۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
جک S3 بهتر از چانگان CS35| قیمت قطعات بالا کرمان خودرو و ضعف خدمات سایپا
ضعف هایی که مشتریان باید بدانند

جک S3 بهتر از چانگان CS35| قیمت قطعات بالا کرمان خودرو و ضعف خدمات سایپا

جک S۳ نسبت به چانگان CS۳۵ در بازار شرایط بهتری دارد، اما قیمت قطعات این محصولات به شدت گران و برای محصول سایپا تقریبا تامین آن با سختی همراه است.هر دو شرکت در تامین قطعات و خدمات پس از فروش ضعف دارند.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش خبرگزاری بازار به مقایسه قیمتی و فنی دو محصول جک S۳ و چانگان CS۳۵پرداخت. این دو محصول از ابتدای شهریور ماه سال جاری تاکنون با بیشترین نوسان قیمتی مواجه شدند، اکنون هردو محصول قیمت ۵۰۰ میلیون تومان در بازار را رد کردند و احتمال رسیدن به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان برای آن ها در بازار وجود دارد. هر دو محصول از خودروهای پر طرفدار کلاس کراس اوور در بازار هستند، ضعف های که مشتریان واقعی را قطعا با دردسر مواجه می کند. درصورت آزاد سازی واردات یا لغو تحریم های ظالمانه علیه کشور می توان انتظار برگشت قیمت هر دو خودرو به کانال کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان را داشت. بازار خودروهای گراس اوور نسبت به سال های گذشته به ویژه در دو ماه اخیر به شدت افزایش تقاضا داشته و به این بهانه به بررسی دو محصول جک S۳ مونتاژ کرمان خودرو و چانگان CS۳۵ مونتاژ سایپا پرداختیم.  

چانگان از ورود تا افول
چانگان شرکت خودروسازی چینی در سال ۱۳۹۳ ابتدا به شکل وارداتی به بازار کشور راه یافت. دو سال بعد به دلیل عدم خدمات پس از فروش مناسب و شکایت مشتریان به مرحله مونتاژ رسید. خودروهای چینی به ویژه برندهای که با خودروسازان داخلی در تعامل و همکاری هستند، در مرحله خدمات پس از فروش بزرگترین ضعف را دارند. چانگان با عرضه محصول CS۳۵ توانست بخش اصلی نیاز بازار کشور را تامین کند. هرچند در مدت ۴ سال جایگاه تقریبا مناسبی از نظر سهم فروش کسب کرد، اما در بخش رضایت مندی مشتریان در مقام آخر قرار دارد.

جک S3 بهتر از چانگان CS35| قیمت قطعات بالا کرمان خودرو و ضعف خدمات سایپا

CS۳۵ خودروی با طراحی جسورانه اغراق شده است، ظاهر این محصول از نظر طراحی تناسب و هماهنگی مناسبی ندارد. نمای جلو خودرو چراغ های مناسبی دارد که تداعی کننده الگوها و المان های چنی است، ارتفاع خودرو، طراحی جلوپنچره و ابعاد کاپوت نیز نمره قابل قبولی را به خود اختصاص نخواهند داد. نمای جانبی نیز به دلیل ارتفاع فنربندی عقب، چندان قابل توجه نبوده، اما از نظر میدان دید می توان گفت نقاط کور کمتری دارد. طراحی عقب خودرو همخوانی مناسبی با نمای جلو دارد و فضا بار این محصول نسبت به سایر رقبا هموطن بهتر است. شاید مونتاژ این خودرو در سایپا کاشان، در خط تولیدی که محصول فرانسوی سیتروئن C۳ تولید می شد، بتواند مشی خط طراحی و تکنولوژی دومین خودروساز بزرگ کشور را تا حدودی تغییر دهد.

جک S3 بهتر از چانگان CS35| قیمت قطعات بالا کرمان خودرو و ضعف خدمات سایپا

جک محبوب بازار
برند جک در اوایل دهه ۹۰ شمسی طی همکاری با کرمان خودرو به بازار ایران معرفی شد. این برند ابتدا محصول S۵ را به بازار کشور عرضه کرد، محصولی که به دلیل داشتن پیشرانه قدرتمند و مناسب سلیقه مشتریان جایگاه ویژه ای در میان خودروهای کراس اوور کسب کرد. در سال ۱۳۹۶ این شرکت، محصول S۳ را به بازار داخل کشور معرفی کرد. محصولی که به دلیل طراحی و پیشرانه ضعیف تر نسبت به  S۵ نتوانست بازار خوبی را کسب کند. اما در قیاس با رقبای چینی دیگر موفقیت بهتری را تاکنون کسب کرده است. طراحی جک S۳ از نمای جلو به جای حالت آیرودینامیکی بیشتر شباهت مکعب دارد، از سوی چراغ ها و سپر با ارتفاع خودرو نسبت به سایر محصولات چینی جدیدتر است. در نمای کنار خودرو، طراحی زیبا و منطبق بر سلیقه مشتریان در بازار ندارد. نمای عقب خودرو نیز همخوانی کمتری نسبت به نمای جلو دارد. اما فضا داخل کابین نسبت به چانگان بهتر است.

هر دو خودرو دارای پیشرانه به شدت حساس به کیفیت روغن موتور هستند، اگر کیفیت روغن موتور مصرفی توسط مالک خودرو تغییر یابد، باید آمادگی لازم برای خرابی را داشته باشد

قوای فنی و کیفیت پایین
چانگان مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر با قدرت ۱۲۳ اسب بخار است. این خودرو به کمک یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک توان تولید شده را به محور جلو خودرو منتقل می کند. از سوی جک S۳ با قلب تپنده ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر با قدرت ۱۰۷ اسب بخار است. این خودرو به یک گیربکس سی وی تی مجهز هست که قدرت تولید شده در پیشرانه را به سر چرخ های جلو منتقل می کند. هرچند که شتاب و قدرت چانگان به دلیل ساختار پیشرانه و گیربکس نسبت به جک بیشتر است، اما سازگاری جک با شرایط سوختی کشور و کیفیت آن نسبت به چانگان بالاتر است. هر دو خودرو دارای پیشرانه به شدت حساس به کیفیت روغن موتور هستند، اگر کیفیت روغن موتور مصرفی توسط مالک خودرو تغییر یابد، باید آمادگی لازم برای خرابی زود هنگام و تحمیل هزینه گزاف تعمیراتی را داشته باشد. البته باید اشاره داشت در مونتاژ محصول به ویژه بخش پیشرانه کرمان خودرو نسبت به سایپا از دانش به روزتری برخوردار است.

هر دو خودرو در قسمت فرمان برقی دارای ضعف هستند. در صورت افزایش دما خودرو، فرمان این محصولات قابلیت عملکرد مناسبی نخواهند داشت

ضعف سواری
علیرغم اینکه چانگان طراحی بهتری برای زمان حرکت دارد، سواری این خودرو نسبت به جک خشک تر است. هندلینگ جک در قیاس با چانگان از بهبود بهتری برخودار است، اما هر دو خودرو در قسمت فرمان برقی دارای ضعف هستند. در صورت افزایش دما خودرو، فرمان این محصولات قابلیت عملکرد مناسبی نخواهند داشت. این نقطه ضعف را می توان پاشنه آشیل چانگان و جک در قوای فنی تلقی کرد. از سوی پایداری جک به دلیل ابعاد و هندسه خودرو نسبت به چانگان بهتر است، اما گشتاور بالا چانگان برای حرکت در سربالایی ها برتری ویژه برای آن فراهم می کند.

جک S3 بهتر از چانگان CS35| قیمت قطعات بالا کرمان خودرو و ضعف خدمات سایپا

ضعف قطعات در بازار
چانگان CS۳۵ در بازار لوازم یدکی با ضعف تامین قطعات بدنه، قطعات الکتریکی داخل کابین و نبود قطعات اصلی پیشرانه مواجه است. اغلب مالکان این خودرو برای تامین قطعه باید به نمایندگی خودروساز مراجعه کنند، معمولا در صورت نیاز و کمبود زمان برای تعمیر خودرو، برخی از فروشندگان قطعات در بازار اقدام به واردات قطعه مشروط بر درخواست مشتری یا مالک خودرو می کنند. قیمت قطعات چانگان نسبت به سال گذشته نیز افزایش چشمگیری داشته است.

جک S۳ خودروی در کلاس قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی با سگمنت کراس اوور است، هزینه خرید لوازم یدکی این خودرو حتی قطعات پر مصرف به حدی گران است که در مقایسه با قیمت خودرو صرفه اقتصادی ندارد. مالکان این خودرو باید نهایت دقت را در نگهداری و حرکت به کار بگیرند تا از بروز تصادف پیشگیری کنند. باید ذکر کرد که کیفیت قطعات الکتریکی، الکترونیکی و بدنه این خودرو در بازار با کاهش نسبت به گذشته مواجه بوده است.

جک S3 بهتر از چانگان CS35| قیمت قطعات بالا کرمان خودرو و ضعف خدمات سایپا

چانگان CS۳۵ با ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش در گروه خودروسازی سایپا مواجه است، از سوی جک S۳ از قیمت قطعات و هزینه های نگهداری بسیار بالایی برخودار است

قیمت خودرو در بازار
باتوجه به اینکه نسخه تولید ۱۴۰۰ چانگان CS۳۵ در بازار یافت نمی شود، اما محصولات صفر کیلومتر این خودرو مدل۱۳۹۸ را می توان با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان خریداری کرد. در مقابل جک S۳ صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۰ را در بازار فعلی می توان با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان خرید. اما هر دو خودرو دارای ضعف های عدیده هستند، چانگان CS۳۵ با ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش در گروه خودروسازی سایپا مواجه است. این خودرو نیز به سرنوشت محصولات زوتی توسط سایپا تبدیل شده است. از سوی جک S۳ از قیمت قطعات و هزینه های نگهداری بسیار بالایی برخودار است که شاید تردد با این محصول در شهر کمی منطقی نباشد. زیرا در صورت بروز هر حادثه ای راننده متحمل پرداخت هزینه گزاف برای تعمیر خواهد بود. معمولا تامین قطعه این برند نیز طولانی تر است. در حالت کلی اگر قصد خرید خودرو را دارید، جک S۳ در مقام نخست و پس از آن چانگان CS۳۵ در مقام دوم قرار خواهد داشت.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha