۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
ساخت اتوبوس آمبولانس چقدر صرفه جویی ارزی دارد؟
معاون امور صنایع وزارت صمت مطرح کرد

ساخت اتوبوس آمبولانس چقدر صرفه جویی ارزی دارد؟

صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت از کاهش ارزبری و صرفه جویی ۶ و نیم میلیون دلاری با ساخت ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مجموعه ایران‌خودرو دیزل خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در مراسم تحویل ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس ساخت ایران‌خودرو دیزل به اورژانش کشور گفت: در ساخت این تعداد اتوبوس آمبولانس‌ها، ۶۰ درصد داخلی‌سازی صورت گرفته که موجب شد کاهش ارزبری ۶، ۵ میلیون دلاری اتفاق بیافتد ضمن اینکه برنامه تولید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را داریم که نیازمند نوآوری و توجه بیشتر به ظرفیت‌های درونی است.
 
وی افزود: امروز بر اساس مزیت ساخت داخل، می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم و به بازار صادراتی نیز ورود کنیم؛ ضمن اینکه این مزیت موجب می‌شود اتوبوس آمبولانس‌های داخلی ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی تولید شود.
 
معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: در شرایطی صنعت را اداره کردیم که بیشترین هجمه به بخش مولد کشور با محدودیت‌های ظالمانه تحمیل شد و در حالی که دشمنان بنا داشتند صنعت کشور را متوقف کنند در سه ماه اول ۱۴۰۰، بخش صنعت کشور رشد ۶ و یک دهم درصدی داشت ضمن اینکه در سال ۹۹ این رشد، ۸ و یک دهم درصدی بوده است که این نتیجه اعتماد و تمرکز در داشته‌ها و باور به توان فنی و مهندسی کشور است.
 
صادقی نیارکی با بیان اینکه در سال گذشته در مقایسه با ۱۰ سال قبل، کمترین ارز را استفاده کردیم گفت: سال ۸۹ حدود ۶۵ میلیارد دلار ارز برای واردات مصرف کردیم که این میزان در سال ۹۹ به ۳۸ میلیارد دلار کاهش یافت که از این ۳۸ میلیارد دلار، ۱۰ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت.
 
معاون امور صنایع وزارت صمت افزود: امروز مهمترین دغدغه ما تامین مواد اولیه برای واحدهای صنعتی است که به صورت ۲ شیفت یا ۳ شیفت مشغول فعالیت می‌کنند و این نشان از پویایی در تولید صنعتی کشور است.
 
صادقی نیارکی اضافه کرد: امروز در حوزه ناوگان تجاری با ظرفیت کمتر از ۱۰ درصد فعال هستیم؛ این در حالی است که بالاترین رشد تولید را در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ در حوزه اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کشنده را داشتیم که علت آن هم آغاز هدفمند سازی یارانه‌ها بود.
 
وی گفت: دولت و مجلس مطالبه دارند که به مسیر بازسازی و نوسازی ناوگان‌ها برویم در این باره طرحی را برای بازسازی و نوسازی ۳۰ هزار دستگاه آماده کردیم که به ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
 
صادقی نیارکی افزود: در ۶ ماه امسال ۴۸۵ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که رشد ۴ درصدی داشته است که اگر تفکیک کنیم تولید خودروی سواری در ۶ ماه اول رشد ۵ و ۲ دهم درصدی و تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده‌ها رشد ۸۳ درصدی در مقایسه با ۶ ماه اول سال گذشته داشته است.
 
وی با بیان اینکه برنامه تولید خودروی سواری برای ۶ ماهه دوم، ۲ برابر ۶ ماهه نخست است گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعهدات معوق داشتیم که امروز کل معوق خودروسازان به ۲۲ هزار دستگاه رسیده است.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha