۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
رکود عمیق بازار آهن

رکود عمیق بازار آهن

اخبار موجود از قیمت روز آهن بیانگر استمرار ثبات قیمت محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها است اما در این میان برخی شرکت‌ها هم محصولات خود را با کاهش قیمت اعلام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بررسی اخبار بازار ارز نشان‌ می‌دهد که نرخ دلار روزبه‌روز سیر نزولی در پیش گرفته است و گویا این روند همچنان تداوم دارد. روز گذشته هم قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان ماند و با قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۰ تومان به فروش رسید. اخبار موجود از قیمت روز آهن نیز بیانگر استمرار ثبات قیمت محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها است اما در این میان برخی شرکت‌ها هم محصولات خود را با کاهش قیمت اعلام کردند.

در بررسی علل رکود خریدوفروش در بازار آهن دلایل متعددی می‌توان برشمرد، از جمله دلایلی که گویا بیشترین نقش را در شرایط فعلی بازار آهن ایفا می‌کند اخبار مثبت مربوط به مذاکرات وین است. پس از انتشار اخبار مثبت در زمینه از سرگیری مذاکرات برجام قیمت دلار روزبه‌روز کاهشی شد و بازار آهن نیز مانند دیگر بازارها تحت تأثیر تصمیمات سیاسی جاری با نوسانات دلار همراه شد.

تا این لحظه هنوز اتفاق قابل ملاحظه‌ای در این زمینه رخ نداده است به همین جهت می‌بینیم که اکثر شرکت‌ها جانب احتیاط نگه داشته و اغلب قیمت محصولات را تغییر نمی‌دهند برخی از شرکت‌ها کمی قیمت‌ها را کاهشی کرده‌اند ویا به‌کل هیچ‌گونه قیمتی اعلام نمی‌کنند و همچنان منتظر نتایج مذاکرات هستند.

اما در کنار دلیل اصلی که برای ثبات قیمت‌ها در بازار آهن ذکر شد، عوامل دیگری نیز وجود دارد که به وضع فعلی بازار دامن می‌زند. از آنجایی که دولت با کسری بودجه مواجه است به‌نظر می‌رسد توان اجرای طرح‌های عمرانی را نداشته باشد، زیرا به کمبود منابع مالی دچار است.

از طرفی طبق برنامه دولت سیزدهم که قصد داشت سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازد، هنوز اجرایی نشده است از این رو براساس تجربیات گذشته و اوضاع فعلی بودجه دولت به نظر می‌رسد این طرح هم به مرحله اجرا نرسد، پس در نتیجه تقاضای چندانی از جانب دولت در بازار آهن پیش‌بینی نمی‌شود. در کنار همه این عوامل می‌توان آغاز فصل سرما و کاهش ساخت‌وسازها را نیز به سایر علل ثبات در بازار آهن و کاهش تقاضای مصرفی نیز اضافه کرد.

براساس آمار موجود از قیمت روز آهن روزگذشته قیمت میلگرد در برخی شرکت‌ها همچنان ثابت بود و برخی شرکت‌ها ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. مثلا میلگرد آجدار سایز ۱۲ کارخانه آریا ذوب با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسید که نسبت به روز یکشنبه ۲۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز توأم با ثبات در برخی شرکت‌ها با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد. نبشی ۵۰*۵۰ کارخانه آریان فولاد با قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد که با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت همراه بود. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز تقریبا بدون تغییر بود اما در قسمت شاخه‌ای آن شاهد کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی قیمت بودیم. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا با ثبات همراه بود و چند محصول با کاهش حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان اعلام قیمت شد. مثلا پروفیل سایز ۲ کارخانه جهان پروفیل با قیمت ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شد که با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه بود.

با توجه به رکود فعلی بازار آهن برخی مسئولان اجرای طرح ساخت مسکن ملی را یکی از راهکارهای کاهش این رکود دانستند. در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اظهار کرد: اگر پروژه ساخت مسکن ملی اجرایی شود بین میزان تولید و مصرف آهن توازن ایجاد می‌شود. حمیدرضا رستگارپور افزایش قیمت آهن در دولت قبل را به بی‌برنامگی‌ و نابسامانی‌ در این زمینه نسبت داد و گفت: اگر اجرای برنامه‌ها به همان روال پیشین باشد و در جهت ایجاد توازن در بازار آهن تصمیمات جدی گرفته نشود باز هم احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

رستگارپور با اشاره به ثبت نام در سامانه جامع تجارت، وجود بنگاه‌های اقتصادی مختلف را یکی از مشکلات موجود در بازار آهن دانست و افزود: باید تعداد این سامانه‌ها کاهش یافته و یکی شود، چنانچه تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را در سامانه واحدی ثبت کنند اوضاع بازار تاحدودی ساماندهی شده و شفاف‌سازی ایجاد می‌شود. در زمینه بورس کالا هم مشکلاتی وجود دارد زیرا زنجیره تولید و توزیع محصولات در آن توازن و تناسب ندارد که باید برای رفع همه موانع موجود تمهیداتی اندیشیده شود.

همچنین طبق تجربه در ماه‌های گذشته به دلیل کمبود منابع تولید نیروی برق، تولید محصولات فولادی نیز با مشکل مواجه شده و کاهش یافت که این امر نابسامانی‌هایی در زمینه عرضه و تقاضا ایجاد کرد، به همین جهت بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی امضا شد که پس از تابستان ۱۴۰۳ اجرای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت. اجرای این طرح برخی از مشکلات موجود در زمینه تولید محصولات فولادی که کمبود آن توازن عرضه و تقاضا در بازار را به هم می‌ریزد، کاهش می‌دهد.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha