۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
بدهی و مشکلات اقتصادی میراث دولت سابق برای رئیسی| گزارش برنامه و بودجه تکان دهنده بود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بدهی و مشکلات اقتصادی میراث دولت سابق برای رئیسی| گزارش برنامه و بودجه تکان دهنده بود

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه میراث شوم دولت روحانی برای رئیسی یک دنیا بدهی و مشکلات است، گفت: روحانی ۵۴ هزار میلیارد تومان از تنخواه سال ۱۴۰۰ برای هزینه‌ها استفاده کرده است.

سیدرضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره گزارش روی گذشته رئیس دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه در مجلس، تاکید کرد: گزارش روز گذشته بذرپاش و میرکاظمی نشان داد که اوضاع بسیار خراب‌تر از آن چیزی است که کارشناسان اقتصادی فکرش را می کردند.

وی با بیان اینکه طبق گفته مسئولان دولت قبل در ماه‌های نخست امسال ۸۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته و ۵۴ هزار میلیارد تومان از تنخواه برای هزینه‌ها استفاده شده است، ابراز کرد: این مخارج یک دنیا بدهی و کسری را برای دولت سیزدهم به ارمغان می‌آورد که کار را بسیار دشوار می‌سازد.

کاردشوار دولت
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پیش از این آمار کار رئیسی را برای ساختن خرابی‌ها دشوار می‌دانستیم اما امروز به نظر یک عملیات و مأموریت غیرممکن پیش روی دولت سیزدهم قرار گرفته است، گفت: گزارش روز قبل مسئولان اقتصادی کشور تکان دهنده بود.

طبق گفته مسئولان دولت قبل در ماه‌های نخست امسال ۸۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته و ۵۴ هزار میلیارد تومان از تنخواه برای هزینه‌ها استفاده شده است

طباطبایی با بیان اینکه دولت باید نیمی از انرژی خود را فقط صرف بازپرداخت بدهی‌های باقی مانده از دولت گذشته کند، گفت: با نیم دیگری از انرژی یک دولت نمی‌توان چرخ اقتصادی یک کشور را با این همه مشکلات چرخاند.

وی با بیان اینکه کسری بودجه سنگ بزرگی پیش روی دولت سیزدهم است، گفت: آنقدر در دولت قبل بهره‌وری اقتصادی کم و تورم بالا بوده که فکر نمی‌کنیم به این زودی بتوان بین این دو شاخص یک بالانس نسبی ایجاد کرد در نتیجه با شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد یک سال آینده هم چیزی درست شود.

آمارهای نگران کننده
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روحانی نیز یک اقتصاد آشفته را از رئیس جمهور قبل تحویل گرفت اما ویرانه‌ای را تحویل داد، بیان داشت: نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که دولت به خصوص در سه سال آخر خود اصلاً کشور را رها کرده بوده است.

آنقدر در دولت قبل بهره‌وری اقتصادی کم و تورم بالا بوده که فکر نمی‌کنیم به این زودی بتوان بین این دو شاخص یک بالانس نسبی ایجاد کرد

طباطبایی با بیان اینکه موضوع تنها به داخل کشور هم معطوف نمی‌شود بلکه طبق گفته مسئولان بدهی خارجی ایران در پایان مرداد امسال، به رقم هشت میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است، گفت: دولت سیزدهم باید در این عرصه نیز سنگ‌های درشت و ریز را از سر راه خودش بردارد که کار دشواری به نظر می‌رسد از سوی دیگر ترکیب تیم اقتصادی دولت سیزدهم آن‌قدرها هم که توقع می‌رفت قوی بسته نشده است برای مثال توقع در وزارت اقتصاد و همچنین مسکن و شهرسازی کمی بیشتر بود.

وی با بیان اینکه رئیس دیوان محاسبات اعلام کرده دولت در سال ۹۹ حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان را برای پرداخت بدهی اوراق مالی صرف کرده است، تاکید کرد: این میزان قابل توجه قطعاً تأثیر نفی در سال جاری بر اقتصاد داخلی خواهد داشت و باید دید که دولت سیزدهم در قبال این مشکلات چه خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نقدینگی کشور در مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان یعنی بالاترین میزان در تاریخ قرار دارد، گفت: نقدینگی دیگر مانعی است که بر سر راه اقتصاد دولت سیزدهم قرار دارد و کار را برای رئیسی دشوار کرده است.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha