۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
تکمیل ۶۶ درصد مخازن سوخت نیروگاهی| داستان مازوت سوزی نیروگاه ها تکرار می شود؟
مدیر عامل برق حرارتی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

تکمیل ۶۶ درصد مخازن سوخت نیروگاهی| داستان مازوت سوزی نیروگاه ها تکرار می شود؟

با وجود همه نگرانی‌ها نسبت به کمبود گاز در زمستان امسال، طرز طلب، مدیرعامل برق حرارتی می گوید: تنها ۶۶ درصد مخازن ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاه ها پرشده و مابقی آن باید در ۴۰ روز آینده تکمیل شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: « ۶۶ درصد مخازن ذخیره سازی  مفید نیروگاه  پر شده است.» این خبر را در شرایطی محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرده که پیش بینی می شود که زمستان سختی در راه باشد. سختی  نه از جهت سرما بلکه به دلیل کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی که احتمالا در گام نخست عملکرد نیروگاه های کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شرکت پخش و پالایش اعلام کرده که با سرعت بیشتری گاز تکمیل ذخایر سوخت مایع نیروگاه ها را انجام خواهد داد، اما به نظر می رسد که خیلی این وعده محقق نشده است. آنگونه که مدیرعامل شرکت برق حرارتی به خبرگزاری «بازار» اعلام کرده ذخایر نیروگاه ها تنها ۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 او البته می گوید که مسئولین نفتی وعده داده اند تا قبل شروع سرمای هوا یعنی آذر مخازن ذخیره سازی را تکمیل کنند. اما سوال اینجاست که آیا در ۴۰ روز آینده این وعده محقق می شود؟

تا کنون تنها ۶۶ درصد حجم مفید مخازن سوخت مایع نیروگاه ها تکمیل شده که رشد حدود ۲ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد

نیروگاه ها مازوت سوز می شوند؟
طرز طلب با بیان اینکه در فصل زمستان همزمان با افزایش شدید مصارف بخش خانگی میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد، افزود: در تلاش هستیم  پیش از شروع فصل سرما با تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها بتوانیم نگرانی‌های ناشی از عدم وجود ذخایر کافی سوخت جایگزین برای تولید برق را به حداقل برسانیم.

او همچنین ذخایر مازوت نیروگاه ها را هم مناسب ارزیابی کرد و افزود: مشکلی از جهت تامین این سوخت در کشور وجود ندارد اما مساله اصلی سطح بالای آلایندگی این سوخت است که موجب ایجاد محدودیت در استفاده از آن می شود.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی همچنین با تاکید بر اینکه استفاده از مازوت به هیچ وجه برای نیروگاه ها به صرفه نیست، ادامه داد: وقتی نیروگاه‌ها به جای گاز، سوخت مایع استفاده می‌کنند، هزینه تعمیراتشان یک و نیم برابر افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه گاز قیمت پایین تری نسبت به سوخت مایع دارد. با این وجود پارسال به دلیل محدودیت هایی که در تامین گاز  و حتی گازوییل وجود داشت در دوره ای مجبور به استفاده از مازوت در نیروگاه ها شدیم.

استفاده از مازوت به هیچ وجه برای نیروگاه ها به صرفه نیست، چرا که استفاده از سوخت مایع هزینه تعمیرات را یک و نیم برابر افزایش می دهد. ضمن اینکه  گاز  قیمت پایین تری نسبت به سوخت مایع دارد

 افزایش ۴ هزار مگاواتی مصرف برق
اما در حالی پیش بینی ها از احتمال کسری گاز در زمستان امسال خبر می دهد که میزان مصرف برق در مقایسه با پارسال بیشتر است. به گفته طرز طلب در حال حاضر تولید نیروگاه ها در ساعت های پیک حدود ۴۵ هزار مگاوات است که تقریبا ۴ هزار مگاوات بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

او افزود : پیش بینی می شود که رشد مصرف حدود ۳ الی ۴ هزار مگاواتی در زمستان هم وجود داشته باشد به همین دلیل شرایط امسال در مقایسه با پارسال سخت تر است مگر اینکه مردم مدیریت بیشتری را روی مصرف خود چه در برق و چه در گاز داشته باشند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی همچنین گفت: تولید گاز کشور میزان مشخص و بالایی است اما مصرف ما بسیار بالا و در فصل سرد سال قابل قیاس با هیچ کجای دنیا نیست. پس مجبوریم یا خاموشی بدهیم یا بالاخره از یک سوختی استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha