۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
ایران توانایی تأمین انرژی کشورهای جهان را دارد
رئیس کارگروه حکمرانی بازنگری سیاست های کلی انرژی:

ایران توانایی تأمین انرژی کشورهای جهان را دارد

اکبری، رئیس کارگروه حکمرانی بازنگری سیاست های کلی انرژی بیان کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفت و گاز از نظر ذخایر است، ظرفیت قابل توجهی برای تأمین انرژی دنیا به خصوص در حوزه نفت دارد.

به گزارش بازار، محمدرضا اکبری رئیس کارگروه حکمرانی بازنگری سیاست های کلی انرژی بخش قابل توجهی از نوسانات قیمتی در انرژی های فسیلی از جمله نفت و گاز را ناشی از مشکلات عرضه به ویژه پس از کرونا دانست و عنوان کرد: قاعدتاً هرچه سهم عرضه در اتفاقات بیشتر شود، تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت ها تعدیل می شود.

وی از توان ایران برای تأمین نیازهای انرژی در سطح جهان گفت و بیان کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفت و گاز از نظر ذخایر است، ظرفیت قابل توجهی برای تأمین انرژی دنیا به خصوص در حوزه نفت دارد. البته در حوزه گازی با توجه به این که در داخل کشور مصرف زیادی داریم و در برخی از مواقع سال با کمبود طرف هستیم، کمتر امکان صادرات داریم.

رئیس کارگروه حکمرانی بازنگری سیاست های کلی انرژی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو در عین حال درباره منابع نفتی اظهار کرد: ایران تا قبل از تحریم ها به صورت روزانه بیش از دو میلیون بشکه صادرات داشته است و در صورت لغو تحریم ها، می توانیم حجم قابل توجهی به تجارت نفت خام در دنیا اضافه کنیم.

وی به عضویت ایران در شانگهای و ظرفیت هایی که در قبال این اتفاق ایجاد شده است اشاره و عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف کننده انرژی در جهان چین است و میزان تقاضای فصلی این کشور بر روی قیمت نفت و گاز بسیار اثرگذار است. اگر ایران بتواند بخش قابل توجهی از انرژی کشور چین را تأمین کند، می تواند از نظر اقتصادی برای ایران بسیار مناسب باشد.

اکبری اشاره کرد: از نظر مناسبات سیاسی، کشورهایی که تأمین کننده انرژی چین هستند، در برخی از موارد با سیاست آمریکا همسو هستند و به همین جهت پیدا کردن کشوری برای چین که بتواند روی منابع پایدار انرژی آن حساب کند، سخت است و از این حیث، ارتباط ایران و چین به ویژه پس از پیوستن به پیمان شانگهای، اثر مثبت بسیار زیادی خواهد داشت.

وی از صادرات نفت ایران به مقاصد غرب و اروپا تا قبل از تحریم ها گفت و اظهار کرد: در دورانی که تحریم ها اعمال نشده بود تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی صورت می گرفت و ایتالیا، یونان و اسپانیا استفاده کننده عمده آن بودند.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha