستین تراکنش خود را با ایران تحت ساز و کار کانال تجارت بشردوستانه در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به انجام رسانده بود.

این کانال اگرچه با هیاهوی زیاد راه اندازی شد ولی حتی در حوزه اقلام بشردوستانه نیز نیازهای ایران را جبران نکرد.

کانال مذکور صرفا منافع شرکتهای سوئیسی را دربر می گیرد و سایر شرکتها و کشورها نمی توانند وارد آن شوند. لذا تلاش دولت سوئیس از این منظر نیز قابل ملاحظه است.

در زمان راه اندازی این کانال، در حالی از طریق کانال سوئیس ۲ و نیم میلیون دلار اقلام بشردوستانه وارد ایران شده بود که میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ۱۰ ماههٔ امسال وارد ایران شده بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور وقت ایران نیز در خصوص این کانال مالی اظهار داشته بود آمریکا دروغ می‌گوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده است. میلیاردها دلار پول خودمان را که در کشورهای مختلف داریم وقتی می‌خواهیم از محل این پول‌ها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جا به جا کنیم، آمریکا اجازه نمی‌دهد.

بر همین اساس جهانگیری واردات دارو از کانال مالی سوئیس را موضوعی تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: اینکه برای واردات دو میلیون دلار دارو از طریق کانال مالی سوئیس اجازه داده می‌شود این یعنی اقتصاد بزرگ و کشور ما را به درستی نشناخته‌اند. میزان واردات دارو به ایران فقط در سال جاری بیش از ۳ میلیارد دلار بوده که برای آن پول پرداخت کرده و واردات انجام داده‌ایم. در همین شرایط تحریم، حجم تجارت ایران با دنیا در ده ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده است و این یعنی اقتصاد بزرگی مانند ایران را نمی‌توان حبس کرد.

با این وجود اجازه انتقال پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به این کانال مطابق ادعای مقامات سئول داده نمی شد.

در خصوص این اقدام چند نکته حائز اهمیت است:

۱-توافق آمریکا و کره جنوبی برای تخصیص بخشی از پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی در این کانال صرفا در راستای خرید اقلام بشردوستانه از چند شرکت محدود است که ایران قدرت مانور جهت انتخاب ندارد.

۲-کانال سوئیس یک کانال مالی نیست. به این معنا که امکان انتقال پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کشورهای دیگر از طریق آن وجود ندارد و صرفا امکان تراکنش با شرکتهای مشخص شده از رهگذر آن بدون اینکه پولی در اختیار ایران قرار بگیرد وجود دارد.

۳-تصمیم امریکا و کره جنوبی مانند تصمیم قبلی این دو کشور در خصوص پولهای بلوکه شده ایران اقدامی بدون در نظر گرفتن اولویتهای ایران در این خصوص است. برای نمونه بخشی از پولهای بلوکه شده هم قبلا به شرکتهایی که از ایران طلبکار بودند بدون اجازه ایران تخصیص داده شده بود.

۴-مجوز کانال سوئیس را دولت آمریکا و وزارت خزانه داری این کشور داده است. این موضوع این ادعا که اقلام بشردوستانه از جمله دارو تحریم نیستند را باطل می سازد.

۵-موضوع مهم در خصوص پولهای بلوکه شده ایران عدم دسترسی آزادانه تهران به این پولها و هزینه کَرد بر اساس اولویتهای خود است. این در حالی است که چنین اقدامی نه از سوی آمریکا و نه کره صورت نگرفته است و ایران اجازه دسترسی به پولهای خود را نداشته است.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha