۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کاهش پیش بینی رشد چین؛ آثار مثبت بهبود اقتصاد پکن بر اقتصادهای بزرگ
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش پیش بینی رشد چین؛ آثار مثبت بهبود اقتصاد پکن بر اقتصادهای بزرگ

توانایی همه جانبه چین برای تسریع بهبود و توسعه اقتصادی منجر به هدایت سایر اقتصادهای بزرگ خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل:  صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی رشد جهانی خود در سال ۲۰۲۱ را به ۶/۵ درصد کاهش داد در حالی که این رقم را در ماه جولای  ۶ درصد پیش بینی کرده بود.

این تغییر عمدتا در کشورهای توسعه یافته اعمال می شود. صندوق بین المللی پول برآورد رشد خود را در سال جاری برای ایالات متحده یک درصد کاهش داد و به ۶ درصد رساند. چشم انداز رشد آلمان، انگلستان و ژاپن به ترتیب ۰.۵ ، ۰.۲ و ۰.۴ واحد درصد کاهش یافت. صندوق بین المللی پول همچنین رشد چین را از ۸.۱ درصد به ۸ درصد کاهش داد.

شتاب بهبود وضعیت اقتصادی جهان به دلیل بی نظمی در زنجیره تامین جهانی و ادامه اثر بیماری همه گیری کووید ۱۹ کند شده است. کشورهای غربی مانند ایالات متحده آمریکا به مردم هشدار داده اند که با آمدن فصل سرما برای قفسه های خالی آماده شوند.

این مشکلات چین را نیز درگیر کرده است. چین با بدهی پیش فرض خود که توسط غول املاک چینی Evergrande و بازار ملک کساد کننده ایجاد شده، مواجه است. کمبود برق نیز اقتصاد چین را تحت الشعاع قرار می دهد.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از کاهش رشد مورد انتظار چین اندک است و این نشان دهنده اعتماد جهان خارج به توانایی تنظیم مقررات کلان چین است. روز چهارشنبه، چین داده های تجاری خود در ماه سپتامبر را منتشر کرد که بسیار قوی است. همچنین در ماه سپتامبر، چین با انبوهی از مسائل از جمله افزایش موارد مبتلا به بیماری همه گیر کووید ۱۹، کمبود برق و مورد Evergrande روبرو شد که فضای توسعه اقتصادی را تحت فشار قرار داد. این مشکلات واقعی هستند و ممکن است تاثیری ماندگار بر اقتصاد داشته باشند.

بهبود اقتصادی اکنون میدان اصلی رقابت بین المللی است. با این حال، خواه قدرت های بزرگ بخواهد یا نخواهند، بهبود وضعیت اقتصادی به طرق مختلف سیاسی می شود. چین و ایالات متحده آمریکا روشهای کاملاً متفاوتی برای پیشگیری از اپیدمی در پیش گرفته اند و دو کشور در یک بازی سیاسی شدید قرار دارند.

چین بر مشکلات بهبود اقتصادی به طور موثرتری غلبه کرده است، بنابراین اطمینان جامع تری را ایجاد خواهد کرد. این اطمینان همچنین به پایه ای قدرتمند برای چین تبدیل می شود تا در برابر تحقیر آمریکا مقاومت کند.

اختلالات زنجیره تامین در حال گسترش است. ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که به طور فعال برخی از زنجیره های تأمین کلیدی خود را با چین مختل کرد، اما واشنگتن برای سیل بیماری همه گیر کووید -۱۹ بعدی آماده نبود.

هنوز مشخص نیست که زنجیره تامین تا چه زمانی در تلاطم باقی خواهد ماند. محیط مذاکره ایالات متحده آمریکا با متحدانش نیز در حال تغییر است که آیا باید تلاش کند زنجیره تامین را نجات دهد یا باید به توسعه زنجیره های تأمین کلیدی که چین را مستثنی می کند، ادامه دهد.

با این حال باید اشاره کرد که چین ثابت کرده است یکی از مقاوم ترین و خودنظم پذیرترین کشورها در جهان در آشفتگی زنجیره تامین است. صنعت تولید چین، با مقیاس عظیم و کاملترین مقوله های خود در جهان، نقش جامعی ایفا کرده است.

ایالات متحده و کشورهای غربی در بسیاری از زمینه ها به محصولات چینی وابسته هستند و تأیید شده است که اجرای استراتژی جایگزین دشوار است. تحت فشار مشاغل آمریکایی می توان گفت که دولت بایدن مجبور به ایجاد مکانیسم محرومیت از تعرفه های اضافی بر محصولات چینی شده و پیشنهاد جبران مجدد بین چین و آمریکا را داده است.

وضعیت استراتژیک اقتصادی چین سالم است و مزایای آن دائما آشکار می شود. با این حال، تعداد زیادی از مشکلات خاص آشکار شده است و چین باید ظرفیت نهادی خود را برای حل این مشکلات بسیج کند تا کشور بتواند در محیط بسیار پیچیده پیش برود.

پکن همچنین باید سرعت خود را برای کاهش کمبود برق افزایش دهد. کمبود برق نشان می دهد که بخش تقاضای اقتصاد قوی بوده و این مهم دارای عناصر مثبت است. در مورد برق، از زغال سنگ گرفته تا قیمت برق، عدم تعادل آنها و توزیع معقول برق، همه معمولاً در محدوده کنترل کلان هستند. دولت مرکزی باید مقررات را بر اساس واقعیات اجرا کند و نباید در شکستن محدودیت ها تردید داشته باشد. به این ترتیب، می توان یک منبع برق متعادل برقرار کرد.

کلید حل سایر مسائل نیز اتخاذ رویکردی عملی و واقع بینانه است. مطمئناً موارد ابتلا به بیماری همه گیر COVID-۱۹ در برخی نقاط وجود خواهد داشت. اگر پیشگیری و کنترل در مناطق مختلف بتواند مانند شانگهای کنونی دقیق باشد، کارآیی پیشگیری و کنترل در سراسر کشور بسیار بهبود می یابد و تأثیر منفی آن بر اقتصاد بیشتر کاهش می یابد.
باید گفت چین توانایی تقویت بیشتر اقتصاد خود را دارد.

طی چند سال گذشته، پکن با موفقیت با سرکوب خارجی مقابله کرده است و سیاست خارجی اقتصاد چین را تحت کنترل درآورده است. چالش هایی که اقتصاد چین با آن روبرو است داخلی بوده و چین ابتکار عمل برای مقابله با این چالش ها را دارد. این کشور مسیر محکمی دارد و عزم خود را برای توسعه خوب اقتصاد خود دارد.

مردم چین نیز  تقاضای زیادی برای زندگی بهتر دارند. تا زمانی که در همه حوزه ها فعالیت ها به خوبی انجام شود و همه با مشکلات روبرو شوند، توانایی همه جانبه چین برای تسریع بهبود و توسعه اقتصادی همچنان منجر به هدایت سایر اقتصادهای بزرگ خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha