۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
بین سود تسهیلات و بازگشت سرمایه در مازندران تناسب نیست/ بنگاه‌داری بانک‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بین سود تسهیلات و بازگشت سرمایه در مازندران تناسب نیست/ بنگاه‌داری بانک‌ها

ساری- محمدی، فعال و کارشناس اقتصادی در مازندران، نامناسب بودن سود تسهیلات بانکی با نرخ برگشت سرمایه گذاری را از مهمترین مشکلات فراروی ذکر کرد.

مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سود تسهیلات بانکی با نرخ برگشت سرمایه گذاری نامناسب است، افزود: طبق بند پ ماده ۴۶ قانون برنامه ششم، تولید محور مهم در جهت گیری سیستم بانکی به شمار می رود.

وی افزود: محوریت سیستم های بانکی برای ارائه تسهیلات باید تولید باشد و سهم تولید از حجم تسهیلات باید ۴۰ درصد باشد ولی اکنون در بهترین شرایط بین ۲۷ تا ۳۰ درصد است.

وی ادامه داد: اگر تورم تولید در هزینه ها را حساب کنیم درمی یابیم که پاییز سال قبل با تورم ۷۷ درصدی در بخش تولید روبرو بودیم و این نشان می‌دهد که این بخش نه تنها سهم خود را از تسهیلات تولید دریافت نکرده بلکه با توجه با نرخ تورم، اثر تسهیلات منفی بوده است.

محمدی تامین نقدینگی را از دیگر مشکلات فراروی واحدهای تولیدی ذکر کرد و تغییر رویکردها در سیستم بانکی را الزامی دانست و گفت: به جای آن بانک ها در کنار تولید باشند در تقابل و رقابت با تولید هستند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: بانک ها به بنگاهدارهای اقتصادی تبدیل شده اند و نرخ سود تسهیلات در واحدهای تولیدی نباید از نرخ بازگشت سرمایه بیشتر باشد.

وی افزود: امروز تناسب بین نرخ سود تسهیلات بانکی و برگشت سرماه وجود ندارد و بیشتر واحدهای تولیدی درگیر مشکلات عدیده هستند.

کد خبر: ۱۱۱٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha