۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
سفره مردم در انتظار تعیین تکلیف ته لنجی‌ها |‌ دستور رئیس جمهور گره‌گشا می‌شود؟
گزارش بازار؛

سفره مردم در انتظار تعیین تکلیف ته لنجی‌ها |‌ دستور رئیس جمهور گره‌گشا می‌شود؟

بوشهر- سفر رئیس جمهور به استان بوشهر و تاکیدش بر تعیین تکلیف ته‌لنجی ها، انتظارات مردم و فعالان بازار در مورد ته‌لنجی را بالا برد و اکنون مردم منتظر گره‌گشایی از کالای همراه ملوان هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ته لنجی در دو دهه گذشته، کلیدواژه اکثر قریب به اتفاق ساحل نشینان استان بوشهر اعم ار کاسبان و بازاریان و مردم عادی بوده و مسئولان نیز هر از چند گاهی به دنبال فشارهای مردم، با ارائه راهکارهای مقطعی و غیر موثر، سعی در کم کردن اعتراضات داشته‌اند.

در سفر اخیر دولت به استان بوشهر، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، تاکید زیادی بر ساماندهی مسئله ته لنجی و کالای همراه ملوان داشتند و استاندار بوشهر نیز با جدیت پیگیر تحقق این وعده است.

بازاریان و تجار استان بوشهر به ویژه در شهرستان‌های گناوه و دیلم به شدت متاثر از تعیین تکلیف ته لنجی هستند و چنانچه ساماندهی ته لنجی به سود این قشر انجام شود، معیشت بندرنشینان تامین و رونق بار دیگر به گناوه و دیلم باز خواهد گشت.

فعالان بازار گناوه و دیلم منتظر تصمیم مهم دولتمردان
یکی از تاجران شهرستان گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مساله ته لنجی از دیرباز برای بازاریان مهم بوده و امروز منتظر اجرای دستورات رئیس جمهور برای حل این معضل هستیم.

محمد رضوانی افزود: معیشت مردم در ۲ سال اخیر به خاطر کرونا و تحریم و بلاتکلیفی ته لنجی، آسیب دیده و باید توسط مسئولان جبران شود.

تاجر دیگری از بندر دیلم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: مسئولان باید وسط مردم باشند تا بدانند که مشکل از کجاست و الحمدالله دولت جدید در این مسیر عملکرد مناسبی داشته و البته باید نتیجه کار را ببینیم و سپس قضاوت کنیم.

مجید کشاورزی افزود: مساله ته لنجی به طور مستقیم با معیشت و سفره مردم سر و کار دارد و باید تعیین تکلیف شود تا بدون دغدغه فعالیت کنیم.

یکی از فعالان بازار گناوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر سال قانون جدیدی ابلاغ می‌شود و بعد از چند ماه دوباره قانون بعدی و این مساله، موجب وضعیت نامطلوب تجار شده و اگر دستور رئیس جمهور برای چند سال اجرایی شود شاهد بهبود وضعیت بازار خواهیم بود.

عبدالرضا کریمی افزود: انتظار داریم نگاه بلندمدت و کلان به این موضوع شود تا یکبار برای همیشه این معضل مرتفع شده و مشکلات لنج‌داران و بازاریان رفع شود و رونق به بازار برگردد.

مهلت ۱۰ روزه رئیس جمهور برای تعیین تکلیف ته لنجی
آیت‌الله رئیسی در سفر اخیر دولت به استان و به دنبال گزارش وزیر اقتصاد از وضعیت ته لنجی طی سخنان مهمی در شورای اداری استان بوشهر با تعیین مهلت ۱۰ روزه به استاندار بوشهر خواستار تعیین تکلیف موضوع حیاتی ته لنجی شد.

رئیس جمهور در شورای اداری استان بوشهر بیان کرد: استاندار بوشهر ۱۰ روز فرصت دارد نسبت به تعیین تکلیف کالای ته لنجی اقدام کند و باید مشخص شود چه کسانی، چه کالایی و به چه مقدار می‌تواند وارد کند و به صورت مشخص و قانونی از مبادی گمرکی انجام شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که کالایی بدون تعیین تکلیف وارد شود و عده‌ای برای به دست آوردن نان، جان خود را از دست دهند و جان دیگران را هم به خطر بیاندازند.

قاچاق و ته لنجی باید از هم تفکیک شوند
وزیر اقتصاد نیز در بازدید از گناوه و دیلم با تاکید بر لزوم رفع مشکلات معیشتی بندر نشینان به ویژه در بحث ته‌لنجی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم استان بوشهر اقتصاد بازرگانی، دریامحور و گره‌خوردن بخش عظیمی از معیشت مردم با تجارت دریایی است.

در راستای رفع شبهه اتهام برای ورود برخی از کالاها از طریق بنادر به کشور، کالای قاچاق و ته‌لنجی تفکیک می‌شوند با این اقدام شفاف نه تنها رونق را بر می‌گردانیم بلکه کمک می‌کنیم تولید ملی در عرصه بزرگ‌تر ضربه نخورد

سید احسان خاندوزی بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای بندر نشینان امری لازم است و سازمان‌های مربوطه باید بیش از گذشته تلاش و فعالیت کنند.

وی گفت: فراهم کردن سایر زمینه‌های رونقی که نماینده لنج‌داران مطرح کردند نیز از برنامه‌هایی است که در دستور وزارت اقتصاد قرار دارد.

خاندوزی تصریح کرد: در راستای رفع شبهه اتهام برای ورود برخی از کالاها از طریق بنادر به کشور، کالای قاچاق و ته‌لنجی تفکیک می‌شوند با این اقدام شفاف نه تنها رونق را بر می‌گردانیم بلکه کمک می‌کنیم تولید ملی در عرصه بزرگ‌تر ضربه نخورد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: کمک خواهیم کرد رونق کاری و تجاری به گمرک دیلم و گناوه برگردد.

عبدالکریم جمیری افزود: کالای همراه ملوان یک مساله مهم و تاثیرگذار در حیات و معیشت مردم بندر است و با توجه به تاکیدات رئیس جمهور، امیدوار هستیم به زودی این مهم تعیین تکلیف شود و شاهد رونق بخشیدن به بازار باشیم.

نماینده شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: معیشت ۸۰ درصد مردم گناوه و دیلم با ته لنجی و دریا گره خورده و اگر تدبیری اساسی اندیشیده نشود، معیشت مردم به مخاطره می افتد.

عبدالکریم جمیری افزود: کالای همراه ملوان یک مساله مهم و تاثیرگذار در حیات و معیشت مردم بندر است و با توجه به تاکیدات رئیس جمهور، امیدوار هستیم به زودی این مهم تعیین تکلیف و شاهد رونق بخشیدن به بازار باشیم.

وی یادآور شد: باید تصمیمی اتخاذ شود که ضمن کمک به معیشت بازاریان، تولید نیز ضربه نخورد و امیدواریم بهترین تصمیم در این راستا اخذ شود.

جمیری گفت: سفر دولت به استان، مصوبات ارزشمندی داشت و اکنون باید نسبت به پیگیری مصوبات و اجرایی و عملیاتی کردن آن اهتمام ورزیم و نباید فرصت را هدر دهیم.

معیشت ۳۰۰ هزار نفر با ته لنجی گره خورده است
استاندار بوشهر نیز با تاکید بر لزوم رفع مشکلات ته لنجی اظهار داشت: یکی از راه‌های امرار معاش ساحل نشینان این استان از طریق رفت و آمد به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و در این راستا در زمان حاضر حدود ۴۰ هزار خانواده که در حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند از این کار و تجارت نان می‌خورند.

یکی از جاذبه‌های شهرهای بندری وجود کالاهای ته لنجی است که وقتی کالاها به این شکل از استان خارج شود و در همه جای کشور وجود داشته باشد توریست و گردشگر دیگر رغبتی به سفر و خرید از شهرهای بندری نخواهند داشت

احمد محمدی‌زاده افزود: در زمان حاضر موضوع کالای همراه ملوان در استان بوشهر به دلیل استفاده یک عده سودجو از این شرایط در استان‌های دیگر دچار اشکالاتی شده است.

وی ادامه داد: این عده از افراد سودجو تلاش می‌کنند بسیاری از کالاهایی که ورود آنها ممنوع است یا باید مسائل گمرکی آنها حل شوند یا مشمول عوارض گمرکی می‌شوند در قالب ته لنجی وارد بنادر ‌کنند.

استاندار بوشهر بیان کرد: هرچند این کالاها وارد بندر می‌شوند اما مستقیم به استان‌های مقصد ارسال می‌شود به نحوی که این کالاها در مغازه‌های این استان هم رسوب نمی‌کنند و حتی برخی از مغازه‌های شهر با کمبود کالا روبرو هستند.

محمدی‌زاده گفت: یکی از جاذبه‌های شهرهای بندری وجود کالاهای ته لنجی است که وقتی کالاها به این شکل از استان خارج شود و در همه جای کشور وجود داشته باشد توریست و گردشگر دیگر رغبتی به سفر و خرید از شهرهای بندری نخواهند داشت.

ساماندهی شوتی‌ها                                                   
استاندار بوشهر گفت: در همین ارتباط رئیس جمهوری در جریان این مشکل بندر نشینان قرار گرفته و قرار شد در مدت ۱۰ روز این مساله بررسی شود.

وی اضافه کرد: از روز شنبه جلسه‌های منظمی در راستای بررسی مشکلات مربوط به کالای همراه ملوان در استان بوشهر برگزار و قرار شد نشستی با شرکت تعاونی لنجداران، ملوانان به طوریکه  از هر شهرستان ۲ملوانی که بیشترین زحمت اما کمترین نفع را می‌برند، مغازه داران و حتی افرادی که در قالب شوتی، اقدام به انتقال این کالاها به سراسر کشور می‌کنند، برگزار و مجموع این مطالب در قالب یک پیشنهاد جمع بندی و به هیات دولت اعلام شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: افرادی که در قالب شوتی اقدام به جا به جایی کالا می‌کنند فرزندان ما به شمار می‌روند که به دنبال کار و کسب روزی هستند و به دلیل نبود شغل، امروز مجبورند برای خود مشکل درست کنند.

 ‌مردم به ویژه ساکنان بنادر گناوه و دیلم در شرایط کنونی منتظر اقدام عملی و اجرایی مسئولان استانی و کشوری در راستای رفع مشکل ته لنجی و ساماندهی کالای همراه ملوان هستند. بدون تردید اگر این مساله ساماندهی نشود، بار دیگر مشکلات بازاریان سر باز خواهد کرد و رکود بر بندر حاکم خواهد شد. اگر یکبار برای همیشه این مشکل، ساماندهی و رفع شود شاهد رونق بازار و هجوم گردشگران از سراسر کشور به گناوه و دیلم و بنادر مختلف استان خواهیم بود و لبخند بر لبان بندرنشینان می‌نشیند و سفره مردم نیز متاثر از این وضعیت خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۱٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha