۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
گشایش در حوزه مسکن استان سمنان | مشکل زمین حل می‌شود
توسط مسئولان مطرح شد؛

گشایش در حوزه مسکن استان سمنان | مشکل زمین حل می‌شود

سمنان- ماجرای مسکن در استان سمنان دارای یک مشکل عجیب است آن هم عدم وجود زمین در بسیاری شهرستان‌ها مانند سرخه، گرمسار حتی سمنان و ... اما مسئولان وعده حل این مشکل و گشایش در مسکن را می دهند.

بازار، گروه استان‌ها: مسکن مهر در استان‌های مختلف ایران اسلامی مشکلات متعددی دارد از مشکلات پیمانکاران در تلاطم ارزی و گرانی لوازم آسانسور تا وعده‌های عملی نشده تا عدم گازکشی و مشکلاتی از این دست که سبب شده تا مسکن مهر برای بسیاری از متقاضیان به آرزو بدل شود.

اما در استان سمنان ماجرا کمی عجیب‌تر است زیرا به همه این مشکلات باید فقدان زمین را هم اضافه کرد! استانی که از لحاظ وسعت هفتمین استان پهناور کشور است اما از لحاظ جمعیتی رتبه آخر را دارد و به تنهایی از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، امارات و … بزرگ‌تر است.

استان وسیع با زمین اندک
اینکه در چنین استان وسیعی مشکل زمین برای مسکن مهر وجود دارد جای سوال است. از یک سو کارشناسان اقتصادی دلیل آن را بوروکراسی پیچیده بین دستگاه‌های مرتبط با مسکن و اراضی ملی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی می‌دانند و از سوی دیگر مردم متقاضی مسکن انتظار دارند که این مسائل رفع شود.

حالا اما در نشست‌های مختلفی که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در سطح استان سمنان برگزار می‌شود، ماجرای مسکن مهر دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و این بار مسئولان استانی قصد دارند که مشکلات را رفع کنند. در همین مدت کوتاه از دولت سیزدهم تاکنون دو نشست درباره مسکن با محوریت مسکن مهر برگزار شده است.

در نشست‌های مختلفی که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در سطح استان سمنان برگزار می‌شود، ماجرای مسکن مهر دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و این بار مسئولان استانی قصد دارند که مشکلات را رفع کنند

در یکی از این نشست‌ها که به صورت تخصصی درباره تأمین زمین برای مسکن مهر برگزار شده، اعلام شد که قرار است کارگروهی تخصصی فقط در سطح استان برای تأمین زمین در راستای تعهدات مسکن مهر استان ایجاد شود تا بتوانیم شاهد رفع این معضل جدی باشیم.

گشایش در حوزه مسکن استان سمنان | مشکل زمین حل می‌شود

ایجاد کارگروه تخصصی
در یکی از همین نشست‌ها مدیرکل دفتر فنی استانداری سمنان با بیان اینکه استاندار سمنان در شورای مسکن دستور حل مشکلات کمبود زمین طرح جهش تولید مسکن کشور را ارائه کرده است، گفت: جلسه تخصصی تأمین زمین برای مسکن مهر استان سمنان از همین رو تاکنون یکبار تشکیل جلسه داده است.

حسن ترکمانی با بیان اینکه یک کمیته برای تأمین زمین مسکن مهر استان سمنان ایجاد شده است، بیان داشت: معاون عمرانی استانداری رئیس این کارگروه خواهد بود و جلسات را تشکیل می‌دهد تا به بررسی موارد بپردازیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همت و تلاش اعضای کمیته، مباحث مرتبط با کمبود زمین برطرف خواهد شد، ابراز داشت: بررسی بندهای قانونی طرح موسوم به جهش تولید مسکن از لحاظ رفع موارد و مباحث موجود راهبرد اصلی این کارگروه تخصصی خواهد بود که در سطح شهرستان‌های استان نیز تشکیل جلسه خواهد داد.

اتخاذ تصمیمات کارشناسی
مدیرکل دفتر فنی استانداری سمنان با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات لازم برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز مسکن مهر استان از جمله اساسی‌ترین رویکردهای این کمیته تخصصی است، تاکید داشت: دستگاه‌های خدمات رسان نیز برای بحث ارائه خدمات از قبیل آب، برق و گاز برای زمین‌های تأمین شده برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در جلسات این کارگروه حضور خواهند داشت تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان نیز به ماجرای تأمین زمین در راستای اجرای طرح جهش در مسکن مهر اشاره کرد و گفت: ابلاغ این قانون به مسکن و شهرسازی استان سمنان صورت گرفته و سعی کرده‌ایم اقدامات اولیه را در این راستا انجام دهیم.

حسین دهقان با بیان اینکه هفت هزار و ۲۳۱ واحد مسکونی سهمیه استان سمنان در طرح جهش تولید مسکن خواهد بود، بیان کرد: این سهمیه به استان ابلاغ شده و در صورت تأمین زمین می توانند مردم نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۷۷۴ واحد مسکونی سهمیه غرب استان سمنان و مابقی سهم شهرستان‌های شاهرود و میامی زیر مجموعه اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان در قالب اجرای قانون جهش تولید مسکن خواهد بود، افزود: در واقع طی چهار سال ۲۸ هزار و ۹۲۴ واحد مسکونی (سالانه هفت هزار و ۲۳۱ واحد مسکونی) برای استان سمنان در نظر گرفته شده که باید تلاش کنیم به این تعهد دست پیدا کنیم.

گشایش در حوزه مسکن استان سمنان | مشکل زمین حل می‌شود

اختصاص زمین در سمنان برای مسکن مهر
مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه ۳۰۱ هکتار زمین برای سال اول اجرای برنامه قانون جهش تولید مسکن در غرب استان مورد نیاز است، ابراز کرد: در صورت تأمین این میزان زمین می‌توانیم سهمیه نزدیک به پنج هزار واحدی را بسازیم.

۳۰۱ هکتار زمین برای سال اول اجرای برنامه قانون جهش تولید مسکن در غرب استان مورد نیاز است

دهقان با بیان اینکه دستگاه‌های عضو کارگروه تسهیل در ارائه زمین برای اجرای طرح جهش مسکن مهر در راستای رفع مشکلات همکاری لازم را داشته باشند، افزود: برای چهار سال آتی اگر بخواهیم همه تعهد مسکن مهر در غرب استان سمنان را عملی کنیم به یک هزار و ۱۵۷ هکتار زمین نیاز داریم.

شرق استان و تعهد ساخت مسکن مهر
امیر عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود) نیز درباره تأمین زمین و تعهد مسکن مهر در شهرستان‌های تابعه اداره کل یعنی شاهرود و میامی، توضیح داد: سهمیه خوبی به این دو شهستان در زمینه طرح جهش مسکن مهر ابلاغ شده و اقدامات لازم در دست اجرا است.

عمیدی با بیان اینکه این سهمیه به صورت سالانه و در طول چهار سال ابلاغ شده است، گفت: برای سال نخست دو هزار و ۴۵۶ واحد برای شرق استان در نظر گرفته شده که در شاهرود و میامی ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرا و شروع برنامه در سال اول در شرق استان، ۵۸ هکتار زمین مورد نیاز است، تاکید داشت: ۱۳۸ هکتار زمین الحاقی به شهر شاهرود برای اجرای طرح قانون جهش تولید مسکن در شهر شاهرود، موجود است.

روند شناسایی و تامین زمین تسهیل شود
از سوی دیگر اما اعطای زمین برای ساخت مسکن مهر می‌بایست تسهیل شود در این راستا سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در نشست کارگروه تأمین زمین مورد نیاز مسکن مهر که به میزبانی استانداری سمنان برگزار شد، گفت: برنامه‌ای که در کشور در نظر گرفته شده تا در زمینه مسکن مهر شاهد جهش باشیم می‌بایست در سطح استان نیز به خوبی انجام شود که در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی هستیم.

علیرضا شریفی نژاد با بیان اینکه روند شناسایی و تأمین زمین تسریع شود، گفت: می‌بایست سریع‌تر وارد فاز اجرایی قانون جهش تولید مسکن در استان شویم تا نیاز مردم را به مسکن تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا اتفاقات خوبی در سطح استان در حال رخ دادن است، گفت: جلسات کمیته تأمین زمین به صورت مستمر برگزار می‌شود تا برنامه کاری اجرایی قانون جهش تولید مسکن در استان انجام شود همچنین برای انجام امور زمانبندی مشخص توسط راه و شهرسازی‌های شرق و غرب استان ارائه شود تا کارها نظم بگیرد.

گشایش در حوزه مسکن استان سمنان | مشکل زمین حل می‌شود

جانمایی با سرعت
معاون امور اقتصادی استاندار سمنان که با حفظ سمت سرپرستی معاونت امور عمرانی را نیز برعهده دارد با بیان اینکه شناسایی موقعیت زمین‌های موجود در این کمیته انجام می‌شود، گفت: انجام بررسی‌ها و شناسایی‌ها برای تأمین زمین می‌بایست به سرعت به اتمام برسد تا وارد فاز اجرایی طرح‌ها شویم.

برنامه‌ای که در کشور در نظر گرفته شده تا در زمینه مسکن مهر شاهد جهش باشیم می‌بایست در سطح استان نیز به خوبی انجام شود

شریفی نژاد با بیان اینکه در انتخاب زمین‌ها، با دید کارشناسی و تخصصی، تأمین زمین صورت گیرد، افزود: مسائل مورد نیاز در تأمین و جانمایی زمین‌ها حتماً از سوی مسئولان امر لحاظ شود.

وی با بیان اینکه می‌بایست هرچه بهتر قانون جهش تولید مسکن همراه با رضایت مصرف کننده و حداقل هزینه ساخت، اجرایی شود، گفت: پیش بینی می‌شود با رویکردی که نسبت به مسکن در استان وجود دارد ۱۰۰ سهمیه در نظر گرفته شده توسط متقاضیان نام نویسی و پیش ثبت نام شود.

نقدی به استانداری سمنان
مسکن مهر با توصیفاتی که مسئولان استان سمنان انجام می‌دهند، گویا وارد فاز جدی تری شده است اما مشکل اینجا است که تیم حاضر در سطح استان همان تیمی است که در دولت قبل هم حضور داشت و بدون کم و کاست دقیقاً همان چینشی در سطح استان وجود دارد که در سابق نیز بود.

در نتیجه اگر قرار بود اقدامات مرتبط با مسکن مهر تسریع شود می‌بایست زودتر شاهد این امر می‌بودیم نکته دیگر که انتقادی به استانداری سمنان است این است که معاونت عمرانی در حالی ریاست کمیته تأمین زمین مسکن مهر را بر عهده گرفته که اصلاً استاندار سمنان معاون عمرانی ندارد! و معاون اقتصادی با تمام مشغله‌ای که دارد سرپرستی معاونت عمرانی را نیز برعهده گرفته است حال باید دید با تمام این اوصاف و مشکلات و کارها آیا می‌توانیم شاهد جهش مسکن مهر در استان سمنان باشیم؟

کد خبر: ۱۱۱٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha