تنها یک ماه می توانیم از قیمت تولیدات خود دفاع کنیم| صنایع غذایی و فولادی آلاینده ترین صنایع کشور
یک فعال صنعتی در گفتگو با «بازار»:

تنها یک ماه می توانیم از قیمت تولیدات خود دفاع کنیم| صنایع غذایی و فولادی آلاینده ترین صنایع کشور

احمدی، فعال صنعتی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و نرخ بالای تورم می گوید: قیمت تمام شده تولیدات ما مدام در حال افزایش است و تولید کننده تنها یک ماه می تواند قیمت های قبلی خود را حفظ کند.

بازار؛ گروه صنعت: نوسانات نرخ ارز شرایط فعالیت را برای فعالان صنعتی حسابی سخت کرده است. این نوسانات به قدری زیادی است که تولیدکنندگان می گویند قیمت تمام شده تولیداتشان بعضا هر ماه افزایش پیدا می کند.

«سلمان احمدی» مدیرعامل شرکت پمپ های وکیوم آب در گردش و بلوئر های هوا برای تصفیه فاضلاب شرکت پارس و انرژی عرش ایرانیان است به خبرگزاری «بازار» می گوید: ۳۰ درصد تجهیزاتی که در تولیداتمان استفاده می کنیم وارداتی است. به همین دلیل قیمت تمام شده ما حد زیادی به بازار ارز بستگی داد.

او می گوید: به دلیل نوسانات نرخ دلار،  قیمتی را که به مشتری می دهیم تا یک ماه قابل دفاع است و بعد از آن نمی دانیم که قرار است چه اتفاقی قرار است برای بهای تمام شده اجناس ما بیافتد.

این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود با نرخ بالای تورم ایران اشاره می کند و ادامه می دهد: تورم کشور ۳۵ الی ۴۰ درصد هزینه تولیدات ما را بالا می برد در حالیکه نرخ تورم در کشورهای رقیب ما کمتر از ۵ درصد است. این مساله موجب شده که قدرت رقابت پذیری تولیدات ما در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند. متن گفتگوی بازار با سلمان احمدی مدیرعامل شرکت پمپ های وکیوم آب در گردش و بلوئر های هوا برای تصفیه فاضلاب  را در ادامه می خوانید:

سطح آلایندگی پسآب های صنعتی بسیار بالا و خطرناک است. اما با عمل پیش تصفیه تا ۸۰ درصد باکتری های مضر  پسآب های صنعتی گرفته می شود  و به نوعی می توان آن را گام نخست بازچرخانی آب در صنایع دانست

*پمپ های تولیدی شما چه کارکردی در تصفیه فاضلاب کشور دارد؟ آیا پساب های صنعتی بعد از این تصفیه قابلیت استفاده در سایر بخش ها را پیدا می کند؟
یکی از بزرگترین معضلات در بخش صنعت سپآب های صنعتی است که اثر مخرب زیادی  روی محیط زیست دارد. این پسآب ها دارای باکتری های مضری که عمدتا هوازی بوده و می تواند آسیب های جدی را با محیط زیست و حتی سلامت انسان ها وارد کند.  استفاده از این این پمپ ها در واقع نوعی عمل پیش تصفیه آب محسوب می شود. با عمل پیش تصفیه تا ۸۰ درصد باکتری های مضر  پسآب های صنعتی گرفته می شود ما به معنی از بین رفتن کامل آلایندگی های آب های صنعتی نیست و هنوز قابلیت استفاده در سایر بخش ها را ندارد. اما با این کار فاضلاب صنعتی را  به مرحله ای  می رسانیم  که بعد از انجام عملیات تصفیه عمومی قابلیت استفاده مجدد را داشته باشند.  به عبارت دیگر این کار را می توان آن را گام نخست بازچرخانی آب دانست که به دلیل بحران آبی که با آن مواجه هستیم اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران دارد.

*با توجه با آلایندگی بالای صنایع، تولیدکنندگان تا چه اندازه از این تجهیزات استفاده می کنند؟
متاسفانه در کشور ما حساسیت ها نسبت به مسائل زیست محیطی بسیار پایین بوده و تا زمانی که الزامی در این خصوص نباشد، صنایع خود فکری برای آلایندگی بالای تولیدات خود انجام نمی دهند. خوشبختانه سازمان محیط زیست قوانین سخت گیرانه ای را در این بخش اعمال کرده و حتی نسبت به تعطیلی صنایعی که پسآب های صنعتی خود را بدون یک مرحله پیش تصفیه وارد فاضلاب می کنند، اقدام کرده است.

صنایع ترجیح می دهند که  از دستگاه های تصفیه پسآب های داخلی  استفاده کنند. چرا که قیمت تولیدات ما دست کم یک چهارم کمتر از نمونه های مشابه خارجی است

*استقبال صنایع از تولیدات داخلی در این حوزه چطور است؟
بیشتر صنایع ترجیح می دهند که  از محصولات داخلی استفاده کنند. چرا که هم اکنون قیمت تجهیزات داخلی  برای تصفیه پسآب های صنعتی  دست کم یک چهارم کمتر از نمونه های مشابه خارجی است.

*از نظر کیفیت در چه جایگاهی قرار داریم؟ آیا تولیداتمان در این حوزه قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هستند؟
از نظر کیفیت هم محصولات داخلی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. به طوری که حتی صادراتی را به کشورهای همسایه در این حوزه داشته ایم.

چه میزان صادرات دارید؟ و چه مقدار از مواد اولیه مصرفی در این صنعت داخلی و چه مقدار وارداتی است؟
در حال حاضر سالانه بالغ بر ۱.۵ الی ۲ میلیارد تومان صادرات به کشورهای خارجی داریم. ضمن اینکه تا ۷۰ درصد مواد اولیه و تجهیزاتی که در ساخت این محصولات استفاده می شود داخلی است.

*پسآب کدام صنایع معمولا آلانیدگی بیشتری دارند؟
صنایع فولادی و صنایع غذایی بالاترین آلایندگی را در صنایع دارند.

به دلیل نوسانات نرخ دلار،  قیمتی را که به مشتری می دهیم تا یک ماه قابل دفاع است و بعد از آن نمی دانیم که قرار است چه اتفاقی برای بهای تمام شده اجناس ما بیافتد

مهم ترین چالش که شما به عنوان یک تولید کننده با آن مواجه هستید، چیست؟
به دلیل نوسانات نرخ دلار،  قیمتی را که به مشتری می دهیم تا یک ماه قابل دفاع است و بعد از آن نمی دانیم که چه اتفاقی قرار است برای بهای تمام شده اجناس ما بیافتد.

جدای از مساله ارز، نرخ تورم بالا شرایط تولید در ایران را حسابی سخت کرده است. متاسفانه در یک سال گذشته تورم ۳۵ الی ۴۰ درصد هزینه تولیدات ما را بالا برده  در حالیکه نرخ تورم در کشورهای رقیب ما کمتر از ۵ درصد است. این مساله موجب شده که قدرت رقابت پذیری تولیدات ما در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند.  

در حالی هزینه تولید هر سال گران و گران تر می شود که قدرت خرید مصرف کننده هم مدام در حال کاهش است. به همین دلیل هر سالی که می گذر از حاشیه سود ما کمتر می شود. نرخ تورم در یک سال گذشته حدود ۳۵  الی  ۴۰ درصد قیمت محصولات ما را بالا برده اما امکان این حجم از افزایش قیمت برای ما وجود ندارد. به همین دلیل مجبوریم تا با راهکارهایی همچون تعدیل نیرو قیمت تمام شده تولیدات خود را کاهش دهیم.  

کد خبر: ۱۱۲٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha