۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
 دسترسی ۹۰ درصد روستاها به آب شرب در ۴ سال آینده| نگاه ویژه بودجه ۱۴۰۱ به بحران آب
مشاور وزیر نیرو در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

دسترسی ۹۰ درصد روستاها به آب شرب در ۴ سال آینده| نگاه ویژه بودجه ۱۴۰۱ به بحران آب

جعفرزاده، مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه ظرف چهار سال آینده ۹۰ درصد روستاهای کشور به آب شرب سالم دسترسی خواهند داشت، گفت: با توجه به شرایط ویژه امسال در بودجه ۱۴۰۱ نگاه ویژه ای به بحران آب خواهد شد.

بازار، گروه آب و انرژی: بحران آب در ایران در شرایط نگران کننده ای قرار گرفته است. بر اساس آنچه اعلام شده کشور خشک ترین سال در نیم قرن اخیر را تجربه می کند. بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی سطح بارندگی ها در پاییز و زمستان امسال کمتر از حد نرمال خواهد بود. حالا دولت سیزدهم سعی دارد که به صورت جهادی بحران آب را مورد توجه قرار دهد.

کار به جایی رسیده که میثم جعفرزاده مشاور وزیر نیرو به خبرگزاری «بازار» می گوید که قرار است که نگاه ویژه ای به بحران آب در بودجه ۱۴۰۱ داشته باشیم.  

او همچنین گفته که بر اساس هدف گذاری انجام شده ۹۰ درصد روستاهای کشور  تا پایان دولت سیزدهم به آب شرب سالم و پایدار دسترسی خواهند داشت.

کاهش بارندگی ها از یک سو و افزایش مصرف  از سوی دیگر موجب شده که شکاف بین عرضه و تقاضای آب هر روز بیشتر شود و این به معنای این است که وارد بحران آب شدیم

وارد بحران آب شدیم
دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو  ادامه داد : ظرفیت های هر کشوری در مورد بهره برداری از منابع، از منابع تجدیدشونده که سرمایه اصلی آب را تشکیل می دهد، محدود است؛ ولی در مقابل این محدودیت، تقاضا برای آب به طور مستمر در حال افزایش است. کاهش بارندگی ها از یک سو و افزایش مصرف  از سوی دیگر موجب شده که شکاف بین عرضه و تقاضای آب هر روز بیشتر شود و این به معنای این است که وارد بحران آب شدیم. این بحران در برخی از مناطق کشور جدی تر است. بسیاری از روستاهای کشور به دلیل کم آبی و خشکسالی تخلیه شده اند. این اتفاق دقیقا در شهرها و روستاهایی رخ داده که به لحاظ امنیتی برای ما مهم هستند.

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد روستاها به آب شرب دسترسی دارند، گفت: این آمار به زودی مشخص می شود. چرا که آمارهای قبلی به دلیل برخی مشکلات چندان قابل استناد نیست. به عنوان مثال یک روستا ۲۰ سال است که خط لوله و آب دارد اما آب شربی که مردم آن روستا استفاده می کنند، شوری خاصی دارد. چرا که به دلیل عدم بارش های سالیانه چاه های تامین آن به مشکل برخورده و باید تغییراتی در منابع تامین آب آن ایجاد شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم همکاری تمام ارگان ها و دستگاه ها برای مقابله با کم آبی گفت: حل بحران آب نیازمند یک نگاه ملی است. نباید انتظار داشت که یک دستگاه یا یک وزارتخانه به تنهایی قادر به حل این مشکل باشد.

 دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو  ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. بدون شک مدیریت مصرف بدون همکاری وزارت جهاد کشاورزی و کاهش مصرف در این بخش شدنی نیست.

بر اساس هدف گذاری انجام شده قرار است که تا پایان دولت سیزدهم ۹۰ درصد روستاهای کشور به آب شرب سالم دسترسی داشته باشند. این هدف جز با داشتن یک نگاه ملی به بحران آب دست یافتنی نیست

اولویت های آبرسانی دولت سیزدهم کدام روستاهاست؟
به گفته او، آبرسانی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور به هیچ وجه مناسب نیست.  حالا دولت سیزدهم سعی دارد تا با نگاه جهادی مشکلات این حوزه را کمی سامان ببخشد.  

جعفر زاده با تاکید بر اینکه باید نوعی هم افزایی در این حوزه ایجاد شود تا بتوانیم به هدف گذاری که در وزارت نیرو انجام شده دست پیدا کنیم، درباره اولویت های این وزارتخانه گفت: تامین آب شرب روستاهایی که در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرزمزگان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی و فارس در اولویت دولت سیزدهم است.

به گفته او، بر اساس هدف گذاری انجام شده قرار است که تا پایان دولت سیزدهم ۹۰ درصد روستاهای کشور به آب شرب سالم دسترسی داشته باشند. در واقع دولت سعی دارد تا با این کار جلوی مهاجرت روستاییان به شهرها را گرفته و باعث توسعه روستاها شود.

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو همچنین درباره اقدام های شورای جهاد آبرسانی که به دستور وزیر نیرو شکل گرفته ادامه داد: در گام نخست یک تحلیل جامع از روستاها و مناطق محروم در دست انجام قرار گرفته تا بدانیم کدام روستا چه مشکلی در زمینه تامین آب دارد.

 او همچنین از بررسی دقیق راه کارهای تامین آب روستاهای مختلف خبر داد و افزود: تلاش می شود مدل های مختلف آبرسانی مورد ارزیابی قرار گرفته تا بسته به نیاز هر روستا از مدلی که برای آن در نظر گرفته می شود استفاده شود. ممکن است در یک روستا استفاده از آب شیرین کننده توجیه و صرفه اقتصادی داشته باشد و در روستایی دیگر استفاده از منابع زیر زمینی یا آب های سطح منطقی تشخیص داده شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha