۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
افزایش ۴۳ درصدی خودروهای شوتی در کرمان| قاچاقچیان جولان می دهند
گزارش بازار؛

افزایش ۴۳ درصدی خودروهای شوتی در کرمان| قاچاقچیان جولان می دهند

کرمان- این روزها قاچاق انواع کالاها در جاده ها با عنوان شوتی افزایش یافته و این افراد در کنار نا امن کردن جاده ها اقتصاد را هم با تهدید مواجه کرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان در معرض قاچاق انواع کالاهایی است که از مرزها وارد کشور می شود همچنین برخی از کالاهای تولید داخل نیز که آن سوی مرزها مشتری دارند در جاده های کرمان قاچاق می شود.

اما این نوع قاچاق هیچ شباهتی به قاچاق مواد مخدر ندارد، عده ای با عنوان شوتی در جاده های استان می تازند و از راه های اصلی و فرعی خودروهای سواری را مملو از انواع کالاها می کنند و بین شهرها رفت و آمد می کنند.

گردش مالی قابل توجه قاچاقچیان
در جامعه به اصطلاح به این خودروها و راننده هایشان شوتی می گویند، انواع سوخت یا دام را از داخل کشور به مرزهای می برند و از مرز انواع کالاهای مصرفی را به داخل کشور منتقل می کنند.

افزایش ۴۳ درصدی خودروهای شوتی در کرمان| قاچاقچیان جولان می دهند

بر خلاف تصور عموم بخش قابل توجهی از کالاهای خارجی که در داخل کشور فروش می رود از طریق همین خودروها به داخل استان منتقل می شود و گردش مالی قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

به صورت عمومی اکثر این شوتی ها از مسیر بنادر جنوبی یا مرزهای سیستان و بلوچستان به کرمان می آیند و گاه هم از مسیر کرمان به استانهای یزد و اصفهان رفت و آمد می کنند.

یک پژو مدل ۹۰ در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و اکثر شوتی ها یک پژو با همین رده قیمت خریداری می کنند و اگر یک بار از مرز قاچاق بیاورند تقریبا قیمت خودرو جبران می شود و به همین دلیل بسیاری از افراد بیکار به این کار تمایل دارند

یکی از این افراد که نمی خواهد نامش را افشا کند به خبرنگار بازار گفت: یک پژو مدل ۹۰ در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و اکثر شوتی ها یک پژو با همین رده قیمت خریداری می کنند و اگر یک بار از مرز قاچاق بیاورند تقریبا قیمت خودرو جبران می شود و به همین دلیل بسیاری از افراد بیکار به این کار تمایل دارند.

وی ادامه داد: اکثر کشاورزانی که به دلیل خشکسالی بیکار شده اند و یا جوانانی که شغل پیدا نمی کنند به این کار متمایل می شوند چون چاره دیگری ندارند.

وی بیان کرد: برخی نیز با وانت یا حتی پژو از داخل کشور به سمت مرزها گازوئیل قاچاق می کنند، صندلی ها را از ماشین برمی دارند و یک مشک بزرگ پلاستیکی را در ماشین تعبیه می کنند و آن را مملو از گازوئیل می کنند و شبانه سوخت را به روستاهای اطراف مرز می برند هر چند راه زیادی است اما چاره ای نداریم و باید یک لقمه نان در آوریم.

هر چند نیروی انتظامی با این نوع قاچاق مبارزه می کند اما روند قاچاق همچنان ادامه دارد، این خودروها با سرعت های بسیار بالای در جاده های استان می تازند، در کنار صدمات زیادی که به جاده ها وارد می شود موارد بسیار زیادی از تصادفات نیز که خسارت های زیادی را به جای می گذارد نیز نتیجه وجود شوتی هاست.

۴۱۰ دستگاه خودرو شوتی در پارکینگ ها توقیف شده است و روند مقابله با قاچاق کالا به صورت جدی ادامه دارد

افزایش کشف و توقیف خودروهای قاچاق بر
فرمانده نیروی انتظامی بم که در شرقی ترین قیمت استان کرمان در نزدیکی مرزهای افغانستان و پاکستان فعال است در گفتگو با بازار اظهار کرد: در سال جاری میزان مواجه با خودروهای شوتی در استان کرمان افزایش یافته است؛ فقط در بم ۴۳ درصد برخورد بیشتر با خودروهای شوتی که قاچاق جابجا می کنند افزایش یافته است.

سرهنگ اکبر نجفی در این خصوص می افزاید: ۴۱۰ دستگاه خودرو شوتی در پارکینگ ها توقیف شده است و روند مقابله با قاچاق کالا به صورت جدی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در سال جای ۴۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در جاده ها کشف شده است در همین راستا ۴۱۷ نفر نیز دستگیر شده اند.

نجفی تاکید کرد: برخورد با شوتی ها یکی از وظایف اصلی نیروهای انتظامی است و متاسفانه قاچاقچیان با این کار ضربه سهمگینی به اقتصاد کشور وارد می کنند و تولید داخلی را با انتقال کالاهای مصرفی به داخل کشور مختل می کنند و یا ثروت کشور را در قبال قاچاق سوخت خارج می کنند.

۳۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شد
فرمانده انتظامی استان کرمان نیز در گفتگو بازار از کسب رتبه اول مقابله با قاچاق در مرزهای شرقی در استان کرمان خبر داد.

برخورد با قاچاق در استان کرمان و مناطق مرزی در کنار نیاز به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان به فرهنگ سازی نیز نیاز دارد زیرا قاچاق بدنه اقتصادی یک کشور را از بین می برد و این امر تاسف بار است

سردارعبدالرضا ناظری گفت: در سال جاری بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و ضبط کردیم و این نشان از عزم نیرو انتظامی برای مقابله با قاچاق دارد.

وی افزود: برخورد با قاچاق در استان کرمان و مناطق مرزی در کنار نیاز به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان به فرهنگ سازی نیز نیاز دارد زیرا قاچاق بدنه اقتصادی یک کشور را از بین می برد و این امر تاسف بار است.

طبق آمار قاچاق انواع کالاهای در استان کرمان طی ماه های ابتدایی سال جاری همراه با رشد بوده است و این امر می تواند زنگ خطری برای اقتصاد باشد.

قاچاق تولید ملی را نابود می کند
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا استان کرمان  در گفتگو با بازار در این خصوص اظهار کرد: فقط طی سال جاری بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شده است.

نادر ملایی افزود: حمایت از تولید یکی از مباحث محوری ستاد برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور و استان کرمان است اما متاسفانه قوانین موجود در کشور بازدارندگی لازم را برای مقابله با قاچاق ندارد.

بسیاری از این افراد پس از گذراندن مجازات مجددا به این زنجیره مخرب اقتصادی باز می گردند و به همین دلیل باید در مجلس قوانین سختگیرانه تصویب شود

وی ادامه داد: بسیاری از این افراد پس از گذراندن مجازات مجددا به این زنجیره مخرب اقتصادی باز می گردند و به همین دلیل باید در مجلس قوانین سختگیرانه تصویب شود.

ملایی بیان کرد: همجواری با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان باعث رشد نسبی قاچاق کالا در استان شده است و مردم باید بدانند این قاچاقچیان اکثرا کالاهای بی کیفیت خارجی را وارد می کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا استان کرمان  گفت: قاچاق بیش از ۲۰ قلم کالا در استان کرمان انجام می شود که شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، منسوجات، تجهیزات پزشکی، سیگار، کود شیمیایی، احشام و فرآورده‌های نفتی است.

وی با اشاره به اینکه نزدیکی کرمان به مرزها موجب شده این استان نقطه اتصال استانهای مرزی با استان های مرکزی کشور باشد.

شوتی ها با وجود تلاش های صورت گرفته همچنان در جاده های استان می تازند و در این میان تولید داخلی ضربه می خورد و مصرف کنندگان نیز در دام قاچاقچیانی می افتند که کالاهای بی کیفیت و تقلبی را وارد کشور می کنند.

کد خبر: ۱۱۱٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha