۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
گسترش مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی
یادداشت؛

گسترش مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی

تبریز- متقاضیان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند و در صورت واجد شرایط بودن از انواع حمایت ها نظیر حق بیمه خویش فرما و تسهیلات برخوردار می شوند.

طاهر خیری*؛ بازار: برای افرادی که گریزان از بیکاری هستند و می خواهند در زندگی به استقلال مالی و اقتصادی برسند، کسب و کار خانگی این زمینه را فراهم می کند تا فرد با تکیه بر توانایی های ذاتی خود و به مدد تلاش و پشتکارش در این عرصه موفق شود و شغلی تازه خلق کند.

مشاغل خانگی شامل فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی  و در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط منزل می شود.

واقعیت این است که کسب و کارهای خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد محسوب می شوند. انجام این نوع کسب و کار در منزل مزایای بسیاری از جمله حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده برای شاغلان ایجاد می کند.

متقاضیان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند و در صورت واجد شرایط بودن از انواع حمایت ها نظیر حق بیمه خویش فرما، تسهیلات و  بازار های محلی جهت عرضه محصولات خانگی برخوردار می شوند.

طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول باید در بازار خارج از محیط مسکونی انجام گیرد و عرضه و فروش محصول(کالا و خدمات ) در منزل مسکونی ممنوع است. به همین منظور بازارهای محلی و نمایشگاه های مختلف جهت عرضه محصولات خانگی دایر می شوند.

با گسترش روز افزون فناوری‌های نوین و ایجاد شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، فرصت‌ های زیادی برای شکل‌گیری مشاغل خانگی فراهم شده است، به طوری که ۲۰ درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می‌آید.

بیشترین متقاضیان مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی را رشته های شغلی بافندگی، تابلوفرش، قالیبافی، خیاطی، ورنی بافی، حکاکی روی فلز، عروسک سازی، سفالگری، رودوزی، بسته بندی و تولیدات چرم دست دوز تشکیل می دهند.

سال گذشته سهمیه سه هزار نفری برای آذربایجان شرقی در طرح ملی مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بود که تاکنون، ۴۷۰۰ نفر در سامانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سطح استان ثبت ‌نام کرده‌اند. از این تعداد تاکنون بیش از ۱۲۵۰ نفر به بازار کار معرفی شده و این افراد به شغل پایدار دست یافته اند.

از طرف دیگر اعتبار مشاغل خانگی استان در سال جاری شش برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از ۸۰ میلیارد ریال به ۵۰۴ میلیارد ریال رسیده است. همچنین میزان تسهیلات برای این طرح‌ها نیز از ۲۰۰ میلیون ریال تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

استقبال روزافزون مردم استان از مشاغل خانگی و افزایش تسهیلات و مشوق های دولتی برای فعالان این حوزه این نوید را می دهد که در سالهای آتی شاهد رونق گرفتن کسب و کارهای خانگی و ایجاد درآمد برای خانوارها باشیم.

به نظر می رسد دسترسی به بازار از عمده مشکلات فعالان مشاغل خانگی پس از شیوع بیماری کرونا است و این مشکل با راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، برطرف شده و محصولات تولیدی با قیمتی به صرفه و مناسب بدون واسطه در سایت به فروش می‌رسند.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۱۲٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha