۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
مرزهای سیستان پس از ۱۶ سال بازگشایی می شود
مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان:

مرزهای سیستان پس از ۱۶ سال بازگشایی می شود

زاهدان- مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: وحدتی کم نظیر برای بازگشایی مرزهای سیستان پس از ۱۶ سال ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از دو هزار سیستانی در مرز مشغول به کار شوند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، مبین علی میر در مورد بازگشایی مرز «میلک» منطقه سیستان اظهار داشت: در روزهای گذشته، هفته‌ها تلاش مسئولین منطقه‌ای و محلی با تاکید ویژه استاندار و اختیاراتی که به تیم دادند نتیجه گرفت و توانستیم با مقامات محلی کشور افغانستان توافق دو جانبه‌ای داشته باشیم که موجب بازگشایی و شروع داد و ستد در دو طرف مرز به نفع مردم است.

مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان افزود: در نتیجه این توافق درب مستقل بازارچه مرزی «میلک» بازگشایی شد و مردم ما پس از ۱۶ سال می‌توانند مانند سایر نقاط کشور از عوائد مرز تا شعاع ۵۰ کیلومتری بهره‌مند شوند.

وی در خصوص وضعیت بازارچه مرزی «گمشاد و بش دلبر» نیز گفت: خوشبختانه روز گذشته گفتگوها در خصوص بازگشایی بازارچه مرزی گمشاد هم مثبت بود و این بازارچه هم از روز امروز فعالیتش را آغاز خواهد کرد، اما در خصوص مرز بش دلبر برخی ملاحظات محیط زیستی وجود دارد که بازگشایی را در حال حاضر غیرممکن کرده که در صورت حل و موافقت سازمان محیط زیست این مرز هم امکان بازگشایی‌اش فراهم است.

میر با اشاره به اینکه بازگشایی مرز سیستان به روش کوله‌بری فرصت اشتغال بیش از ۲۰۰۰ سیستانی را به صورت مستقیم فراهم می‌کند، افزود: در طرح کوله‌بری ساکنین مرز سیستان تا شعاع ۵۰ کیلومتری می‌توانند مانند غرب کشور از امتیازات دیده شده در قانون استفاده کنند؛ به این صورت که ابتدا یک نفر به صورت تجمیعی کالاهای خاصی را که تنها با رویه کوله بری اجازه ورود دارند، از مرز سیستان بدون اخذ عوارض وارد می‌کند و سپس علاوه براینکه در مرز این کالاها از طریق کارت‌های مرزنشینی به صورت جزئی وارد کشور می‌شود و هر خانواده چهار نفره مرزنشین روستایی می‌تواند در ماه ۲.۵ میلیون تومان با کارت خود از این راه کسب درآمد کند.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: می‌توانیم امیدوار باشیم که به مانند مرزهای غربی کشور مجدداً رونق کسب و کار و مهاجرت معکوس مردم در این منطقه انجام گیرد. پس از احداث جاده از بازارچه تا «بندرک» کشور افغانستان شروع رسمی فعالیت‌ها را خواهیم داشت. کشور افغانستان پای کار آمده و دیگر مشکلی در میان راه نیست و طی روزهای آینده پس از تکمیل جاده، مردم سیستان می‌توانند پس از سال‌ها مجدداً از مرز سود ببرند.

وی ضمن تاکید بر اینکه مرز سیستان پس از ۱۶ سال مجدداً با همت و وحدتی کم‌نظیر بین سازمان‌ها و ادارات و گروه‌های مختلف در حال بازگشایی به نفع مردم است و دست یک‌سری افراد خاص از آن کوتاه شده، گفت: سال‌ها بود مردم ما از مرز هیچ بهره‌ای نبرده بودند، اما تلاش‌ها و دیپلماسی چند ماه اخیر بالاخره با حضور و حمایت ویژه رئیس جمهور و استاندار، سیستم‌های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات و قرارگاه قدس جنوب شرق کشور، مرزبانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک در حال نتیجه‌گیری به نفع مردم است و به زودی نتیجه اقدامات در مرز را مردم منطقه احساس خواهند کرد.

میر در مورد وضعیت بازارچه‌های جنوب استان نیز گفت: بازارچه کوله‌بری میرجاوه به صورت محدود فعالیتش را شروع کرده که با تکمیل زیرساخت‌ها شاهد رونق و شکوفایی این مرز خواهیم بود. به زودی علاوه بر حوزه سیستان و میرجاوه در حوزه شهرستان گلشن و شهر جالق در حوزه شهرستان سراوان رویه کوله‌بری، بازارچه مرزی «کوهک» روش کوله‌بری و خرده فروشی، همچنین در حوزه شهرستان راسک بازارچه مرزی «پیشین» رویه خرده فروشی، بازارچه مرزی «ریمدان» در حوزه شهرستان دشتیاری رویه خرده فروشی، و با تکمیل زیرساخت‌ها در بازارچه مرزی «پسابندر» ورود کالا با روش ملوانی انجام خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha