۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
رشد ۵۰ درصدی سپرده گذاری در بانک ها| فاصله عمیق نرخ ۱۶ درصدی سود بانکی با تورم بالای ۵۰ درصد
«بازار» گزارش می دهد

رشد ۵۰ درصدی سپرده گذاری در بانک ها| فاصله عمیق نرخ ۱۶ درصدی سود بانکی با تورم بالای ۵۰ درصد

رکود و بلاتکلیفی در بازارهای سرمایه گذاری بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران را بشدت کاهش داده است در چنین شرایطی آنها ترجیح می دهند پولهای خود را به بانک ها بسپارند تا حداقل ارزش آن تا حدودی حفظ شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبق گزارش های بانک مرکزی، آمارها نشان می دهد که میزان سپرده گذاری ها در سیستم بانکی در ماه گذشته به نسبت آن در سال گذشته با رشد قابل توجه بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته است، این افزایش میزان سپرده گذاری بیانگر آن است که سرمایه گذاران فعلا و در شرایط رکودی اقتصاد کشور ترجیح می دهند پولهای خود را در بانک ها سپرده گذاری کنند.

فاصله بین نرخ ۱۶ درصدی سود بانکی با نرخ حدود ۵۰ درصد تورم در کشور بسیار عمیق است اما در موقعیتی که اقتصاد در رکود و بازارها بازدهی آنچنانی ندارند، سرمایه گذاران برای جلوگیری از افت شدید ارزش پولهایشان حداقل با سپرده گذاری در بانک ها می توانند درصد کمی سود را نصیب خود کنند، هر چند چنین سودی منفی است

سپرده گذاری در بانکها برای گرفتن نرخ سود منفی 
هر چند فاصله بین نرخ ۱۶ درصدی سود بانکی با نرخ حدود ۵۰ درصد تورم در کشور بسیار عمیق است اما چنین رویکردی از سوی مردم بخصوص سرمایه گذاران در موقعیتی که اقتصاد در رکود و بازارها بازدهی آنچنانی ندارند، سرمایه گذاران برای جلوگیری از افت شدید ارزش پولهایشان حداقل با سپرده گذاری در بانک ها می توانند درصد کمی سود را نصیب خود کنند.

البته کارشناسان معتقدند زمانی که نرخ سود بانکی پایین و نرخ تورم در کشور بالا باشد این ناهمگونی نرخ ها باعث شده تا سپرده گذاران بانکی سود منفی از بانک ها دریافت کنند چرا که فاصله بین نرخ سود بانکی و تورم باید درصد کمی باشد. از طرفی نیز بی تحرکی پول هم زیان بیشتری را متحمل سرمایه گذاران می کند.
اکنون آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۴۷.۱ درصدی مانده سپرده‌ها و ۵۳.۴ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به پایان خرداد ۹۹ حکایت دارد. از طرفی وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان خرداد ۱۴۰۰، نشان می دهد که مانده کل سپرده‌ها بیش از ۴۳۱۴۹.۴ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۳۸۲۳.۴ هزار میلیارد ریال (۴۷.۱ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۳۹۴.۸ هزار میلیارد ریال (۱۱.۳ درصد) افزایش یافته است.

بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه گذاری پایین آمده است با این وجود سرمایه گذاری به جز در بانک ها ریسک است، چرا که معلوم نیست سرمایه گذاری در بازارها به دلیل عدم برنامه ریزی دولت و وضعیت اقتصاد کشور چگونه باشد در چنین شرایطی است که مردم به سپرده گذاری در بانکها روی آورده اند

بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه گذاری بشدت پایین آمده است
در این باره سید یاسین رضوی پور، اقتصاددان در گفتگو با «خبرگزاری بازار» روی آوری سرمایه گذاران به سپرده گذاری در بانکها آن هم با وجودی که نرخ سود بانکی جذابیت آنچنانی ندارد را ناشی از آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری در کشور چون بازار سرمایه، طلا، سکه، ارز، مسکن و...دانسته و معتقد است: اکنون بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه گذاری پایین آمده است با این وجود سرمایه گذاری به جز در بانک ها ریسک است، چرا که معلوم نیست سرمایه گذاری در بازارها به دلیل عدم برنامه ریزی دولت و وضعیت اقتصاد کشور چگونه باشد، در چنین شرایطی است که مردم به سپرده گذاری در بانکها روی آورده اند.
وی افزود: سپرده گذاری در بانک ها مطمئن ترین نوع سرمایه گذاری بدون ریسک است اما سود چندانی را نصیب سرمایه گذار نمی کند حال در شرایطی که اقتصاد در بلاتکلیفی بسر می برد و بازارها برای سرمایه گذاری مساعد نیستند، بنابراین تنها راه سرمایه گذاری برای حفظ ارزش دارایی سرمایه گذاران سپرده گذاری در بانک هاست، اگر چه این نوع سرمایه گذاری نیز به دلیل سود حداقلی رضایت سرمایه گذاران را جلب نمی کند.

سیاست افزایش نرخ سود سپرده های بانکی برای جلوگیری از رشد نرخ تورم اقدام درستی نیست اما دولت به جای افزایش نرخ سود بانکی می تواند نرخ فروش اوراق مشارکت و بدهی را به صورت واقعی بالاببرد تا در شرایط نیاز به منابع مالی برای تامین نیازهای خود، اقدام به استقراض از بانک مرکزی نکند

افزایش نرخ سود اوراق بهتر از نرخ سود بانکی برای جلوگیری از تورم است
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه اکنون که حجم سپرده گذاری در بانکها افزایش یافته است، آیا وقت آن نیست که تصمیم گیران اقتصادی و سیاست گذاران بانک مرکزی و شورا پول و اعتبار نرخ سود بانکی را افزایش دهند تا با این رویکرد مانع از خروج سپردها از سیستم بانکی و رشد سپرده گذاری دراین بازار شود؟ گفت: سیاست اعمال نرخ سود بانکی فرایند پیچیده ای دارد چرا که تصمیم به تغییر نرخ سود باید تمام زوایا و جوانب اقتصاد کشور مورد بررسی و سنجیده شود. البته این را باید گفت که سیاست افزایش نرخ سود سپرده های بانکی برای جلوگیری از رشد نرخ تورم اقدام درستی نیست اما دولت به جای افزایش نرخ سود بانکی می تواند نرخ فروش اوراق مشارکت و بدهی را به صورت واقعی بالاببرد تا در شرایط نیاز به منابع مالی برای تامین نیازهای خود، اقدام به استقراض از بانک مرکزی نکند.
رضوی پور افزود: دست اندازی دولت به بانک مرکزی پایه پولی را افزایش و این موضوع باعث رشد نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود با این وجود تصمیم گیران اقتصادی باید طوری برنامه ریزی کنند که با سیاست گذارهای کارشناسانه و اصولی نرخ تورم را در کشور پایین بیاوند زیرا با پایین آمدن نرخ تورم سپرده گذاری در بانک ها نیز رونق می گیرد.

افزایش سپرده گذاری در سیستم بانکی مقطعی است، زیرا ریزش قیمت دلار و رکود سایر بازارهای سرمایه گذاری همچنین افت شاخص ها در بازار سرمایه و بی برنامگی ها برای ساماندهی بازارها موجب شده است تا روند سپرده گذاری در بانکها ها این روزها افزایش یابد

رشد سپرده گذاری در بانک ها مقطعی است
پیمان مولوی، کارشناس مالی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل رشد سپرده گذاری در بانک ها طی یکی دو ماه اخیر گفت: سرمایه گذاران حواسشان به بازارها و نحوه سرمایه گذاری هست و در زمانی که می دانند که بازارها بازدهی چندانی ندارد و سرمایه گذاری در آن با ریسک بالا همراه است سعی می کنند بانکها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه افزایش سپرده گذاری در سیستم بانکی مقطعی است گفت: ریزش قیمت دلار و رکود سایر بازارهای سرمایه گذاری همچنین افت شاخص ها در بازار سرمایه و بی برنامگی ها برای ساماندهی بازارها موجب شده است تا روند سپرده گذاری در بانکها ها این روزها افزایش یابد.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: سیاست کاهش و یا افزایش نرخ سود بانکی در این مقطع زمانی به چگونگی استراتژی تصمیم گیران بانک مرکزی و پیشنهادات تیم اقتصادی دولت به شورای پول و اعتبار بستگی دارد. که سیاست ها در بازار انقباظی باشد یا انبساطی، اما آنگونه که مشخص است سیاست انقباظی تر از این نمی شود چون نرخ سود بانکی بالا نیست و فاصله زیادی با نرخ تورم دارد.

مولوی اظهار داشت: اقتصاد کشور اکنون شرایط خوبی ندارد، سرمایه گذاران نیز منتظر تصمیم تیم اقتصادی دولت و سیاست گذاریهای بانکی مرکزی هستند بنابراین آنها این روزها با حساسیت خاصی وارد بازار می شوند زیرا از آینده بازار بی خبرند.
بنا به این گزارش؛ نوسان در بازار سرمایه از یک طرف، کاهش نرخ ارز ازطرف دیگر درکنار بازار سرد سرمایه گذاری و رکود حاکم بربازار، اقتصاد کشور را بلا تکلیفی قرار داده است و این موضوع به دلیل انتظاری است که همه سرمایه گذاران از تصمیم تیم اقتصادی دولت و سیاست گذاری های آن دارد و معلوم نیست در روزهای آینده چه تصمیمی و یا چه اتفاقی در بازارها رخ دهد.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha