۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
دولت بایدن راه را برای احیای برجام باز می کند؟
گزارش اتاق ایران؛

دولت بایدن راه را برای احیای برجام باز می کند؟

درحالی که وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده، برای احیای برجام بایدن باید نشان دهد با ترامپ تفاوت دارد، دولت آمریکا گروه صنعتی ماموت را از فهرست تحریم‌های ثانویه این کشور خارج کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، روز گذشته طبق  وزارت خزانه داری آمریکا گروه صنعتی ماموت را از فهرست تحریم ها (SND) خارج کرد. بر اساس بیانیه به روزرسانی شده فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، گروه صنعتی ماموت و شرکت ماموت دیزل از فهرست تحریم های ثانویه آمریکا خارج شدند. بر این اساس گروه صنعتی ماموت (P.J.S)، گروه صنعتی ماموت تهران، صنایع ماموت، گروه صنعتی ماموت، ماموت دیزل و شرکت ماموت دیزل از فهرست تحریم های (SDN) وزارت خزانه‌داری آمریکا خارج شده‌اند.

گروه صنعتی ماموت در سپتامبر سال۲۰۲۰ همزمان با تلاش دولت ترامپ برای افزایش فشار حداکثری به ایران تحریم شده بود. دولت ترامپ مدعی شده بود گروه صنعتی ماموت با همکاری گروه صنعتی شهید همت (از صنایع زیرمجموعه وزارت دفاع) اقدام به تولید و تامین تجهیزات با کاربرد دوگانه مورد استفاده در  تولیدات موشکی کرده است. اما حالا دولت بایدن با لغو این تحریم این ادعا را زیر سوال برده است. علاوه بر این چند ماه پیش هم دولت بایدن، اسامی سه چهره مرتبط با گروه صنعتی ماموت از جمله بهزاد فردوس، مانوئل مهرزاد فردوس و محمدرضا دزفولیان را از فهرست افراد تحریمی آمریکا خارج کرده بود.

خبرگزاری آسوشتیدپرس پیش از این گزارش داده بود که دولت جو بایدن در حال بررسی لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌های ناسازگار با برجام است که در دوران ریاست جمهوری ترامپ علیه ایران اعمال شده است. با این حال به گفته سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا خروج نام گروه صنعتی ماموت و ماموت دیزل از فهرست تحریم های این کشور، بیانگر تغییر سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران نیست و با تلاش های صورت گرفته برای احیای برجام هم بی ارتباط است. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۰ خردادماه امسال در حالی که سه مقام سابق نفتی و دو شرکت دیگر را از فهرت تحریم ها خارج کرد، اسامی هفت شخص، چهار شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن، در فهرست جدید تحریم‌ها قرار داده بود.

 العربیه دو روز پیش گزارش داد «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری درخصوص احیای برجام گفت: مهم است که طرفین با یکدیگر (به پایبندی‌های هسته‌ای‌شان) بازگردند و از همانجا که مسائل را رها کرده بودند، آغاز کنند. به باور ما مسیر دیپلماسی همچنان باز است.

امیرعبدالهیان : آمریکا کاری کند تا بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ تفاوت دارد
این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی زنده درباره مذاکراتش با موضوع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای با مقامات خارجی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: به آنها گفتیم که دولت جدید ایران به هشت سال قبل یا پنج سال قبل و یا یک‌ سال و نیم قبل برنمی‌گردد و ما بر سر میز مذاکره نمی‌آییم که قهوه‌ای خورده شود و سپس به پایتخت‌ها برگردند و احتمالا متنی رد و بدل شود. شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید. در زمانی که در نیویورک بودیم آمریکایی‌ها از کانال‌های مختلف تلاش کردند که تماس‌هایی بگیرند، پیام‌هایی را منتقل کنند، به یکی از کسانی که حامل پیام آمریکایی‌ها بود گفتم که آیا نیت آمریکا واقعی است که او در جواب گفت فکر می‌کنم واقعی است. من نیز گفتم که اگر نیتش واقعی است بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند و یک حرکتی بکند تا ما بتوانیم بگوییم جو بایدن با ترامپ تفاوت دارد.

حالا به نظر می‌رسد بایدن با تصمیم برای خروج برخی از اشخاص و شرکت‌های ایرانی از فهرست تحریم‌های آمریکا به دنبال اثبات تفاوت خود با ترامپ است. آیا این پالس مثبت می‌تواند به آغاز مذاکرات وین و احیای برجام بینجامد؟ باید منتظر ماند و دید.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha