۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
غیب شدن روزانه ۲۰۰ تن مرغ در مازندران| ساز ناکوک تنظیم بازار
بازار بررسی کرد؛

غیب شدن روزانه ۲۰۰ تن مرغ در مازندران| ساز ناکوک تنظیم بازار

ساری- مرغداران از توزیع روزانه ۴۰۰ تن مرغ در استان خبر می دهند ولی مسئولان تنظیم بازار این ادعا را رد می کنند و می گویند معلوم نیست ۲۰۰ تن مرغ به کجا روانه و عرضه می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: غیب شدن روزانه ۲۰۰ تن مرغ و احتمال عرضه خارج از شبکه آن در حالی است که انواع و اقسام شیوه‌های برای نظارت و مدیریت بازار مرغ در استان به کار گرفته شده است.

تعادل بخشی به بازار مرغ و تخم مرغ دغدغه یک سال اخیر دولتمردان و تنظیم بازاری‌ها در مازندران شد و قیمت مرغ همچنان در استان دو یا سه نرخی است.

ایجاد سامانه‌های مختلف نظارتی و بارکدهای رصد هم نتوانست آشفته بازار مرغ را در مازندران سامان بخشد و مرغدار، کشتارگاه و فروشنده ساز و خود را به سینه می‌زند و در این میان، مصرف کننده حیران و سرگردان مانده است.

با آنکه قیمت مصوب مرغ کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده اما تهیه مرغ با چنین قیمتی در مناطق مختلف مازندران ممکن است و نرخ مرغ در مناطق مختلف به زیر و بالای ۳۰ هزار تومان تقسیم شده است.

ماهانه ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران صورت می‌گیرد و براساس اعلام متولیان امر کمبود تولید در استان وجود ندارد، با این حال شهروندان برای تهیه مرغ با قیمت مصوب بلاتکلیف و سرگردان هستند.

فقط فروشندگان جریمه می‌شوند
سید رمضان هاشمی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ در ساری با بیان اینکه روزانه ۴۰ تن مرغ در شهرستان توزیع می‌شود، قیمت مرغ را بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان ذکر کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار شمار فروشندگان مرغ در شهرستان را ۴۰۰ واحد بیان کرد و افزود: با آنکه قیمت مصوب مرغ برای مرغداران صرف اقتصادی دارد ولی باز شاهد عرضه با قیمت بالاتر هستیم.

وی با عنوان اینکه برای تنظیم بازار مرغ باید فرایند نظارت روی زنجیره تولید تا توزیع صورت گیرد، اظهار داشت: این که فقط فروشندگان مرغ در خط پایانی قرار داند را جریمه کنیم، کار مناسب و اثربخشی نخواهد بود.

هاشمی یادآور شد: با آنکه نهاده‌ها با قیمت مصوب در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد ولی باز هم شاهد عرضه مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ در ساری بر لزوم تقویت نظارت و تدوین راهکارهای اصولی برای تنظیم بازار در حوزه مرغ و تخم مرغ تاکید کرد.

تاکنون طرح‌های مختلفی برای نظارت بر بازار و توزیع فرایند مرغ در مازندران کلید خورده است و طرح نظارت بر بارکد پستی از جمله آن به شمار می‌رود که ناکام مانده است. انجمن کشتارگاه‌های مازندران به دلیل هزینه بر بودن طرح نظارت و نصب بارکد پستی زیربار این مصوبه نرفت و اعتقاد دارد اجرای آن سالانه ۴۴ میلیارد تومان هزینه روی دست ۲۲ کشتارگاه استان خواهد گذاشت.

انجمن کشتارگاه‌های مازندران به دلیل هزینه بر بودن طرح نظارت و نصب بارکد پستی زیربار این مصوبه نرفت و اعتقاد دارد اجرای آن سالانه ۴۴ میلیارد تومان هزینه روی دست ۲۲ کشتارگاه استان خواهد گذاشت

سامانه‌های تجارت، مرغ شمار و ماشین شمار از جمله سامانه‌هایی است که تاکنون برای فرایند توزیع و نظارت بازار مرغ راه اندازی شده و پایش این سامانه‌ها نشان می‌دهد که اجرای این طرح‌های نتوانسته آشفتگی در بازار مرغ را سامان بخشد.

نظارت پستی مرغ ابتر ماند
یوسف رمضانی مدیر انجمن کشتارگاه‌های مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پس از ایجاد مشکلاتی در توزیع مرغ، برخی دستگاه‌های نظارتی از جمله صمت، جهاد و دامپزشکی درصدد برآمدند تا بر فرایند توزیع نظارت کنند، افزود: ما هیچ مشکلی با شفاف سازی و نظارت نداریم.

وی افزود: اگر کل نهادهای مربوط هم بخواهند برای نظارت ورود کنند مشکلی وجود ندارد و در این راستا، کد جامع انبارها، سماصد، یکتا و رهگیری از سوی سازمان‌های مرتبط برای نظارت ایجاد و راه اندازی شد.

وی گفت: قرار شد اداره پست نیز روی فاکتورها در کشتارگاه کد رهگیری بزند و یک کد به کدهای قبلی اضافه شد اما پس از سه ماه اداره پست اعلام کرد، باید به ازای هر کیلوگرم مرغ ۱۲۰ تومان بابت کد رهگیری پرداخت شود.

رمضانی شمار کشتارگاه‌های استان را ۲۲ واحد ذکر کرد و گفت: در مجموع کشتارگاه‌های استان باید ۴۴ میلیارد تومان به اداره پست بابت کد رهگیری پرداخت کند، درحالی که کشتارگاه‌های استان سالانه یک میلیارد تومان سود ندارند.

مدیر انجمن کشتارگاه‌های مازندران با عنوان اینکه در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی فرایند توزیع مرغ را نظارت می‌کنند، افزود: باید دستگاه‌های موجود فرایند نظارت را تقویت و اصلاح کنند نه آنکه هزینه‌ای بر دوش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان افزوده شود.

غیب شدن روزانه ۲۰۰ تن مرغ در مازندران| ساز ناکوک تنظیم بازار

نقص در فرایند نظارتی سبب شده تا بین تولیدکنندگان و تنظیم بازاری‌های مازندران در زمینه عرضه مرغ در بازار اختلاف ایجاد شود، کشتارگاه‌ها و مرغداران از توزیع روزانه ۴۰۰ تن مرغ در استان خبر می‌دهند درحالی متولیان امر معتقدند ۲۰۰ تن در روز عرضه می‌شود و سرنوشت ۲۰۰ تن دیگر نامعلوم است.

مرغ با نرخ مصوب تا ساعت ۱۰ عرضه می‌شود
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران از نظر تولید مرغ مشکلی ندارد، افزود: بحث اصلی بر سر توزیع مرغ است، مرغداران و انجمن‌های متولی می‌گویند روزانه ۴۰۰ تن مرغ در استان توزیع می‌کنیم.

وی افزود: اگر واقعاً روزانه ۴۰۰ تن مرغ در استان توزیع شود نباید شاهد کمبود و التهاب قیمتی باشیم درحالی که به اعتقاد ما حدود ۲۰۰ تن توزیع می‌شود.

وی درباره اختلاف قیمت مرغ در بازار در استان گفت: تا ساعت ۱۰ صبح در برخی فروشگاه‌ها مرغ با قیمت مصوب ۲۵ هزار تومانی عرضه می‌شود و از این ساعت به بعد شاهد عرضه مرغ با قیمت‌های بالاتر هستیم.

قوانلو با اظهار اینکه نرخ مرغ تا ۳۱ هزار تومان نیز گزارش شده است، از جریمه ۵۲ میلیارد تومان فروشندگان متخلف مرغ در سال جاری خبر داد و گفت: در جلسه تنظیم بازار تصمیمات خوبی برای رصد و کنترل بازار مرغ گرفته شد و با عملیاتی شدن آن امیدواریم تنش‌های موجود رفع شود.

دو هزار و ۵۰۰ مرغداری در مازندران وجود دارد و ۶۰ درصد مرغ استان روانه بازار تهران می‌شود و خروج بی ضابطه مرغ از استان، کمبود و گرانی آن را در استان دامن زده است.

کد خبر: ۱۱۱٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha