۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
معاملات منفی فولادی ها با وجود گزارش های مثبت کدال| ترس از کاهش نرخ ارز فولادیها را پای معامله کشاند
گزارش تحلیلی بازار از گروه فولادی ها

معاملات منفی فولادی ها با وجود گزارش های مثبت کدال| ترس از کاهش نرخ ارز فولادیها را پای معامله کشاند

افزایش قیمت دلار در سه ماهه اخیر باعث شده فولادی ها رشد درآمدی داشته و گزارش های ماهانه و شش ماهه ای خوبی روانه کدال کنند با این حال خبرهای مربوط به مذاکرات برجام منجر به موج منفی در معاملات آنها شده.

بازار؛ گروه بورس: در ماه های گذشته که قیمت دلار بار دیگر از ۲۲ هزار تومان خیز برداشت و دوباره به کانال ۲۷ و ۲۸ هزار دلار بازگشت باعث شد بسیاری از شرکت های صادرکننده از جمله فولادی ها رشد درآمدی داشته باشند و گزارش های ماهانه و شش ماهه ای خوبی روانه کدال کنند و از این طریق سهامداران خرد را هم امیدوارکنند که بار دیگر این شرکت ها سقف های سال ۱۳۹۹ را تا پایان امسال می بینند، با این حال خبرهای مربوط به مذاکرات برجام این ترس را در دل آنها انداخته که با آغاز مذاکرات شوک دلار باعث می شود رشد سود سازی آنها متوقف شود اما به طور قطع رونقی که در رفع تحریم هاست می تواند کاهش سود ناشی از افت دلار را جبران کند و به نوعی به سود بیشتر با فروش بیشتر دست پیدا کنند، حال برای آگاهی از وضعیت سودسازی این شرکت ها گزارش عملکردی برخی شرکت های برتر صنعت فولاد در این گزارش ارزیابی شده است.

افزایش قیمت دلار در سه ماهه اخیر باعث شده بسیاری از شرکت های صادرکننده از جمله فولادی ها رشد درآمدی داشته باشند و گزارش های ماهانه و شش ماهه ای خوبی روانه کدال کنند با این حال خبرهای مربوط به مذاکرات برجام این ترس را در دل آنها انداخته که با آغاز مذاکرات شوک دلار باعث می شود رشد سود سازی آنها متوقف شود 

نماد فولاد
مقایسه فروش فصلی فولاد مبارکه با نماد فولاد به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های این گروه نشان می دهد که در  فصل تابستان ۱۴۰۰ درآمد این شرکت نسبت به فصل تابستان ۱۳۹۹ رشدی ۱۲۰ درصدی پشت سر گذاشت، با این حال قیمت فولاد امروز ۱۰۲۷ تومان معامله شد که در سه ماهه گذشته حدود ۲ درصد رشد داشته است.

نماد فملی
مقایسه فروش فصلی صنایع ملی مس ایران با نماد فملی نشان می دهد که این شرکت ثبت رکوردی جدید در فروش فصلی داشته و در تابستان نسبت به بهار ۱۴۰۰رشد ۶۰ درصدی درآمد را تجربه کرده در حالی که این نماد در پایان امروز با قیمت ۱۲۷۱ تومان معامله شد که در سه ماهه گذشته کمتر از یک درصد رشد داشته است.

نماد فولای
شرکت فولاد آلیاژی یزد با نماد فولای در شهریور ماه پس افت تولید و فروش در تیر و مرداد، حدود ۵۸.۷ میلیارد تومان فروش ثبت کرده که ۵۹ درصد نسبت به فروش مرداد که حدود ۳۶.۸ میلیارد تومان ثبت شده بود افزایش داشته است. همچنین مقدار فروش شرکت در مرداد ۱۲۷۶ تن بوده که با ۵۶ درصد افزایش، به ۱۹۹۴ تن در شهریور رسیده است. مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۲۶۶.۷ میلیارد تومان میرسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹۰ درصدی را نشان میدهد اما مقدار فروش این دوره ۹۹۱۸ تن است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶ درصد افت داشته است. سهام این شرکت در پایان امروز ۱۹۱۹ تومان معامله می شد که در سه ماهه گذشته تقریبا افتی ۲ درصدی داشته است.

نماد فزرین
شرکت زرین معدن آسیا با نماد فرزین هم در ماه شهریور حدود ۳۴ میلیارد تومان درآمد فروش کسب کرده که نشان می دهد که مبلغ فروش شرکت در شهریور نسبت به مرداد ۱۷ درصد و نسبت به میانگین ۵ ماه گذشته حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.  مبلغ فروش فزرین در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور با رشد بیش از ۸۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

فزرین در شهریور ۳۲۷۴ تن کنسانتره روی و ۲۰۰ تن شمش روی به فروش رسانده و مقدار فروش کنسانتره روی در مرداد ماه ۶۱۰۰ تن گزارش شده بود. همچنین نرخ فروش کنسانتره روی شرکت در شهریور کاهشی ۱۰ درصدی نسبت به ماه گذشته داشته و به حدود ۶ میلیون تومان در هر تن رسیده و نرخ فروش شمش روی هم برابر ۶۵ میلیون تومان گزارش شده است. آخرین قیمت سهم فزرین امروز ۱۵۴۰ تومان بوده که در سه ۱۳ ماه گذشته ۷ درصد افت ارزش داشته است.

نماد فروی
ذوب روی اصفهان با نماد فروی در گزارش شهریور ۸۳.۸ میلیارد تومان فروش ثبت کرده که ۴۷ درصد نسبت به فروش ۱۵۸.۶ میلیارد تومانی ثبت شده در مرداد کاهش داشته است، در حالی که مقدار تولید در ماه های گذشته در سطح تقریبا ثابتی بوده است. همچنین شرکت برخلاف ماه های گذشته که کالای تولیدی را نمی فروخت، در مرداد و شهریور اقدام به فروش کالا از محل موجودی خود کرده است، به طوری که مقدار فروش شرکت در مرداد ۲۳۱۹ تن شمش روی بوده که در شهریور با ۴۹ درصد کاهش، به ۱۱۷۸تن شمش روی رسیده است. البته باید توجه داشت که نرخ فروش شمش روی شرکت  نسبت به مرداد تغییری نداشته است.

مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۳۰۰.۵ میلیارد تومان می رسد که نسبت به فروش مدت مشابه سال قبل که ۱۸۱.۷ میلیارد تومان بود، رشید ۶۵ درصدی را نشان می دهد. مقدار فروش این دوره  ۴۱۳۳ تن شمش روی بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

نماد کاوه
مقایسه فروش فصلی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با نماد کاوه نشان می دهد که این شرکت نتوانسته فروش بهار خودش را ادامه دهد. فروش شرکت در تابستان ۴۶ درصد نسبت به بهار افت داشته و از رقم تابستان سال گذشته هم ۳ درصد کمتر بوده است، به همین دلیل سهام این نماد در پایان امروز با قیمت ۱۷۲۰ تومان معامله می شد که در سه ماهه گذشته افتی ۸ درصدی داشته است.

نماد ارفع
مقایسه فروش فصلی آهن و فولاد ارفع با نماد ارفع نشان می دهد که این شرکت در تابستان ۱۴۰۰با رشد ۶۴ درصدی نسبت به فصل بهار رکورد فروش فصلی خود را شکسته است.

امروز در تالار  بورس کالا هم معاملاتی انجام شد که روند تولید و فروش شرکت ها را نشان می دهد در این معاملات ۵۰۰۰ تن کاتد مس فملی با قیمت ۲۱۳۷۶۹۹ ریال عرضه و ۵۰۰۰ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت و ۶۰۰۰ تن آهن اسفنجی فسبزوار با قیمت ۷۹۰۰۰ ریال عرضه شد ولی معامله ای صورت نگرفت.

براساس این گزارش اگر قیمت دلار تا پایان سال در محدوده ای 25 هزار تومان معامله شود شرکت های صادرکننده فولادی به درآمد خوبی خواهند رسید هرچند در هفته های اخیر افزایش اختلاف قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی باعث شده که شرکت ها نتوانند به درآمدی صادراتی که پیش بینی کرده بودند دست پیدا کنند، حالا باید دید در ادامه وزارت صنعت چه راهبردی درباره قیمت گذاری محصولات در بورس کالا تدوین خواهد کرد.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha