۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
۷۰ درصد قیمت فراورده‌های لبنی وابسته به شیر خام است
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران:

۷۰ درصد قیمت فراورده‌های لبنی وابسته به شیر خام است

حاشیه سود ۱۰ شرکت لبنی در بورس اوراق بهادار در سه ماهه اول امسال متوسط فقط یک درصد بوده در حالی که انتظار صنعت طبق قوانین موجود کشور حداقل ۱۴ درصد است.

به گزارش بازار، محمد فربد با اشاره به اینکه میان درآمد و هزینه های مردم توازنی برقرار نیست، گفت: نه مردم مقصر هستند که در خصوص گرانی ها گلایه دارند و نه تولیدکنندگان و حاشیه سود ۱۰ شرکت لبنی به عنوان نمونه در بورس اوراق بهادار در سه ماهه اول امسال متوسط فقط یک درصد بوده در حالی که انتظار صنعت طبق قوانین موجود کشور حداقل ۱۴ درصد است.

وی با بیان اینکه در بازار صنعت لبنیات، رقابت بسیار شدیدی حاکم است، اظهار کرد: هر روز یک شرکتی در حال عرضه محصولی با قیمت تخفیفی در فروشگاه ها است و این نشان از مشکل دار بودن بخش فروش است به خاطر اینکه مصرف کننده توان مناسبی برای خرید ندارد بنابراین تولیدکنندگان مجبور به کاهش دادن قیمت ها تحت عنوان تخفیف هستند و در نهایت منجر به کاهش سود مورد انتظار یا سود قانونی می شود.

بسته بندی ها بیش از ۱۰ درصد بر قیمت کالا تاثیر گذار نیست
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اظهار به اینکه بسته بندی ها بیش از ۱۰ درصد بر قیمت کالا تاثیر گذار نیست، گفت: قیمت شیر خام بیشترین اثر را بر قیمت تمام شده دارد. هم اکنون قیمت مصوب شیر خام در درب دامداری ۶۴۰۰ تومان است و بستگی به بعد مسافت عدد ۶۵۰۰ تا ۶۶۰۰ تومان قیمت تمام شده واحدهای لبنی است.

وی اشاره کرد: برای تولید هر یک کیلو پنیری که عموما تحت عنوان «پنیر سفید» مصرف می شود، نیاز به ۵.۲ کیلو شیر است. یعنی برای تولید ۴۰۰ گرم پنیر ۲ کیلو شیر مصرف می شود که هم اکنون کارخانه باید برایش قریب به ۱۳ هزار تومان هزینه پرداخت کند. از کارخانه تا مغازه نزدیک به ۱۰ درصد اضافه می شود و مغازه دار هم ۱۵ درصد مطالبه می کند. حاشیه سود صنعت با این احتساب در بهترین حالت ۴ درصد است.

فربد به هزینه های بسته بندی اشاره کرد و گفت: صنعت لبنیات به هزینه های بسته بندی توجه دارد و سعی می کند از روش هایی استفاده نماید که پایین ترین قیمت باشد.
وی اظهار کرد: ما باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم تا بتوانند از پس هزینه ها بربیایند. متاسفانه عدم تعادل قدرت خرید مردم و بالا بودن قیمت ها باعث فشار بر مردم و این صنعت شده است.

کد خبر: ۱۱۱٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha