۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
فردا؛ افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی کوشک
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر خبر داد

فردا؛ افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی کوشک

معصومی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر گفت: نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی غدیر با سرمایه‌گذاری پنج میلیون یورویی فردا در منطقه کوشک افتتاح می‌شود.

به گزارش بازار، سید فریدالدین معصومی در نشست خبری امروز با اشاره به این که این نیروگاه خورشیدی چهارمین نیروگاه احداث شده در کشور با ظرفیت ده مگاوات است افزود: نیروگاه خورشیدی کوشک یکی از باکیفیت‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی کشور است که در آن ۲۷ هزار و ۸۶۸ صفحه پنل خورشیدی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی نصب شده است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این که این نیروگاه در مدت زمان شش ماه احداث و به بهره برداری رسیده است گفت: ما در مجموع چهل نیروگاه خورشیدی در استان‌های اصفهان، یزد، قم و کوشک احداث کردیم.

معصومی با بیان این که برنامه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر احداث ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا سال ۱۴۰۴ بوده است افزود: عملیاتی شدن این هدفگذاری به حمایت‌های وزارت نیرو و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بستگی دارد.

وی گفت: پیش از تابستان ۱۴۰۰ برنامه‌ای برای احداث ۸۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به وزارت نیرو ارائه کردیم، اما هنوز شرایطی فراهم نشده تا با وزیر نیرو به صورت حضوری برای احداث این نیروگاه‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با تاکید بر این که افزایش نرخ ارز و تورم نیروگاه‌های خورشیدی را از اقتصادی بودن خارج کرده است ادامه داد: هم اکنون نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه خورشیدی کوشک ۶۳۷ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است که با توجه به قیمت ارز این رقم باید افزایش پیدا کند که در غیراین صورت ادامه روند احداث نیروگاه خورشیدی توجیه اقتصادی ندارد.

معصومی با اشاره به این که هم اکنون ۲۰۰ میلیارد تومان بابت نیروگاه‌های خورشیدی از وزارت نیرو طلبکار هستیم افزود: با توجه به این که نیروگاه‌های خورشیدی در زمانی کمتر از یک سال ساخته وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند دارای ظرفیت بسیار خوبی برای تامین برق کشور هستند.
 
وی با اشاره به این که در قبوض برق عددی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین شده است گفت: این رقم سبب اطمینان خاطر سرمایه‌گذار برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود این در حالیست که این ارقام به دست سرمایه‌گذار نمی‌رسد به نحوی که ما هر دوره فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ را دریافت و ۷۰ درصد آن به صورت بدهی انباشته می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در خصوص نیروگاه کوشک گفت: این نیروگاه در سال اول ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد که البته بیشترین بهره وری آن در فصل تابستان خواهد بود.
 
معصومی گفت: این نیروگاه با پیمانکار ایرانی به نتیجه رسیده است اگرچه برخی از تجهیزات مورد نیاز آن را به دلیل نبود آن در ایران، وارد کردیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha