۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
ردپای دلالان در کمبود نهاده‌های دامی دامداران| سودجویان به «کاه و کلش» هم رحم نمی‌کنند
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

ردپای دلالان در کمبود نهاده‌های دامی دامداران| سودجویان به «کاه و کلش» هم رحم نمی‌کنند

ایلام- ورود دلالان برای خرید نهاده های دامی مثل کاه و کلش در استان ایلام باعث شده دامداران این استان برای پیدا کردن نهاده های دامی با مشکلات زیادی مواجه باشند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: زمین خشک است و  خبری از سالی پربار نیست، داستان از کاهش بی سابقه بارندگی در ۵۰ سال اخیر شروع شد و پایان این داستان به خشک شدن مزارع گندم و جو قبل از رسیدن به فصل رشد ختم شد. اینجاست که علوفه ای برای دام ها به جز کاه و کلش باقی نمانده است.

کاه و کلش حالا قیمتش در ایلام سر به فلک کشیده است به طوری که سایت های مختلفی از آگهی های خرید و کاه و کلش پر شده، آگهی هایی که از پیش خرید شروع شده و تا خروج از مزارع ادامه دارد.

بازاری که این روزها قیمت های نجومی آن خبر از ردپای دلالان می دهد، این را می توان از خروج کامیون های پر از کاه و بازار سیاه دلالان در استان های غربی مشاهده کرد.کامیون های که مقصدشان نامعلوم است و همین موجب شده تا تنها فرصت دامداران برای تغذیه دام هایشان به تهدید تبدیل شود.

دلالان در هر منطقه تمامی کاه مزارع را خریداری و انبار کرده اند
یکی از دامداران عشایری استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دام های عشایر و دامداران استان ایلام گرسنه هستند چرا که علوفه ای روی زمین ها باقی نمانده است و از طرفی قیمت کاه در سال جاری ۱۰ برابر شده است.

برای تهیه کاه به مناطق مختلف می رویم ولی دلالان در هر منطقه تمامی کاه مزارع را خریداری و انبار کرده اند، در زمستان وقتی قیمت گران تر می شود آن را عرضه می کنند و دامدار هم مجبور به خرید است

محمد صادقی افزود: دلالان کاه و کلش را به صورت انبوه خریداری می کنند به طوری که الان چند گونی کاه برای دام ها پیدا نمی شود، دلالان با کامیون های بزرگ به روستاها آمدند و کاه را با قیمت های بالا از کشاورزان خریداری می کنند.

ردپای دلالان در کمبود نهاده‌های دامی دامداران ایلام| به «کاه و کلش» هم رحم نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس کشاورزان منطقه حاضر نیستند کاه را با قیمت ها معقول به دامدار بفروشند، گفت: برای تهیه کاه به مناطق مختلف می رویم ولی دلالان در هر منطقه تمامی کاه مزارع را خریداری و انبار کرده اند، در زمستان وقتی قیمت گران تر می شود آن را عرضه می کنند و دامدار هم مجبور به خرید است.

صادقی افزود: اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم خروج کاه و کلش از مرزهای کشور به دیگر کشورها است.

توقیف کامیون های حامل کاه در استان ایلام
جانشین دادستان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ابتدای تیرماه موضوع خروج کاه و کلش به خارج از استان ایلام مطرح شده است.

ردپای دلالان در کمبود نهاده‌های دامی دامداران ایلام| به «کاه و کلش» هم رحم نمی‌کنند

رضا امیری مقدم افزود: در همین راستا تاکنون تعداد ۱۱۵ کامیون مجموعا در استان توقیف شده است.

استفاده دلالان از روش های مختلف برای جمع آوری کاه و کلش در ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال به دلیل خشکسالی تولیدات کشاورزی استان به خصوص جو و گندم کاهش یافته، فقط کاه و کلش است که در سطح مزارع باقی مانده است.

محمدعلی اقدسی افزود: در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد علوفه دامی از طریق سامانه بازارگاه تامین می شود و مابقی باید توسط خود دامدار تهیه شود.

اگر افزایش قیمت کاه و کلش ادامه داشته باشد، برای زمستان آینده چون تا فصل قشلاق آینده بارش نخواهیم داشت قطعا به مشکل خواهیم خورد

وی عنوان کرد: بسیاری از دلالان به روش های مختلف ممکن است با ماشین هایی که حتی سقف بسته دارند و قابل روئیت نیست اقدام به جمع آوری کاه و کلش داخل استان می کنند.

جلوگیری از خروج ۲۰۰ تن کاه به خارج از استان ایلام
مدیر کل امور عشایری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تاکنون از خروج نزدیک به ۲۰۰ تن کاه و کلش در سطح استان ایلام به دیگر مناطق کشور جلوگیری شده است.

ردپای دلالان در کمبود نهاده‌های دامی دامداران ایلام| به «کاه و کلش» هم رحم نمی‌کنند

فرشاد یاسمی افزود: اگر افزایش قیمت کاه و کلش ادامه داشته باشد، برای زمستان آینده چون تا فصل قشلاق آینده بارش نخواهیم داشت قطعا به مشکل خواهیم خورد.

کارشناسان امور دام می گویند اگر این افزایش قیمت کاه و علوفه از ۳۰ تا ۷۰ درصد ادامه داشته باشد برای ماه های آینده افزایش قیمت گوشت و در زمستان نیز افزایش سرسام آور قیمت علوفه برای دام ها را پیش رو داریم.

با این شرایط قطعا قیمت گوشت افزایش پیدا می کند، حالا اگر این مشکل با نظارت هر چه بیشتر و توقف کامل خروج کاه و کلش همراه نباشد، تاوان سود دلالان و قاچاقچیان را دامداران و مصرف کنندگان خواهند داد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha