۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
جنگ قیمتی نفت از مدت‌ها قبل آغاز شده است
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

جنگ قیمتی نفت از مدت‌ها قبل آغاز شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص اینکه سقوط قیمت نفت، جنگ قیمتی را در خاورمیانه به دنبال دارد یا خیر، توضیح داد: جنگ قیمتی از مدت‌ها قبل آغاز شده است. دقیقا از زمانی که عربستان با خیره سری، حاضر نشد تولید خود را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پس از آنکه عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش داد و برنامه‌هایی برای افزایش تولید در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی مشخص کرد، قیمت نفت با درصد بسیار بالایی، کاهش یافت و در جهت شدیدترین افت روزانه خود از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون حرکت کرد. سقوط نادر قیمت نفت، در پی افزایش تنش بین عربستان سعودی و روسیه اتفاق افتاده است.

به همین منظور بهروز نعمتی در تحلیل کاهش قیمت جهانی نفت، گفت: از سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ شکاف‌های جدی میان اوپکی‌ها و کشورهای صادرکننده نفت غیراوپکی‌ اتفاق افتاده چراکه در آن زمان اوپک به دلیل اقدامات عربستان دچار تنزل شد، درواقع عربستان با تولید ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز بخش عظیمی از بازار دنیا را به خود اختصاص داد و عملا ادعای حکمرانی در اوپک داشت.

افول اوپک از چه زمانی آغاز شد؟ / چه کسی پشت صحنه است؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اوپکی‌ها برای کاهش نقش عربستان‌ در بسیاری از کارهای خود با غیراوپکی‌ها مذاکراتی را انجام دادند و به نظرم این موضوع افول قدرت آن‌ها را به دنبال داشت چراکه نتوانستند در زمینه تنظیم بازار نفت، خود را نشان دهند، البته پشت صحنه این ماجرا امریکایی‌ها بودند که با در اختیار گرفتن عربستان و ارائه پیشنهادات نامناسب به بازار، به این شکاف و مشکلات دامن زدند البته این شکاف خود را یک بار در سال ۲۰۱۷ نشان داد اما نه به اندازه امروز.

دوگانگی میان اوپک و نانواوپکی‌ها

وی اظهار کرد: در حالی امروز روسیه و عربستان به دنبال ارائه تولیدات خود به بازار همچون گذشته هستند که بسیاری از کشورها مانند الجزایر، لبیی، ونزوئلا و بسیاری از غیراوپکی‌ها نتوانستند تولیدات‌شان را به کشورهای دیگر عرضه کنند و اثربخشی در بازار داشته باشند بنابراین امروز شاهد دوگانگی میان اوپک و نانواوپکی‌ها هستیم و کاهش قیمت شدید نفت اتفاق افتاده است.

نعمتی اضافه کرد: برخلاف اینکه بسیاری از افراد گمان می‌کردند اتفاقات رخ داده در خاورمیانه و حتی در دنیا، افزایش قیمت نفت را به دنبال دارد اما عملا این اتفاق نیفتاد و با کاهش قیمت نفت، اوپکی‌ها و کشورهای صادرکننده نفت غیراوپکی‌ ضررهایی می‌بینند.

جنگ قیمتی نفت از مدت‌ها قبل آغاز شده است

وی درخصوص اینکه سقوط قیمت نفت، جنگ قیمتی را در خاورمیانه به دنبال دارد یا خیر، توضیح داد: جنگ قیمتی از مدت‌ها قبل آغاز شده است دقیقا از زمانی که عربستان خیره سری کرد و حاضر نبود تولیدات خود را کاهش دهد. عربستان باوجود سهمیه‌بندی اوپک برای فروش نفت، عملا بیشتر از سهمی -که اوپک برای آن مشخص کرده بود- فروش داشت و این به معنای به هم ریختن بازار و ایجاد آشفتگی در بازار است.

بازی که عربستان آغاز کرده به دست اوپک تمام خواهد شد

این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه بازی که عربستان آغاز کرده به دست اوپک تمام خواهد شد، بیان کرد: اوپک باید  نقش خود را به عنوان یک سازمان پیدا کند اما این سازمان خود را تسلیم میدان می‌داند و به اعتقاد من اوپک با توجه به همه اتفاقاتی که در دنیا افتاده است باید در خود بازآفرینی مدیریتی یا مهندسی معکوس انجام دهند، چراکه مشکل به دست عربستان و روسیه حل نخواهد شد.

روس‌ها و امریکایی‌ها نهایت استفاده را از بازاری -که خود آشفته کردند- خواهند برد

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین معتقد است روس‌ها و امریکایی‌ها از این موضوع سود خودشان را خواهند برد چراکه آن‌ها قدرت ذخیره‌سازی بسیار مناسبی دارند و نهایت استفاده را از بازاری -که خود آشفته کردند- خواهند برد.

کد خبر: ۱۱٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha