۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
حرکت سهامداران از بورس به خرید اوراق دولتی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

حرکت سهامداران از بورس به خرید اوراق دولتی

صادق پور، کارشناس بازار سرمایه گفت: بدلیل افزایش بازدهی اوراق، انتشار آن از سوی دولت و بانک مرکزی، باعث خروج سهامداران از بازار سرمایه و حرکت به سمت خرید اوراق شده است.

به گزارش بازار، علی صادق پور، درباره دلایل افت بازار سرمایه طی هفته معاملاتی منتهی به ۲۱ مهرماه گفت: طی هفته گذشته، شاخص کل از یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد، به عدد یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد در آخرین روز معاملات هفته رسید و حدود ۶.۱ درصد کاهش داشت.
 
وی ادامه داد: شاخص هم وزن نیز از ۴۲۷ هزار واحد به ۳۹۲ هزار واحد رسید که افت ۸.۱ درصدی را تجربه کرد. کاهش شاخص هم وزن بیانگر افت زیاد صنایع کوچک نسبت به صنایع بزرگ است.
 
وی گفت: همچنین میانگین ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس، ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به ماه‌های گذشته ارزش معاملات کاهش پیدا کرده است.
 
صادق پور افزود: در هفته‌ی معاملاتی که گذشت، سهامداران حقیقی نسبت به حقوقی‌ها سهام بیشتری فروختند و ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند که این امر بیانگر نگاه منفی سهامدارن به بازار سرمایه بود.
 
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رونق گرفتن بازار بدهی یکی از دلایل ریزش‌های اخیر بازار سرمایه است زیر بانک مرکزی و دولت در حال انتشار اوراق است و عرضه اوراق باعث افزایش بازدهی آن و حرکت سرمایه گذاران به سمت بازار بدهی می‌شود.
 
وی افزود: یکی از دلایل ریزش‌های بازار سرمایه، انتصابات و جابه جایی در ارکان اصلی بازار سرمایه و بازار پول است زیراسهامداران منتظر اظهار نظرها و عملکرد روسای جدید بانک مرکزی و سازمان بورس هستند که ببینند اقدامات آنان در چه جهتی حرکت می‌کند.

کد خبر: ۱۱۲٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha