۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
انتقاد از تخصیص سهمیه فولاد داخلی برای تولید؛ چین را در رقابت از بازار ایران خارج کردیم
گفتگو با اولین تولید کننده پیچ و مهره در کشور

انتقاد از تخصیص سهمیه فولاد داخلی برای تولید؛ چین را در رقابت از بازار ایران خارج کردیم

کرج- مدیرعامل شرکت پارسا ساز البرز گفت: تولید فولاد آلیاژی داخل کشور جوابگوی نیاز تولیدکنندگان پیچ نیست و همین موضوع باعث کاهش تولید پیج و مهره و عدم توان برنامه ریزی برای قبول سفارش شده است.

بازار؛ گروه استانها: «شرکت پارس استار البرز» اولین و بزرگترین تولید کننده پیچ و مهره در ایران که یکی از صادرکننده های این محصول است اکنون به دلیل نبود مواد اولیه کافی، با کاهش ظرفیت تولید و کارکنان شرکت اظهار می کند، در صورتی که مشکل تامین مواد اولیه برطرف نشود، بازهم با کاهش بیشتر تولید و همچنین قطع صادرات مواجه خواهد شد.

گفتگوی بازار با «فرامرز وفادار» مدیر عامل شرکت پارسا ساز البرز را با هم می خوانیم.

*عمده مشکلات تولید شما چیست؟
امسال مسئله مهمی که ما داشتیم بحث تامین انرژی بود، در ماه های گذشته در هفته دو روز رسما" با اعلام قبلی قطعی برق داشتیم و یک روز هم در هفته به طور غیر رسمی برق قطع می شد، یعنی نصف هفته مان را تولید نداشتیم و در واقع قطعی برق به تولید ما لطمه زد.

در کنار این مشکل نتوانستیم مواد اولیه مان را تهیه کنیم، مواد اولیه مرغوب و استاندارد برای تولید پیچ در یک کارخانه به نام «فولاد آلیاژی ایران» در یزد تولید می‌شود که این کارخانه شمشی را که تولید می کند به دو کارخانه دیگر هم می دهد که آنها هم باز تبدیل به مفتول می‌کنند، این مواد در بورس هم عرضه نمی شود و در حال حاضر هم تولید کم شده است.

در حالت نرمال شرکت فولاد آلیاژی ایران در ماه ۱۰۰۰ تن «مفتول کلافی» تولید می کند و چون این شرکت دولتی است طبق دستور صنایع معدنی ۷۰۰ تن آن را به خودروسازان تخصیص می دهد و ۳۰۰ تن برای تولید کنندگان پیچ و مهره می ماند. در حالیکه فقط نیاز و پروانه بهره برداری شرکت ما به تنهایی۴۶۰۰ تن در سال است. یعنی این میزان تخصیصی حتی کفاف یک شرکت ما را هم نمی‌دهد.

برای رفع این مشکل یا باید تولید آلیاژ این شرکت از ۱۰۰۰ تن به ۲۰۰۰ تن برسد یا سهیمه خودروسازان را کم کنند تا به تولیدکنندگان دیگر هم برسد. در این شرایط ما مجبوریم مواد اولیه مان را وارد کنیم.

*با وجود شرایط تحریم برای واردات مشکل ندارید؟
مشکل که داریم ولی مجبوریم حل کنیم، الان شرایط تولید و تامین مواد اولیه مناسب نیست و در بازار به شدت محدود است. موجودی انبار ما از حدود ۴۰۰۰ تن به ۱۰۰۰ تن رسیده است.

محصولات تولیدی را می فروشیم ولی نمی ‌توانیم جایگزین کنیم و این برای ما که دوست داریم خواسته های مشتری را از انبار تامین کنیم خیلی بد است و مشکل ساز شده است. ضمنا ما بازار صادرات خود را هم داریم از دست می‌دهیم. ما از کشورهای امارات، عراق، آذربایجان و افغانستان سفارش می گیریم اما مدتهاست نمی توانیم میزان سفارش آنها را تولید کنیم.

به عنوان مثال اگر صورت و سفارش آنها ۱۵۰ قلم باشد من نهایتا ۳۰ قلمش را می‌توانم تحویل بدهم و این فقط به دلیل عدم توان تامین مواد اولیه مورد نیازمان است.

*حجم صادراتتان به ریال‌ چقدر است؟
خیلی مشخص نیست، به این علت که ما دو نماینده صادرات در آذربایجان داریم، در تبریز هم برای توزیع در سطح منطقه خودشان و هم صادرات از ما خرید می‌کنند. به همین دلیل من از مقداری که صادر می شود مطلع نمی شوم. عراقی ها هم که خودشان می‌آیند کارخانه و از دفتر فروش خرید می کنند. ولی در کل فکر می کنم حدود ۲۰ درصد از حجم فروش ما صادرات می شود.

*برای بازگرداندن ارز مشکلی ندارید؟
صادرات ما به کشورهای افغانستان، عراق ، کمی سوریه و آذربایجان هست، این کشور ها خودشان می‌آیند داخلی خرید می‌کنند ریال به ما می‌دهند و ما دلاری نمی گیریم که بخواهیم تسویه اش کنیم. بازگردان ارز برای صادرکنندگان یک دغدغه است، به این علت که آن ارز نمی‌تواند از طریق سیستم بانکی جابجا شود.

خب به منِ نوعی گفته می شود ارزم‌ را تحویل دهم. به دلیل تحریم از طریق سیستم بانکی که نمی‌توانم منتقل کنم. از هیچ کشوری از دنیا به ایران ارزی رد و بدل نمی شود. در کیف هم نمی‌توانم دلار را بگذارم مجبورم آنجا به یک صراف بفروشم و بیایم اینجا از یک صراف بخرم که این یک هزینه خرید و فروشی را به ما تحمیل می‌کند و با این شرایط فقط بتوانم تسویه کنم که بازهم سخت است.

*الان با چند درصد ظرفیت کار می کنید و در شرایط ایده‌آل چقدر می توانید اشتغال ایجاد بکنید؟
ما الان زیر ۵۰ درصد ظرفیتمان فعالیت می‌کنیم و در حال حاضر دو شرکت ما ۸۰ نفر کارگر دارد. در زمانی که ما حدود ۷۰ درصد ظرفیت تولید می‌کردیم در حدود ۱۳۰ نفر نیروی مشغول بکار داشتیم.

در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز و حل مشکلات دیگر تولید، توان تولید دو شیفته داریم و دو برابر پروانه بهره برداری مان و حداقل ۲۵۰ نفر را می‌توانیم به کار بگیریم. یعنی دقیقا سه برابر تعدادی که الان مشغول بکار هستند.

*برخی از تولیدکنندگان از مافیایی شدن مواد اولیه و اینکه اجازه داده نمی شود جنس با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد، گلایه دارند. آیا شما هم با این مشکل مواجه هستید؟
خیر. مواد اولیه ما فقط توسط شرکت فولاد آلیاژی که یک شرکت دولتی است تامین می شود. البته ما مجبوریم بخشی از مواد اولیه مورد نیازمان را از چین خریداری کنیم. اما تفاوتی بین تامین از داخل و چین وجود دارد.

ما مواد اولیه را که از چین خرید می کنیم خیلی ارزانتر دست ما می‌دهند. شرکت فولاد آلیاژی ایران چون صادرات هم دارد مواد را به نرخ روز می‌فروشد. به عنوان مثال من ۱۸ فروردین امسال ۲۰۰ تن صورت و درخواست دادم، پیش فاکتور گرفتم و ۳۰ درصد مبلغ را هم به شرکت فولاد آلیاژی ایران پیش پرداخت دادم. تا امروز هنوز ۱۰۰ تن سفارش ما هم حمل نشده و  بخشی از سفارش ما چند روز آینده قرار است حمل شود و در واقع هنوز۲۰۰ تن سفارش دستمان را نگرفته است.

اما مشکل اصلی در تاخیر تحویل مواد اینجاست که این شرکت فولاد و مفتول را فرضا" به قیمت کیلویی ۲۳۰۰۰ تومان شش ماه قبل به من فروخته و ۳۰ درصد مبلغ آن را هم پیش دریافت کرده است، اما بعد از ۶ ماه که مواد را تحویل می دهد، به نرخ روز و ۲۹ هزار تومان حساب می کند و ۳۰ درصد پیش پرداخت را هم که ۶ ماه خوابیده محاسبه نمی کند و پول مواد را به نرخ روز از من می گیرد.

در خرید از چین اما با وجود اینکه فقط ۱۰ درصد مبلغ را پیش دریافت می کند، با وجود نوسان قیمت آهن که جهانی بود، اما کشور چین با وجود اینکه می توانست به بهانه های مختلف کنسل کند، اما این کار را نکرد و با وجود اینکه قیمت مفتول از زمان خرید من تا حمل و تحویل به من از تُنی ۶۰۰ دلار به حدود ۹۰۰ دلار رسید، با همان قیمت برای من حمل کرد و تحویل داد.

*پس شما در این مدت از نوسان قیمت هم آسیب دیده‌اید؟
نمی‌توانم بگویم آسیب دیدیم چرا که ما همیشه باید به نرخ روز حرکت کنیم و طبق نرخ روز، نرخ فروشمان‌ تعیین می‌شود و قیمت های ما در لیست قیمت هایی که در کارخانه برای فروش داریم به ساعت و تاریخ درج می شود. برای مثال نوشتیم امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۰ و ساعت ۱۰ صبح نرخ فلان مبلغ است و شاید ساعت ۱۲ این نرخ تغییر کند. در کل به نرخ روز میخریم و به نرخ روز هم می‌فروشیم.

*در بازار رقابت‌ با شرکت های داخلی یا خارجی مثل چین مشکل ندارید؟
خیر ما چین را از رده خارج کرده ایم. ما اولین تولید کننده پیچ در ایران هستیم از سال ۱۳۴۰ بزرگترین تولید کننده پیچ در ایران هستیم و به دلیل استاندارد و باکیفیت بودن پیچ های ما، نگاه تمام پیچ سازها و تولیدکننده های دیگر به ماست و از نرخی که ما می‌دهیم یک چیز پایین تر می‌دهند تا بتوانند اجناس خود را بفروشند. ما هم نرخ مان در سایت و همه جا علنی، روشن و شفاف اعلام می شود. در کل ما مشکلی در این مسئله نداریم.

تنها مشکلی که داریم این است که مواد اولیه مان تامین شود و به موقع به دستمان برسد، ما الان هیچ سفارشی نمی‌توانیم بگیریم چون مطمئن نیستیم. مثلا وقتی از یک نوع پیچ ۸ تن به من درخواست داده می شود، نمی توانم قبول کنم چرا که مواد اولیه محصول را در انبار ندارم و نمی‌دانم چه زمانی به دستم می رسد. در این شرایط برنامه ریزی برای پیش فروش نمی‌توانم داشته باشم و فقط محصولی را که آماده دارم می توانم بفروشم.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha